Sprachlernberatung in der Deutschlehrerausbildung schreiben im fokus
dc.contributor.advisor | Köksal, Handan | |
dc.contributor.author | Karaoğlu Bircan, Çağlayan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:28:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:28:20Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-09-02 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/401716 | |
dc.description.abstract | Dünyada olduğu gibi ülkemizde de son yıllarda yabancı dil eğitimine önemverilmektedir. Araştırmacılar son zamanlarda daha etkin bir dil öğretimi için birçokçağdaş dil öğrenme yöntem ve tekniğini benimsemiştir. Bu doğrultuda öğrencilerinyabancı dil öğretiminde bir 'dil bilincinin' oluşması gerekmektedir. Bu bilincin bireydeoluşabilmesi için bireyin yaşam boyu öğrenme ilkesi sürecinde özerk öğrenmebağlamında dil öğrenme stratejilerini de bilmesi ve doğru uygulaması beklenmektedir,ancak özerk öğrenme kavramı uygun bir eğitim anlayışı ile edinilen bir yeterliliktir. Buyeterlilikler verimli kullanıldığında, daha etkin bir yabancı dil öğretiminden söz etmekmümkün olur. Bireyler her zaman kendilerine uygun stratejileri bulmak, onlarıkullanmak ve onları ne için kullandıkları hakkındaki fikirleri söylemek istemeyebilirler.Böyle bir durumda onları yalnız bırakmamak, onlara yol göstermek onlara 'DilÖğrenme Danışmanlığı' yapmak gerekmektedir.Alan yazın araştırması ışığında Avrupa da bireysel yabancı dil öğrenmedanışmanlığının çok daha etkin kullanıldığını ancak Türkiye'de henüz çok yeni biraraştırma alanı olduğu anlaşılmaktadır (bkz. Yükseköğretim Akademik Arama; UlusalTez Merkezi). Bu anlamda Trakya Üniversitesi Almanca öğretmenliği bölümüöğrencileriyle eylem araştırma deseniyle ele alınacak bu uygulama çalışmasına kararverilmiştir. Eylem araştırması bir bireyin öğrenmesinin planlı, yöntemsel gözlemidir veuygulama, veri toplama, depolama, değerlendirme ile arşivleme eylemlerinedayanmaktadır (bk. Johnson, 2012).Bu eylem araştırmasında öğrenme biyografilerinin tespitinden sonra TrakyaÜniversitesi Almanca öğretmenliği bölümü gönüllü öğrencilerinden seçilen altı denekile 12 Hafta boyunca çok yönlü araştırmacı ve danışman gözlemine dayanan, yazmaodaklı yabancı dil öğrenme danışmanlığı uygulaması yapılmıştır. Araştırmada veriler nitel ve nicel olarak iki yönlü toplanmıştır. Çok çeşitli ve ayrıntılı gözlemlere dayananveriler, listelenmiş, transkript edilmiş, analiz edilmiş, değerlendirmiş ve belgelenerekarşivlenmiştir. Ayrıca aralarından temsili örnekler ekler bölümünde gösterilmiştir.Araştırma sonucuna göre deneklerin yazma becerileri ile özerk ve stratejiköğrenmelerinin gelişmesi yönünde olumlu bulgular kaydedilmiştir. Bu sonuçlara bağlıolarak Türkiye'de yabancı dil öğrenme danışmanlığının profesyonel ve kurumsal olarakyaygınlaşması gerektiği savunulmaktadır. Bu gereksinim düşüncesiyle araştırmasonucunda araştırmacı tarafından geliştirilen bir yazma danışmanlığı modeli ileAlmanca öğretmenliği bölümleri ders müfredatı için seçmeli ders olarak yabancı dilöğrenme danışmanı yetiştirme modeli bir öneri olarak sunulmaktadır.Anahtar kelimeler: Yabancı dil öğrenme danışmanlığı, Öğrenme stratejileri,Özerk öğrenme, Dil bilinci | |
dc.description.abstract | In der letzten Zeitwende haben sich viele Forscher den neuestenzeitgenössischen Sprachlernmethoden und Techniken für einen effektiverenSprachunterricht gewidmet. Der moderne Fremdsprachenunterricht ohne die Beachtungder Leitlinien der Lernerautonomie, des lebenslangen Lernens sowie der Lernstrategienkann keine effektiven Resultate hervorbringen. Diese Veränderungstendenzen in Lehr-/Lernpädagogik in Richtung des individuellen Lernens erfordern in ihrer Umsetzung dieindividuelle Führung des Lerners. In diesem Zusammenhang entwickeln sich Konzepteder Beratungslehre. Die Recherchen dieser Studie zeigen u.a., dass individuelle Sprachlernberatungin Europa viel effizienter als in der Türkei genutzt wird, da es noch ein sehr neuesForschungsgebiet in der Türkei darstellt (vgl. Yükseköğretim Akademik Arama; UlusalTez Merkezi). Diesbezüglich, um die Bedeutung von Lernberatung bzw.Sprachlernberatung ausführlicher zu determinieren, sowie den Bedarf der individuellenBeratungen u.a. für die Sprachlerner und Sprachlehrer in der Türkei darzulegen, diedamit verbundenen Etablierungsmöglichkeiten zu veranschaulichen, wird in dieserDissertation eine Aktionsforschung mit Sprachlernern durchgeführt. Die Natur derAktionsforschung beruht auf Datensammlungen, Archivierung der Durchführungensowie deren Auswertungen (vgl. Johnson, 2012). Demzufolge wird in dieser Studienach einer Erfassung von Lerner-Biografien mit freiwilligen sechs Lernern aus derDeutschlehrerausbildungsabteilung unter einer 12 Wochen langen und vielseitigenForscher/Berater Beobachtung, Sprachlernberatung im Fokus Schreiben durchgeführt.Die Datensammlungen verlaufen zweiteilig quantitativ und qualitativ. Unter präzisemVorgehen werden aus einer reichen Datenpalette, die Daten des Forschungsprozessesgesammelt, transkribiert, analysiert, ausgewertet und archiviert. Ferner werden die angewandten Arbeitsmaterialien und repräsentative Beispiele aus dem Arbeitsinventarder Probanden im Anhang vorgestellt.Die Forschung führte dazu, dass die Lerner von der Schreiblernberatungprofitiert und viele ihrer Blockaden und Defizite beim Deutsch Schreiben behobenhaben. Alle Probanden erzielten nach präzisen Fehler-Analysen, bei ihren schriftlichenTextbearbeitungen sichtbare Erfolge. Außerdem bildeten sich die Probanden nach ihreneigenen Evaluationen und der Ansichten der Beraterin in strategischem Vorgehen sowieautonomes Arbeiten weiter.Nach den Resultaten dieser Forschung wäre im Falle einer Etablierung vonSprachlernberatung u.a. eine Empfehlung auch die Ausbildung der Berater mit zubedenken. In diesem Rahmen wird in dieser Dissertation ein von dem Forscher/Beraterselbst gestaltetes Schreiblernberatungsmodell und ein Fortbildungskonzept fürSprachlernberatung-DaF für die Deutschlehrerausbildungsabteilungen vorgestellt.Schlüsselwörter: Sprachlernberatung, Lernstrategien, autonomes Lernen,Sprachbewusstheit | en_US |
dc.language | German | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sprachlernberatung in der Deutschlehrerausbildung schreiben im fokus | |
dc.title.alternative | Alman dili eğitiminde yazma odaklı yabancı dil öğrenme danışmanlığı | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-02 | |
dc.contributor.department | Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10139112 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRAKYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 633288 | |
dc.description.pages | 427 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |