Show simple item record

dc.contributor.advisorİlkılıç, Cumali
dc.contributor.authorGürkan, Yunus
dc.date.accessioned2020-12-29T11:28:14Z
dc.date.available2020-12-29T11:28:14Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/401677
dc.description.abstractBu tez çalışmasında ilk olarak bitkisel yağların yüksek olan viskozitelerini düşüren transesterifikasyon yöntemiyle kanola yağı metil esteri üretilmiş ve etil alkol ile %5, %10 ve %15 oranlarında harmanlanmıştır. Harmanlama ile birlikte B100, BDE5, BDE10 ve BDE15 yakıt numuneleri elde edilmiş ve yakıt özelliklerinin tespit edilmesi amacıyla petrol analiz laboratuarında incelenmiştir. İkinci aşamada ise B100, BDE5, BDE10, BDE15 yakıt numuneleri standart dizel yakıtıyla karşılaştırılması bakımından dört silindirli, dört zamanlı, su soğutmalı, common rail enjeksiyon sistemli, turboşarjlı Renault 1.5 DCI marka bir dizel motorunda motor performans ve egzoz emisyon testlerine tabi tutulmuştur. Motor deneyleri sabit 1750 d/d'da %25-%30-%35-%40-%45-%50-%55 gaz kelebek açıklığında motor momenti, efektif motor gücü, özgül yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarından CO2, HC, PM ve O2 verileri alınarak yapılmıştır. Alınan veriler grafiklere dönüştürülerek değerlendirilmiştir. Yapılan deneysel çalışmalar sonucunda kanola yağının 31 mm2/s olan yüksek viskozitesi 4,7 mm2/s' ye düşürülmüştür. B100 yakıtının yoğunluğu 0,88 g/cm3 olarak ölçülmüştür. Biyodizel içine etanol karıştırılması ile kinematik viskozite, yoğunluk, setan sayısı ve ısıl değer gibi özelliklerinde azalmalar görülmüştür. Özgül yakıt tüketiminde minimum azalmanın meydana geldiği %45 gaz kelebek açıklığında B100, BDE5, BDE10 ve BDE15 yakıt numuneleri sırasıyla %8-%12-%17-%25'lik artışlar göstermiştir. Maksimum motor momenti %55 gaz kelebek açıklığında 103 Nm ile dizel yakıtından elde edilmiştir. Biyodizel içindeki etanol oranı arttırıldığında motor momenti, efektif motor gücü ve efektif verim değerlerinde azalmalara yol açtığı gözlemlenmiştir. Egzoz emisyonlarında ise en yüksek is emisyonları, standart dizel yakıtında gerçekleşmiştir. Biyodizel içindeki etanol oranı artışının is ve HC emisyonlarını azalttığı gözlemlenmiştir.
dc.description.abstractİn this thesis, firstly, canola oil metyl ester was produced by transesterification method which reduces the high viscosities of vegetable oils and blended with ethyl alcohol at %5, %10 and %15 ratios. İn addition to the blending, B100 (Biodiesel 100), BDE5 (biodiesel 95- ethyl alcohol 5), BDE10 and BDE15 fuel samples were obtained and investigated in a petroleum analysis lab in order to determine the fuel properties. İn the second stage, B100, BDE5, BDE10 and BDE15 fuel samples, with regard to compared with standart diesel fuel, were subject to the tests of engine performance and exhaust emissions in a four-cylinders, four-strokes, turbocharger, water cooled and common rail injection Renault brand diesel engine. The engine experiments were made in the ranges of %25-%30-%35-%40-%45-%50-%55 throttle and in the range of constant 1750 min-1, by taking engine torque, engine effective power and fuel consumption datas. On the other hand, engine exhaust emissions CO2, HC, PM and O2 datas was also taken. The graphics of the variables measured was drawed and interpreted. As a result of experimental studies, high viscosity of canola oil at 31 mm2/s was reduced to 4,7 mm2/s. The density of B100 fuel was measured as 0,88 g/cm3. As the ethanol content in biodiesel increased, kinematic viskosity, density, cetane number and thermal values of fuel samples decreased. At 45% throttle opening with minimum reduction in specific fuel consumption, B100, BDE5, BDE10 and BDE15 fuel samples showed an increase of %8-%12-%17-%25, respectively. Maximum engine torque was obtained at %45 throttle opening from standart diesel fuel with 103 Nm. As the proportion of ethanol in biodiesel increased, compared to standart diesel fuel, decreases in engine torque, engine effective power and effective efficiency values was observed. İn the cases of exhaust emissions, the highest soot emission value occured in standart diesel fuel. İncreased ethanol content in biodiesel reduced soot and HC emissions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTeknik Eğitimtr_TR
dc.subjectTechnical Educationen_US
dc.titleEtanol katkılı kanola biyodizelinin bir dizel motorunda kulanılabilirliğinin deneysel araştırılması
dc.title.alternativeExperimental investigation of the usability of ethanol doped canola biodiesel in a diesel engine
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-25
dc.contributor.departmentMakine Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10276744
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid572280
dc.description.pages127
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess