Show simple item record

dc.contributor.advisorTaşdelen Karçkay, Arzu
dc.contributor.authorÖzcan, Kadir
dc.date.accessioned2020-12-03T09:26:46Z
dc.date.available2020-12-03T09:26:46Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40072
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı ergenlerin akran ilişkileri ve okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca, ergenlerin akran ilişkileri ve okul iklimi algıları; cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.Araştırmanın çalışma grubu lise çağında eğitim gören 477 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada, Akran İlişkileri Ölçeği ve Okul İklimi Ölçeği kullanılmıştır. Akran İlişkileri Ölçeği 22 maddeden oluşan Birliktelik, Çatışma, Yardım, Koruma ve Yakınlık olarak isimlendirilen 5 alt boyutu olan 5'li likert tipinde bir ölçektir. Okul İklimi Ölçeği 5'li likert tipinde, kaynakların kullanımı, düzen ve disiplin, anne baba katılımı, okul binası, öğrenciler arası ilişkiler, öğrenci-öğretmen ilişkisi olmak üzere 6 alt boyutu olan bir ölçektir. Araştırma verilerinin analizinde t testi, korelasyon anova ve çoklu regresyon teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada akran ilişkileri düzeylerinin alt boyut ve genel ölçek bazında cinsiyet ve yaşlarına göre farklılıkları incelendiğinde en belirgin farklılık cinsiyet değişkeninde ortaya çıkmıştır. Yapılan analizler kız öğrencilerin akran ilişkileri ölçeği yardım alt boyutu, koruma alt boyutu, yakınlık alt boyutu ve genel akran ilişkileri düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda akran ilişkileri ile okul iklimi arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyli ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Hiyerarşik regresyon sonucunda cinsiyet, yaş ve okul ikliminin akran ilişkilerini anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Ergen, Akran İlişkileri, Okul İklimi.
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to investigate the relationship between adolescent peer relationships and school climate. In addition, adolescents' peer relationships and school climate perceptions; gender, age and grade level variables were examined.The study group was conducted in 477 high school students In this research, Peer Relations Scale and School Climate Scale were used. The Peer Relationship Scale is a 5-point Likert type, which consists of 22 items, 5 sub-dimensions called Unity, Conflict, Help, Protection and Proximity. The School Climate Scale is a 5-point scale with 6 sub-dimensions: use of resources, order and discipline, parental participation, school building, environmental relations, and student-teacher relationship. The scale has 6 sub-dimensions: use of resources, order and discipline, parental participation, school building, student-teacher relations, student-teacher relations. To investigate the research t-test, Anova and Regression Analysis were utilized. In the study, when the differences of peer relations levels according to gender and age were examined on the basis of sub-dimension and general scale, the most significant difference emerged in gender. The analyzes revealed that the helper sub-dimension, protection sub-dimension, proximity sub-dimension and general peer-relationship levels of female students were higher than male students. As a result of the research, it was found that there is a positive and low level relationship between peer relations and school climate. Accordingly, it shows that a positive change in students' relations with their peers will have a positive effect on their views about school climate.Key Words: Adolescent, Peer Relations, School Climate.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleErgenlerde akran ilişkileri ve okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between peer relations and school climate in adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-15
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10309441
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid602322
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess