Taburculuk eğitimi memnuniyet ölçeğinin geliştirilmesi
dc.contributor.advisor | Köşgeroğlu, Nedime | |
dc.contributor.author | Meşe, Sevinç | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:22:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:22:34Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-10-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/400142 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışma, cerrahi kliniklerden taburcu olan hastaların taburculuk eğitimi memnuniyetlerini belirlenebilmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Araştırmada metodolojik yöntem temel alınmıştır. Araştırmanın evrenini Eskişehir Yunus Emre Devlet hastanesinin cerrahi kliniklerinde ameliyat olmuş 8000 hasta oluşturmaktadır. Örneklemi ise rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma, 15 Haziran 2017-15 Ekim 2017 tarihleri arasında Eskişehir Yunus Emre Devlet Hastanesinin cerrahi servislerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Hasta Sosyo-Demografik Anket Formu ve Taburculuk Eğitimi Memnuniyet Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde IBM SPSS Statistics 22 ve IBM SPSS Amos 21 programı kullanılmıştır. Ölçeğin geçerlik analizleri için kapsam geçerliği, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach Alfa testine başvurulmuştur. Bunun yanı sıra madde toplam korelasyon puanı hesaplanmıştır. Bununla birlikte iki bağımsız grup arasında puanlara göre farklılık olup olmadığı Bağımsız Gruplar için t Testi ve ikiden fazla bağımsız grup arasında puanlara göre farklılık olup olmadığı Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile incelenmiş olup hangi gruplar arasında farklılık olduğuna ise Tukey Testi ile bakılmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kuruluna başvurularak izin alınmış bunu takiben Eskişehir Yunus Emre Devlet Hastanesinin bağlı olduğu Kamu Hastaneler Birliği'nden yazılı izinler alınmıştır.Bulgular: Taburculuk Eğitimi Memnuniyet Ölçeğinin KMO değeri .91 olarak bulunmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 5 faktörlü bir yapı gösterdiği ve faktör yükü .40'ın altında kalan ve birden fazla faktöre yüklenen maddeler ölçekten çıkartılarak 21 maddeye düştüğü belirlenmiştir. Ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum indeksleri χ²/sd, GFI, RMSEA ve SRMR değerleri için iyi uyum sağlamakta; AGFI, IFI, TLI ve CFI değerleri ise kabul edilebilir uyum sağlamaktadır. Ölçek maddelerinin faktör yük değerleri .50'nin üzerindedir. Madde toplam madde korelasyon puanları .42 ile .65 arasında değer almaktadır. Ölçek genelinin Cronbach Alfa (α) güvenirlik katsayısı .91 olarak bulunmuştur. Genel ölçek puanı ve alt faktörler puanları bakımından kronik hastalığı olanlar ile olmayanlar arasında taburculuk eğitimi memnuniyet puan ortalaması ve kişisel bilgilendirme, evde bakım, kontroller alt faktörlerinin puan ortalamalarına göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Eğitim durumları arasında ise kontroller alt faktörünün puan ortalamasına göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.Sonuç: Geliştirilen bu ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu, bundan sonraki benzer çalışmalarda kullanılabileceği ve sağlık bakım hizmeti sunan kurumlarda taburculuk eğitimine yönelik hasta memnuniyetinin ölçülmesi gereken durumlarda kullanılabileceği düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | Objective: This study was conducted to develop a valid and reliable scale for determining satisfaction of discharge educations of patients discharged from surgical clinics.Method: Methodology was compared in the study. The study's universe constitutes 8000 patients who have operated in surgical clinics of Eskişehir Yunus Emre State Hospital. Sampling was determined by random sampling method. The research was conducted between 15 June 2017 and 15 October 2017 in the surgical wards of Eskişehir Yunus Emre State Hospital. The data of the study were collected with the Socio-Demographic Questionnaire and the Discharge Education Satisfaction Scale. IBM SPSS Statistics 22 and IBM SPSS Amos 21 program was used in statistical evaluation of the data. Content validity, descriptive and confirmatory factor analysis were performed for the validity of the scale. The Cronbach Alpha test was used for the reliability of the scale. Besides this, item total correlation score was calculated. Whether there was any difference interms of scores between two independent groups was examined by means of ANOVA (Independent Sample T Test) and two independent analyzed groups (ANOVA). The differences between the two groups were examined by Tukey Test. In order to carry out the research, Eskisehir Osmangazi University Non-Interventional Clinical Research Ethics Board was applied for permission and following written consent was obtained from the Public Hospitals Association of Eskişehir Yunus Emre State Hospital.Findings: KMO value of the Discharge Education Satisfaction Scale was found to be .91. As a result of the exploratory factor analysis, it was determined that the scale had a 5-factor structure and the factors with a factor load of less than .40 and more than one factor were dropped from the scale and dropped to 21 items. As a result of confirmatory factor analysis of the scale, fit indices fit well for χ² / sd, GFI, RMSEA and SRMR values; The values of AGFI, IFI, TLI and CFI are acceptable. Factor load values of scale items are above .50. Item total item correlation scores were between .42 and .65. The Cronbach's alpha (α) reliability coefficient of the overall scale was .91. In terms of general scale score and sub-factors scores, it was found that there was a meaningful difference between discharge average of satisfaction scores and personal information, home care, and control subscales according to the average scores of patients with and without chronic diseases. Among the educational situations, the control was found to be a significant difference from the point average of the sub-factor.Conclusion: It is thought that this scale is reliable and valid. It can be used in similar studies and used in institutions that provide health care services where patient satisfaction for discharge education needs to be measured. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Taburculuk eğitimi memnuniyet ölçeğinin geliştirilmesi | |
dc.title.alternative | Developing the satisfaction scale of the discharge education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-18 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Patient discharge | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.subject.ytm | Patient satisfaction | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Scale development | |
dc.subject.ytm | Reproducibility of results | |
dc.subject.ytm | Nursing | |
dc.identifier.yokid | 10188197 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 503964 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |