Show simple item record

dc.contributor.advisorSeber, Gülten
dc.contributor.authorTopal, Serdar
dc.date.accessioned2020-12-29T11:25:20Z
dc.date.available2020-12-29T11:25:20Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/400873
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı, Eskişehir'de yaşayan ve bir liseye devam eden ergenlerin intihar olasılığının umutsuzluk düzeyi, stres belirtileri, stresle başetme tarzları, yalnızlık düzeyi, problem çözme becerileri ve algılanan sosyal destek değişkenleri bağlamında değerlendirilmesi ve sözü edilen değişkenler ışığında intihar olasılığının en iyi yordayıcısı ya da yordayıcılarının belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemini Eskişehirde çeşitli liselere devam eden (n=992) değişik sınıflardaki öğrenciler oluşturmaktadır. Değişkenlere yönelik ölçümler yapılırken, UÇLA Yalnızlık Ölçeği, Beck Umutsuzluk Ölçeği, İntihar Olasılığı Ölçeği, Problem Çözme Envanteri, Stres Belirti Listesi, Stresle Başaçıkma Tarzları Ölçeği ve Çokboyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği Kullanılmıştır. Verilere uygulanan Varyans Analizi bulguları, Meslek Liselerinde okuyan ergenlerin hem intihar olasılığı düzeylerinin hem de umutsuzluk ve yalnızlık düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermiştir. Bu öğrencilerin stresle başetme konusunda da boyuneğici yaklaşımı ve çaresiz yaklaşımı tercih ettikleri ve diğer liselerde okuyan öğrencilere oranla sosyal desteğe daha az başvurdukları görülmüştür. Fen Liselerinin ise özellikle yalnızlık, umutsuzluk ve intihar olasılığı bağlamında diğer liselere oranla daha olumlu oldukları gözlenmiştir Cinsiyet açısından değişkenlere bakıldığında ise, erkek ergenlerin yalnızlık düzeyinin daha yüksek olduğu ama problem çözme becerileri açısından erkeklerin kızlardan daha başarılı olduğu görülmüştür. Kızlar stresle başaçıkma konusunda çaresiz yaklaşımı erkeklere oranla daha sık kullanıyorken, sosyal desteğe de erkeklere oranla daha fazla başvuruyor görünmektedirler. Aşamalı Çoklu Regresyon Sonuçlarına göre ise hem kız ergenlerde, hem erkek ergenlerde hem de tüm örneklemde yalnızlığın intihar olasılığının en iyi yordayıcısı olduğu görülmektedir.Sonuçlar: (1) Meslek Lisesi öğrencilerinin psikiyatrik/psikolojik belirtiler geliştirme yönünden risk altında olabilecekleri, (2) intihar olasılığı düzeyi ile stres, yalnızlık ve umutsuzluk arasında yakın ilişki olduğu ve bunun da konu ile ilgili görüşlerle tutarlı olduğu görülmektedir. Tüm bulgular konu ile ilgili kaynaklar ışığında tartışılmaya çalışılmıştır. Anahtar sözcükler: İntihar olasılığı, ergenler.
dc.description.abstractThe aim of this study was to evaluate the suicide probability of the adolescents in terms of hopelessness level, stres symptoms, ways of coping, loneliness level, problem-solving skills and perceived social support. Determining the best predictors of suicide probability was the second aim of the study. The sample of the study consisted of 992 adolescents who are the students of various high-schools in Eskişehir. UCLA Loneliness Scale, Beck Hopelessness Inventory, Suicide Probability Scale, Problem- Solving Inventory, Ways of Coping Inventory and Multidimentional Scale of Perceived Social Support were used to measure each variable. The results of Analysis of Variance indicate that there are statistically significant differences between groups. Acording to these results, Students of Technical School had greater levels of suicide probability, hopelessness and lonelisess than the students of school of science. As a coping strategy, students of Technical Schools tended to have greater levels of helplessness and submissivenes, but not perceived social support. The result of Analysis of Variance also indicate that the are statistically significant differences between sexes. According to these results, boys had greater levels of lonelisess than girls and they seem to use problem-solving skills more effective than girls. As a coping strategy girls had greater levels of helplessness and perceived social support than boys. Final, acoording to the result of Stepwise Multiple Regression Analysis, the best predictor of suicide probability was found to be loneliness for the groups. The general results of the study can be summarized in two main categories: (1) Students of Technical School are at risk for developing psychiatric/psychologicalsymptoms, especially in terms of suicide probability. (2) There is a strong relationship between suicide probability and stres, loneliness and hopelessness. This result seems to be consistent with the assumptions documented by the literature. All the result of this research were also discussed in the light of the previous literature with respect to the nature of adolescents. Key Words: Suicide probability, adolescents.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikiyatritr_TR
dc.subjectPsychiatryen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleEskişehir ilinde yaşayan ergenlerde intihar olasılığının değerlendirilmesi
dc.title.alternativeThe evaluation of suicide probability among adolescents living in Eskisehir
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikiyatri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid135715
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid132076
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess