dc.contributor.advisor | Arıkan, Arda | |
dc.contributor.author | Özbay, Ramazan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:27:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:27:42Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-11-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40149 | |
dc.description.abstract | Amerikan psikolog Howard Gardner'ın 1983 yılında Çoklu Zekâ Kuramı'nı (ÇZK) yayımlaması ile birlikte zekayı anlamak üzerine süregelen tartışmalar yeni bir soluk kazanmış oldu. Zekanın genellemelerle sınırlandırılabildiğini iddia eden üniteryen görüşün desteklendiği geleneksel yaklaşımların aksine Gardner, zekanın çoklu yönleri olduğunu savunduğu plüralist yaklaşımı desteklemiştir. Kuramı ile Gardner, Sözel – Dilsel (SDZ), Görsel – Mekansal (GMZ), Mantıksal – Matematiksel (MMZ), Bedensel – Kinstetik (BKZ), Müziksel – Ritmik (MRZ), İçsel – Kişiye dönük (İKZ), Sosyal – Kişiler arası (SKZ), Doğa (DZ) adı altında bir grup zekâ türünün varlığını öne sürmüştür. ÇZK her ne kadar psikoloji bilimini hedefleyerek sunulmuş olsa da farklı disiplinlerde de ön plana çıkmayı başarmıştır. Eğitim bilimleri açısından bakıldığında ise çeşitli eğitimcilerin bu kuramın eğitimsel hedefler doğrultusunda entegre edilmesi hususunda girişimleri olduğu görülmektedir. Öğretim ve öğrenimde esasi destek materyali olan ders kitaplarının ise eğitimde önemli bir role sahip olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle, ÇZK'nin ders kitaplarında uygulanmasını incelemek üzere çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Türkiye'de ÇZK'nin İngilizce ders kitaplarına entegre edilmesi 2006 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından resmen uygulamaya geçirilmiştir. Bu tez çalışmasında ÇZK'nin Türkiye'deki devlet ilkokullarında 2, 3, 4 ve ortaokullarında 5, 6, 7, 8 sınıflarda okutulan İngilizce ders kitaplarındaki kullanımını görmek amacıyla alternatif bir ders kitabı analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuca göre en çok başvurulmuş olan zeka türü SDZ olmuştur ve bunu sırasıyla GMZ, MMZ, SKZ, İKZ, BKZ, DZ ve MRZ izlemiştir. İlkokul ve ortaokul sınıfları olarak iki grup birbiriyle kıyaslandığında ise baskın zeka türlerinin her iki grupta da sırasıyla SDZ, GMZ, MMZ, SKZ olduğu görülürken, İKZ, DZ, BKZ ve MRZ türleri sıralamasında ve elde edilen oranlar bakımından farklılıklar olduğu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | With the promulgation of the Theory of Multiple Intelligences (MIT) in 1983 by the American psychologist Howard Gardner, concepts through understanding the aspects of intelligence has gained a new phase. Unlike the conventional approaches which supported unitarian views that considered intelligence as limited to some claimed generalizations, Gardner supported the pluralist view which argued for the existence of multiple facets of intelligence. With his theory, he suggested a set of intelligences labeled as Verbal – Linguistic (VLI), Spatial – Visual (SVI), Logical – Mathematical (LMI), Bodily Kinesthetic (BKI), Musical (MI), Intrapersonal (IAI), Interpersonal (IEI) and Naturalist (NI). Although his study was initially considered to be a contribution to psychology sciences, it also came into prominence in various disciplines as well. Regarding its position in educational sciences, several educators encouraged the integration of Gardner's theory in educational purposes. Textbooks as essential supplementary materials in teaching and learning, are considered to hold a significant role in education. Therefore, various studies were depicted to investigate the implementation of Multiple Intelligences (MIs) in the textbooks. In Turkey, MIT was officially decided to be integrated in English language (EFL) textbooks within the curriculum updates commenced in 2006 by the Ministry of National Education. In this thesis study, an alternative textbook analysis was conducted to see the use of MIs in EFL textbooks used in Turkish state primary and secondary school grades from the 2nd to the 8th grades. According to the findings obtained, the predominant intelligence type was found to be VLI, and the following types were SVI, LMI, IEI, IAI, BKI, NI and MI. When the primary and secondary grades were grouped in two and compared, it was seen that while the predominant types for both groups were similarly VLI, SVI, LMI and IEI (in a descending way), differences were observed in the orders and ratios of IAI, NI, BKI and MI. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | The use of multiple intelligences in Turkish EFL textbooks | |
dc.title.alternative | Çoklu zeka türlerinin Türkiye'deki İngilizce ders kitaplarında kullanımı | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-03 | |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Books | |
dc.subject.ytm | Textbooks | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | English lessons | |
dc.subject.ytm | Foreign language education | |
dc.subject.ytm | Multiple intelligence | |
dc.subject.ytm | Multiple Intelligence Theory | |
dc.subject.ytm | Language teaching | |
dc.identifier.yokid | 10263260 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 562389 | |
dc.description.pages | 95 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı | |