Show simple item record

dc.contributor.advisorKayıkçı, Kemal
dc.contributor.authorÖzdemir, İzzet
dc.date.accessioned2020-12-03T09:28:37Z
dc.date.available2020-12-03T09:28:37Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-01-10
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40229
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; müfettiş rehberliğinde öz-değerlendirme uygulamalarının,öğretmenlerin öz-değerlendirme, yansıtıcı düşünme ve öğretim becerileri üzerineetkisini incelemektir.Araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı nitel ağırlıklı eylemaraştırması deseninde yürütülmüştür. Araştırmada 'müfettiş rehberliğinde özdeğerlendirme'yöntemi uygulanarak, katılımcı öğretmenlerin öz-değerlendirme,yansıtıcı düşünme ve öğretim becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu açıdanaraştırmanın eylem araştırması türlerinden geliştirici / eleştirel / özgürleştirici eylemaraştırması deseninde yürütülmesi uygun görülmüştür.Antalya şehir merkezinde bulunan bir ilkokulda görevli olup; çalışmaya gönüllükatılmak isteyen 29 sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmuştur.Araştırmanın nicel boyutunda araştırmacı tarafından geliştirilen; 'öğretmenlerin özdeğerlendirmebecerisi ölçeği', 'öğretmenlerin yansıtıcı düşünme düzeyleri ölçeği','öğretmenlerin öğretim becerileri ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmanın nitelboyutunda ise veri toplama aracı olarak; öğretmenlerin hazırladıkları ürün dosyalarıiçin 'ürün dosyası değerlendirme rubriği', öğretmenlerin yazdıkları yansıtıcıgünlükler için 'yansıtıcı günlük çözümleme formu', öğretmenlerin yaptıkları videokayıtları için, 'video kaydı çözümleme formu', bireysel görüşmelerde; 'yarıyapılandırılmış görüşme formu' kullanılmıştır.Araştırma, 20 haftalık eylem planı doğrultusunda 05 Şubat 2018 – 22 Haziran 2018tarihleri arasında bir ilkokulda uygulanmıştır. Araştırma kapsamında ilk olarak müfettiş rehberliğinde öz-değerlendirme uygulamasının başında çalışma grubunuoluşturan öğretmenlere nicel veri toplama araçları öntest olarak uygulanmıştır. Nitelboyutta öğretmenlerin yazdıkları 'yansıtıcı günlükler-1' ve yaptıkları 'videokayıtları-1'in çözümleme raporları değerlendirilmiştir. Sonra hazırlanan eylem planıdoğrultusunda müfettiş rehberliğinde öz-değerlendirme programı uygulanmıştır.Çalışma sonunda nicel veri toplama araçları sontest olarak uygulanmıştır. Nitelboyutta öğretmenlerin çalışma süresi boyunca hazırladıkları ürün dosyaları,yazdıkları 'yansıtıcı günlükler-8' ve yaptıkları 'video kayıtları-2'in çözümlemeraporları değerlendirilmiştir. Ayrıca öğretmenlerle bireysel görüşme yapılmıştır.Nicel ölçme araçlarının öntest ve sontest ölçümleri arasında anlamlı fark olupolmadığı parametrik olmayan testlerden 'Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi' ile testedilmiştir. Öğretmenlerin hazırladığı ürün dosyaları, 'ürün dosyası değerlendirmerubriği' ile puanlanarak betimsel bir yaklaşımla analiz edilmiştir. 'Yansıtıcı günlük-1' ve 'yansıtıcı günlük-8' ile 'video kaydı-1' ve 'video kaydı-2' doküman analizitekniği ile analiz edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Görüşme verilerinin analizinde iseiçerik analizi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre müfettiş rehberliğinde öz-değerlendirme uygulamalarınınöğretmenlerin öz-değerlendirme, yansıtıcı düşünme ve öğretim becerileri üzerineolumlu etkilerinin olduğu ve öğretmenlerin söz konusu becerilerinin gelişmesinekatkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda müfettişrehberliğinde öz-değerlendirme yönteminin öğretmenlerin gelişimine katkı sağlayanbir denetim modeli olabileceği kanaatine varılmış olup; bir denetim modeli olarakuygulanması önerilmiştir.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to study the effects on self-assessment, reflectivethinking and teaching skills of teachers with the self-assessment applications underthe guidance of supervisor.The research was conducted through a predominant qualitative action researchdesign in which qualitative and quantitative research methods are used together. Itwas aimed to develop the self- assessment, reflective thinking and teaching skills ofthe participating teachers by applying 'self- assessment under the guidance ofsupervisor' method in the research. From this point of view, it was deemedappropriate to conduct the research in the form of a developer/critical/liberatingaction research pattern from the types of action research.The working group of the study included volunteer 29 primary school teachers, whoare working at one Primary School in Antalya city centre.In the quantitative aspect of the research, 'self- assessment skill scale of teachers','reflective thinking level scale of teachers', 'teaching skill scale of teachers' were usedas scales that are developed by the researcher. In the qualitative aspect of theresearch, a portfolio assessment rubric for portfolios of teachers, a reflective diaryanalysis form for reflective diary written by teachers, a video recording analysis formfor video recordings of teachers and semi-structured interview form for individualinterviews were used as data collection tools.The research was carried out in accordance with the 20-weeks action plan in onePrimary School between 05 February 2018 and 22 June 2018. In the scope of the research, firstly, the quantitative data collection tools were applied as a pre-test to theteachers who constituted the working group at the beginning of the self-assessmentpractice under the guidance of the supervisors. In qualitative dimension, thereflective diary-1' written by the teachers and video recordings-1 which they madeby themselves, were analysed. Then, through the prepared action plan, a selfassessmentprogram was carried out under the guidance of the supervisor. At the endof the study, quantitative data collection instruments were applied as a post-test. Inthe qualitative dimension, the portfolios prepared by the teachers during the studyperiod, the 'reflective diary-8' they wrote and the analysis reports of the 'videorecordings-2' which they made by themselves, were assessed. Individual interviewswere also conducted with the teachers.Whether there is a significant difference between pre-test and post-test scores wasanalysed with the `Wilcoxon Marked Rank Test` from nonparametric tests in thequalitative dimension of the study. The portfolios prepared by the teachers wereanalysed with a descriptive approach by scoring with 'portfolio assessment rubric'.'Reflective diary-1' and 'Reflective diary-8' and 'video record-1' and 'video record-2'were analysed with document analysis technique and then they were compared.Content analysis was used in the analysis of interview data.According to the findings of the research, it is concluded that self-assessmentpractices under the guidance of the supervisor have positive effects on teachers' selfassessment;reflective thinking and teaching skills and that teachers contribute to thedevelopment of these skills. In the light of the results, it was reached the conclusionthat the self- assessment under the guidance of the supervisor method can be asupervisory method which contributes to the development of the teachers; hence itcan be suggested to be applied as a supervisory model.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMüfettiş rehberliğinde öz-değerlendirme uygulamalarının öğretmenlerin özdeğerlendirme, yansıtıcı düşünme ve öğretim becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of self-assessment applications under the guidance of supervisor on teachers' self-assessment, reflective thinking and teaching skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-01-10
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSelf-assessment
dc.subject.ytmReflective thinking
dc.subject.ytmTeaching skills
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSupervision of education
dc.identifier.yokid10216004
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid520622
dc.description.pages294
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess