Bilimsel araştırma yetkinlik ölçeği geliştirilmesi
dc.contributor.advisor | Örsal, Özlem | |
dc.contributor.author | Duru, Pinar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:22:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:22:43Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-10-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/400188 | |
dc.description.abstract | Yükseköğretim kurumlarının program yeterlilikleri incelendiğinde; Lisansve lisansüstü düzeyde program ayrımına gidilmeksizin herhangi birprogramın lisans eğitimini tamamlayan bir bireyin araştırmacı kimlikkazanmasının beklendiği ifade edilmektedir. Araştırma eğitimi almış bir kişi,en azından iyi bir araştırma tüketicisi olurken, alınacak eğitimin düzeyinebağlı olarak, belli ölçülerde araştırma üreticiliği yeterlikleri de kazanır. Yüksekkaliteli araştırmaların planlanması, uygulanması, sonuçlandırılması veraporlandırılması, araştırmanın yapılmasını mümkün kılan birçok kişinin bilgi,beceri ve yetkinliğine bağlıdır. Bu nedenle, bu çalışma lisans ve lisansüstüdüzeydeki hemşirelik mensuplarının bilimsel araştırma yetkinliklerininbelirlenmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek amacıylametodolojik tasarımda desenlenmiştir.Araştırmanın çalışma grubu 422'si akademik personel, 515'i lisansöğrencisi olmak üzere toplam 937 hemşirelik mensubundan oluşmaktadır.Çalışmada geliştirilen Bilimsel Araştırma Yetkinlikleri Ölçeği (BAYÖ)'nin kritergeçerliliği için Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği ve Bilimsel Araştırmalaraİlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. BAYÖ için oluşturulan 103 maddelik ölçekhavuzundan içerik (kapsam) geçerliliği sonucunda hiçbir maddeçıkartılmamıştır. Düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarında elde edilenkorelasyon katsayıları .61 ile .83 arasında, madde kalan korelasyonlarındaise korelasyon katsayıları .35 ile .69 arasında değişmektedir ve tümmaddeler istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Madde ayırt edicilikanalizinde maddelerden elde edilen puanların üst ve alt grup ortalamalarıarasında tüm maddeler için anlamlı bir fark (p < .01) vardır. Açımlayıcı faktöranalizi sonucunda, dört alt boyutta toplanan 57 maddenin faktör yükleri .624- .788 arasında değişmektedir. Dört alt boyut toplam varyansın %69.87'siniaçıklamaktadır. Birinci alt boyut `Teknik Beceriler`, ikinci alt boyut `Tutum veDavranışlar`, üçüncü alt boyut `Öngörü Kapasitesi`, dördüncü alt boyut ise`Yabancı Dil Becerisi` şeklinde isimlendirilmiştir. BAYÖ' nün Cronbach Alpha,Guttmann Split-Half ve Spearman Brown güvenirlik katsayıları sırası ile; .98,.96 ve .96'dır. Bireylerin araştırma yetkinliğinin en az hata ilebelirlenebileceği duyarlılık ve özgüllük değerinin BAYÖ'nün 190 kesmenoktasında olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, BAYÖ bilimsel araştırmayetkinliklerinin saptanmasında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçmearacıdır. | |
dc.description.abstract | When the program requirements of higher education institutions areexamined; it is stated that the one who completed the undergraduate level inany program expected to gain identity of researcher without going to thedistinction between undergraduate and graduate degree programs. A personwho has received research training is at least a good research consumers.Also, s/he wins a certain degree of research instructor competenciesdepending on the level of the received training. Planning, implementation,finalizing and reporting of high quality researches depends on the a lot ofpeople's information, skills and competencies who make it possible toresearch. Therefore, this study was designed in methodological design inorder to develop a valid and reliable scale to determine the scientificresearch competencies of nursing members at the undergraduate andgraduate levels.The study group consists of 937 nursing members, 422 of which areacademic staff and 515 are undergraduate students. The Anxiety Scaletowards Research and The Scale of Attitude towards Scientific Research wereused for measuring the criterion validity of the Scientific ResearchCompetence Scale (SRCS) developed in the study. In the pool of 103 itemsproduced for SRCS, as a result of the content (scope) validity, no items werenot extracted. Correlation coefficients obtained from corrected item-totalcorrelations ranged from .61 to .83, while item-remainder correlationscoefficients ranged from .35 to .69 and all items were statistically significant.In item discrimination analysis, there is a significant difference (p < .01) forall items between the upper and lower group averages of the scores obtainedfrom the items. As a result of the exploratory factor analysis, the factorloadings of 57 items in four subscales ranged from .624 to .788. Four factorsexplain 69.87% of the total variance. The first subscale was named as`Technical Skills`, the second subscale was `Attitude and Behavior`, the thirdsubscale was `Prediction Capacity` and the fourth subscale was `ForeignLanguage Skills`. The Cronbach Alpha, Guttmann Split-Half and SpearmanBrown reliability coefficients for SRCS are respectively; .98, .96 and .96. Ithas been determined that the value of the sensitivity and specificity ofindividuals' research competence, which can be determined with minimumerror, is at the 190 cut-off point of SCRS. As a result, it can be said thatSRCS is a valid and reliable inventory that can be used in detection ofscientific research competencies. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Bilimsel araştırma yetkinlik ölçeği geliştirilmesi | |
dc.title.alternative | Development of the scientific research competence scale | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-22 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Academic self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Reproducibility of results | |
dc.subject.ytm | Scientific researchs | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Scale development | |
dc.identifier.yokid | 10168260 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 480922 | |
dc.description.pages | 85 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |