CERN`de yapılan çalışmalar doğrultusunda fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziği üzerine farkındalıkları ve bilgi düzeylerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Hoştut, Mustafa | |
dc.contributor.author | Öğreten, Ahmet Salih | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:28:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:28:09Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-04-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40188 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziğine ilişkin farkındalıklarını ve bilgi düzeylerini tespit etmektir. Aynı zamanda fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziğindeki bilgi düzeylerinin yaş aralığı, cinsiyet, sınıf düzeyi ve tercih sırası gibi çeşitli değişkenler açısından incelemesi amaçlanmıştır.Araştırma modeli ve araştırma deseni olarak sırasıyla Karma Yöntem ve Eş Zamanlı İç İçe Geçmiş desen kullanılmıştır. Bu çalışmaya 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde (II. Yarıyıl) Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi A.B.D.'nda eğitimine devam eden tüm sınıflar düzeyinde 221 öğretmen adayı katılmıştır.Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan ve 5 maddeden oluşan Kişisel Bilgi Formu ile Tuzón ve Solbes (2016) tarafından geliştirilen ve 17 açık uçlu sorudan oluşan Parçacık Fiziği Bilgi Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen nitel ve nicel veriler uygun analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Katılımcılar tarafından verilen cevaplar Tuzón ve Solbes (2016) tarafından hazırlanan yüksek seviye cevap (1 puan), orta seviye cevap (0,5 puan) ve düşük seviye cevap (0 puan) kategorilerine göre düzenlenip frekans-yüzde analizi yapılarak sunulmuştur. Nicel verilerin analizinde istatistik analiz programından yararlanılmıştır. Verilerin normal dağılım şartını sağladığı belirlenmiştir. Daha sonra Bağımsız-Gruplar T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanarak sonuçlar elde edilmiştir.Nitel verilerin analizi sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziği hakkındaki farkındalıklarının ve bilgi seviyelerinin sınırlı düzeyde olduğu, bununla birlikte bazı temel fizik düzeyindeki kavramlara ilişkin kavram yanılgılarına sahip oldukları tespit edilmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda ise Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Parçacık Fiziği Bilgi Değerlendirme Formundan elde ettikleri puanlar ile sınıf düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Bu anlamlı farklılıklar 2. sınıf düzeyi ile 1., 3. ve 4. sınıflar düzeyi arasında olup, 1., 3. ve 4. sınıflar lehine olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: CERN, Parçacık Fiziği, Farkındalık, Bilgi Düzeyi, Fen Eğitimi, Fen Bilgisi Öğretimi | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the awareness and knowledge levels of pre-service science teacher about particle physics. At the same time, it was aimed to examine the knowledge levels of pre-service science teacher on the particle physics in terms of various variables such as age range, gender, class level and order of preference.As a research model and the research design, the Mixed Method and the simultaneous nested pattern were used respectively. In this study, 221 pre-service teachers from all class level who attend the Department of Science Education, Faculty of Education at Akdeniz University participated in the spring term (second semester) of 2017-2018 academic year. In this study these data collection tools were used: Particle Physics Information Evaluation Form consisting of 17 open-ended questions which was developed by Tuzón ve Solbes (2016) and Personal Information Form consisting of 5 substances was prepared by the researcher. Qualitative and quantitative data obtained from the application were analyzed with appropriate analysis methods. Descriptive analysis technique was used in the analysis of qualitative data. The answers given by the participants were used by Tuzón ve Solbes (2016) high-level answer (1 point), mid-level answer (0,5 point) and low-level answer (0 point) categories and presented by frequency-percentage analysis. Statistical analysis program was used to analyze the quantitative data. The data were determined to meet the normal distribution requirement. Then, the results were obtained by applying the Independent-Samples T Test and One Way Anova. As a result of the qualitative data analysis, it was determined that the pre-service science teachers have limited awareness about particle physics and their sufficient knowledge levels are limited, however, they had misconceptions about some basic physics level concepts. As a result of the quantitative data analysis, a significant difference was found between the scores obtained from the Particle Physics Information Evaluation Form and the class levels. This significant difference was found between 2nd class level and 1st,3rd,4th class level and it was found to be in favor of 1st,3rd,4th class level. Keywords: CERN, Particle Physics, Awareness, Knowledge Level, Science Education, Science Teaching | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | CERN`de yapılan çalışmalar doğrultusunda fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziği üzerine farkındalıkları ve bilgi düzeylerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determination of knowledge levels and awareness about particle physics of pre-service science teachers according to studies in CERN | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-09 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Level of knowledge | |
dc.subject.ytm | Awareness | |
dc.subject.ytm | Particle physic | |
dc.subject.ytm | Particle accelerators | |
dc.subject.ytm | European Nuclear Research Center | |
dc.subject.ytm | Level of knowledge | |
dc.identifier.yokid | 10250566 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 550964 | |
dc.description.pages | 87 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |