dc.contributor.advisor | Şekercioğlu, Güçlü | |
dc.contributor.author | Tavlica, Ayşenur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:26:58Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:26:58Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-02-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40089 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, TIMSS 2015 uygulamasına ait dördüncü sınıf matematik başarı testinden elde edilen puanların ölçme değişmezliğinin OECD üyesi ülkelere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya dahil edilen OECD üyesi ülkeler; Almanya, Amerika, Avustralya, Belçika, Çek Cumhuriyeti, Finlandiya, Hollanda, İngiltere, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, Japonya, Kanada, Kore, Macaristan, Norveç, Polonya, Portekiz, Slovakya, Slovenya, Şili, Türkiye ve Yeni Zelanda'dır.TIMSS 2015 uygulamasına 24 ülkeden toplam 132.226 öğrenci katılmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırma, 7. Kitapçığı alan 9.641 öğrenci verisi üzerinden yürütülmüştür. Araştırma kapsamında, ölçme değişmezliği analizlerine geçmeden önce verilerin sağlaması gereken temel sayıltılara bakılmış ve ardından ülkelerin ölçme modellerinin doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Her gruba ait tek faktörlü ölçme modelinin elde edilen uyum indekslerine dayanarak doğrulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Daha sonra çoklu-grup doğrulayıcı faktör analizi ile ölçme değişmezliği analizleri gerçekleştirilmiştir. Çoklu-grup doğrulayıcı faktör analizi bulguları hiyerarşik modellerin karşılaştırılması ile değerlendirilmiş olup bu modeller sırasıyla; yapısal değişmezlik modeli, zayıf faktöriyel değişmezlik modeli, güçlü faktöriyel değişmezlik modeli ve katı faktöriyel değişmezlik modelidir. Bu dört modelin karşılaştırması yuvalanmış (nested) modeller arasında yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, modeller karşılaştırıldığında en iyi çalışan modelin güçlü faktöriyel değişmezlik modeli olduğu belirlenmiştir. Bu bulgudan yola çıkılarak TIMSS 2015 dördüncü sınıf matematik başarı testi puanlarının OECD üyesi ülkeler arasında ölçme değişmezliğini sağlamadığı, bu nedenle söz konusu ülkeler arasında karşılaştırılamayacağı sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to examine the measurement invariance of the scores obtained from fourth grade mathematics achievement test of TIMSS 2015 among OECD countries. OECD countries included in the research are Germany, America, Australia, Belgium, Czech Republic, Finland, the Netherlands, England, Ireland, Spain, Sweden, Italy, Japan, Canada, Korea, Hungary, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Chile, Turkey and New Zealand.Total number of students from 24 countries participated in the TIMSS 2015 application is 132,226. This research, which was conducted in relational survey model, was conducted on the data of 9,641 students who received the Booklet 7. Within the scope of the research, the main assumptions that the data should have before the measurement invariance analysis were examined and then the confirmatory factor analysis was performed to determine whether the measurement models of the countries were verified. It was concluded that the single factor measurement model of each group was validated on the basis of the fit indices. Then, multi-group confirmatory factor analysis and measurement invariance analyzes were performed. The findings of multi-group confirmatory factor analysis were evaluated by comparing hierarchical models; structural invariance model, weak factorial invariance model, strong factorial invariance model and strict factorial invariance model. The comparison of these four models was performed using nested models.According to the findings when the models are compared, the best working model was the strong factorial invariance model. Based on this finding, it has been concluded that TIMSS 2015 fourth grade math achievement test scores do not have measurement invariance among OECD member countries and therefore; the given countries cannot be compared in terms of students' performances. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Tımss 2015 dördüncü sınıf matematik testinin ölçme değişmezliğinin ülkelere göre incelemesi | |
dc.title.alternative | An investigation of measurement invariance for Timss 2015 fourth grade mathematics test according to countries | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-22 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10277908 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 572500 | |
dc.description.pages | 64 | |
dc.publisher.discipline | Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı | |