Show simple item record

dc.contributor.advisorKöşgeroğlu, Nedime
dc.contributor.authorYeter, Kevser
dc.date.accessioned2020-12-29T11:24:57Z
dc.date.available2020-12-29T11:24:57Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/400791
dc.description.abstractKevser YETERKemoterapi Alan Hastalara Verilen Eğitimin Yaşam Kalitesi Üzerine EtkisiÖZETBu çalışma, kemoterapi alan hastalara verilen eğitimin yaşam kalitesiüzerine etkisini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Araştırmanın örneklemi, 24 Nisan 2006/ 14 Temmuz 2006 tarihleriarasında, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Uygulama Hastanesindeayaktan veya yatarak kemoterapi alan 50 hastadan oluşmaktadır.Veri toplama aracı olarak; 8 sorudan oluşan ve hastaların sosyo-demografik özelliklerini içeren ?Hasta Sosyo-demografik Anket Formu? ile 36sorudan oluşan ?SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği? kullanılmıştır. Her iki form;hastalarla yüz yüze görüşülerek doldurulduktan hemen sonra hastayakemoterapinin ne olduğunu, kullanılan ilaçların yan etkilerini ve bu yan etkilereyönelik önlemleri içeren eğitim verilmiştir. Eğitimden sonra; hastaların, verilenbilgileri uygulamaya dönüştürebilmeleri açısından bir sonraki küre kadar (3-5hafta) beklenmiştir. Bu süre sonunda, hastalara verilen eğitimin yaşamkalitesine etkisini belirlemek için yeniden ?SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği?uygulanmıştır.Elde edilen veriler t testi, anova ve kruskall-wallis testleri kullanılarakdeğerlendirilmiştir.Eğitim öncesi ve eğitim sonrası elde edilen yaşam kalitesi puanortalamaları karşılaştırıldığında, eğitim sonrası yaşam kalitesi puanortalamalarında artış görülmüştür. Bu sonuç, istatistiksel olarak da anlamlıbulunmuştur(p<0,05). Ayrıca bireylerin yaşam kalitesi puan ortalamaları ilesosyo-demografik özellikleri tek tek karşılaştırılmıştır. Buna göre, bireylerin yaşgruplarıyla, yaşam kalitesi arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkisaptanmıştır(p<0,05).Hastalara kemoterapinin yan etkileriyle ilgili verilen eğitimin, yaşamkalitesi puan ortalamasını yükselttiği bulunmuştur. Sonuç olarak; hastalarınkemoterapinin yan etkilerine yönelik hasta eğitiminin yaşam kalitesininyükselmesinde etkili olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Kemoterapi, Hasta Eğitimi, Yaşam Kalitesi
dc.description.abstractKevser YETERThe effect of the education given to the patients receiving chemotherapyon their quality of life.SUMMARYThis study was done in order to determine the effect of the educationgiven to the patients receiving chemotherapy on their quality of life.The sample of the research consists of 50 patients who either stay inbeds or go regularly to the hospital for chemotherapy in Eskişehir OsmangaziUniversity Medical Practice and Research Center, between the dates 24 April2006/ 14 July 2006.For data gathering appliance, ?patient socio-demographic surveyform? which consist of 8 questions about patient socio-demographic and ?SF-36 quality of life measure? is used. ?Patient socio-demographic survey form?and ?SF-36 quality of life measure? is carried out by the researcher. After thesesurveys are carried out, a one-to-one course, which content includeschemotherapy, the side effects of chemotherapy and precautions against theseside effects, is given to the patients. After the course, for the patients to putwhat they?ve learnt into practice, a 3 to 5 week time period is allowed onpurpose. After this period, ?SF-36 quality of life measure? is carried out againto determine the effect of the education given to the patients on their quality oflife.The data obtained are evaluated using the t-test, anova ve kruskall-wallis .When the score averages of the quality of life before and after theeducation are compared; there is an increase in the average scores after theeducation. This result is found to be sensible statistically(p< 0, 05). Apart fromthat, the quality of life score averages are compared one to one with the socio-demographic properties of the individuals. According to this, there exists asensible statistical relation between the age-groups and quality of life of theindividuals(p<0,05).The education given to the patients about the side effects ofchemotherapy is found to increase the quality of life score average. As a result,the patient education on the side effects of chemotherapy is determined to beeffective to increase the quality of life of the patients.Keywords: Chemotherapy, Patient education, Quality of Life.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleKemoterapi alan hastalara verilen eğitimin yaşam kalitesi üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the education given to the patients receiving chemotherapy on their quality of life
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid159124
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid193026
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess