Destek eğitim odası uygulamalarının ve fiziki koşullarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Sönmez, Nesrin | |
dc.contributor.author | Ekin Kotil, Başak | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:26:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:26:42Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-06-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40067 | |
dc.description.abstract | Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de özel gereksinimli bireylerin eğitim hayatlarını yaşıtları gibi sürdürebilmeleri için birtakım çalışmalar yapılmakta ve bireylerin topluma kazandırılmasına çalışılmaktadır. Destek eğitim hizmetleriyle birlikte sunulan kaynaştırma eğitiminin de en önemli amacı, özel gereksinimli öğrencilerin toplumla bütünleşmesidir. Türkiye'de uygulanan destek eğitim hizmetleri arasında en fazla yer verilen uygulama destek eğitim odası (DEO) uygulamasıdır. Antalya'nın Alanya İlçesi'nde yapılan bu çalışmada, DEO uygulamalarını öğretmenler ve çocuğu DEO'da eğitim alan velilerin görüşlerine göre değerlendirmek ayrıca DEO uygulamalarının fiziki koşullarını incelemek amaçlanmıştır.Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Veriler, görüşme ve gözlem yöntemleri ile toplanmıştır. Verilerin toplanması için araştırmacı tarafından bilgi formları ve görüşme formları geliştirilmiş, DEO standartları kontrol listesi hazırlanarak araştırmada kullanılmıştır. Araştırmada görüşmelerden elde edilen verilerin analizi betimsel analiz tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmenler DEO uygulamasını yararlı, gerekli olarak görürken, en fazla öğrenciler ve aileler açısından sorunlara değindikleri, en az ise öğretmenden kaynaklanan sorunlara değindikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sorunların çözümünde ailelerin daha ilgili olması, işbirliğini artırma, fiziki koşulların iyileştirilmesi, öğretmen ve ailelere eğitim verilmesi yönünde beklentilere vurgu yapmıştır. Çocuğu DEO'dan yararlanan velilerin çoğunluğu, sınıf ortamında DEO hizmeti aldığını DEO uygulamalarından memnun olduğunu ve çocuğun yararlandığını, bazı veliler çocuğunun DEO'ya gitmek istememesi, öğretmen sayısının azlığı, fiziksel yetersizlik gibi sorunlar bildirmiştir.DEO uygulamalarının yürütüldüğü DEO'ların fiziki koşullarının yetersiz, bağımsız DEO'su olmayan okullarda ise okul içindeki farklı ortamların kullanıldığı belirlenmiştir.Çalışmada elde edilen veriler ışığında, DEO uygulamalarına hazırlık ve uygulama süreçlerinde hizmetlerin etkili ve verimli yürütülmesini sağlayacak ileri araştırmalar ve uygulamalara yönelik önerilere yer verilmiştir. | |
dc.description.abstract | In our country, as in the whole world, some studies are carried out in order for individuals with special needs to continue their education as their peers, and efforts are made to bring individuals into society. The main purpose of inclusive education, which is provided with support education services, is the integration of students with special needs into society. Support services include training given implementation resource room most places in Turkey implementation. In this study conducted in Alanya district of Antalya, it was aimed to evaluate the resource room implementation according to the opinions of teachers and parents who were educated in the resource room and also to examine the physical conditions of the schools that provide support training room application. In this research, holistic multiple case design, one of the qualitative research methods, was used. Data were collected by interview and observation methods. Information forms and interview forms were developed by the researcher to collect the data. Resource room standards checklist was prepared for observation of resource room physical conditions and used in the research. In the research, descriptive analysis technique was used to analyze the data obtained from the interviews.It was concluded that while the teachers considered the resource room application as useful and necessary, they mostly addressed the problems in terms of students and families, and the least they addressed the problems caused by the teacher. Emphasis was placed on the expectations of families to be more involved in solving these problems, increasing cooperation, improving physical conditions, and providing education to teachers and families.The majority of parents who took advantage of the resource room reported that they received resource room service in the classroom environment, that they were satisfied with the resource room applications and that the child benefited. It was determined that the physical conditions of the resource rooms where the resource room applications were carried out were insufficient, and the different environments within the school were used in the schools without independent resource rooms.In the light of the data obtained in the study, suggestions for advanced researches and applications that will ensure effective and efficient execution of services in the preparation and application processes of resource room applications are included. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Destek eğitim odası uygulamalarının ve fiziki koşullarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the applications and physical conditions of resource room | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-17 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10311064 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 603359 | |
dc.description.pages | 153 | |
dc.publisher.discipline | İlköğretim Bilim Dalı |