Show simple item record

dc.contributor.advisorBıçak, Bayram
dc.contributor.authorÖztürk, Carullah
dc.date.accessioned2020-12-03T09:28:36Z
dc.date.available2020-12-03T09:28:36Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-09-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40227
dc.description.abstractBu araştırmayla, Fen Bilgisi ve Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeylerinin çeşitli sosyodemografik değişkenler (cinsiyet, yaş aralığı, bölümü tercih etme sırası, sınıf düzeyi, mezun oldukları lise türü, ailelerinin bulunduğu yerleşim yeri, anne-baba öğrenim durumları, ailelerinin aylık gelir düzeyleri ve öğretmenlik mesleğini tercih etme sebebi) açısından incelenmesi ve bu iki bölümün öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin bölümler arası karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Yöntem olarak genel tarama modeli kullanılan bu araştırmaya, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde (II. yarıyıl) Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan tüm sınıf düzeylerinden (1. 2. 3. ve 4. sınıf) tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 351 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarına; araştırmacı tarafından hazırlanan ve 12 maddeden oluşan Kişisel Bilgi Formu ile Köklükaya ve Yıldırım (2016) tarafından geliştirilen ve 35 maddeden oluşan, beşli likert tipi Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Kaygı Ölçeği uygulanmıştır. Uygulama sonunda elde edilen verilerin normal dağılım koşulunu sağladıkları tespit edilmiş ve istatistik analiz programları yardımıyla ilgili parametrik testler uygulanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulardan, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin genel kaygı durumlarının ve alt boyutlarının (görev merkezli kaygı ve kişi merkezli kaygı), Sınıf Öğretmenliği bölümü öğrencilerinden anlamlı biçimde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin kişi merkezli kaygılarının orta düzeyde, görev merkezli kaygılarının ve genel kaygılarının düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin ise kişi merkezli kaygı, görev merkezli kaygı ve genel kaygılarının düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygıları ile bazı sosyodemografik değişkenler arasında anlamlı düzeyde farklılıklar saptanmıştır. 18-20 yaş aralığındaki öğrencilerin görev merkezli kaygıları ve genel kaygılarının, 21 yaş ve üzeri öğrencilerden anlamlı biçimde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte; mesleki kaygı ile cinsiyet, sınıf düzeyi, bölümü tercih etme sırası ve öğretmenlik mesleğini seçme sebebi değişkenleri arasında bir bölüme ait öğrencilerde anlamlı farklılık bulunurken diğer bölüme ait öğrencilerde anlamlı farklılık bulunamamıştır. Bunların dışında; mesleki kaygı ile GANO, mezun olunan lise türü, ailelerinin bulunduğu yerleşim yeri, ailelerinin aylık gelir düzeyleri, anne ve baba öğrenim durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
dc.description.abstractThis research aims to compare between departments and to examine the level of anxiety towards teaching profession of science and classroom teachers in terms of various sociodemographic versions (gender,age range,choice order of department, classroom degree, kind of high school they graduated, the place where their family lives, educational status of parents, monthly income level of the family and the reason of choosing the teaching profession). 351 teacher candidates from all grades (1., 2., 3., 4th classes) who have been studying in the department of science and classroom teaching profession at Akdeniz University Faculty of Education during the spring term (second semester) of 2017-2018 academic year has been participated with simple random sampling method to this research which has been used general surveillance model as method. Personal Information Form which is prepared by researcher, consist of 12 substances and Anxiety Scale of Teaching Profession improved by Köklükaya and Yıldırım (2016), contained 35 substances, fivefold likert scale has been applied to teacher candidates who attend to this research. Data which is obtained as a result of applied scales has been determined to supply normal dispersion condition and has been applied parametric tests which are about to statistical analysis programmes. Findings which are obtained as a result of this research show meaningfully that students who study in department of Science Teaching Profession have more general anxiety status and it's inferior dimensions (task centered anxiety and self centered anxiety) than Classroom Teaching Profession students. It has been predicted that Science Teaching students have average level of self centered anxiety, low level of task centered anxiety and low level of general anxiety. On the other hand, it has been seen that Classroom Teaching Profession students have low level of task centered anxiety, self centered anxiety and general anxiety. Also meaningful differences have been found between teacher candidates' anxiety towards teaching profession and some sociodemographic differences. It has been reached that students who are at the 18-20 age range have more task centered anxiety and general anxiety than 21 years and older students. In addition to this, while it has been found meaningful differences between professional anxiety and gender, level of class, choice order of department and the reason of choosing department factors in one department's students; it has not been found meaningful differences in the other department's students. Beside of these, it has not been found meaningful differences between professional anxiety and GANO, kind of high school they graduated, the place where their family lives, monthly income level of the family, educational status of parents.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamining of anxiety levels toward the teaching profession of science teachers and class teacher candidates
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-09
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmScience
dc.subject.ytmSchool teachers
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmAnxiety level
dc.subject.ytmOccupational aspirations
dc.subject.ytmFuture anxiety
dc.subject.ytmOccupational anxiety
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmBranch teachers
dc.identifier.yokid10202127
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid513150
dc.description.pages103
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess