Show simple item record

dc.contributor.advisorKöşgeroğlu, Nedime
dc.contributor.authorŞen, Fatma
dc.date.accessioned2020-12-29T11:22:03Z
dc.date.available2020-12-29T11:22:03Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/399998
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma Koroner Anjiyografi olması planlanan hastalara preoperatif dönemde verilen eğitiminin postoperatif dönemdeki anksiyete düzeyine etkisini belirlemek amacıyla planlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Çalışma yarı deneysel desende planlanmıştır. Çalışma 90 hastanın katılımıyla tamamlanmıştır. Tesadüfi randomize yöntem kullanılarak hastaların 45'i deney 45'i kontrol grubuna dahil edilmiştir. Deney grubundaki hastalara Koroner Anjiyografi İşlemi öncesi `Koroner Anjiyografi Eğitim Materyali` kullanılarak anjiyografi eğitimi bireysel olarak verilmiştir. Hastalara ait bilgiler araştırmacı tarafından hazırlanan veri toplama formu ve işlem öncesi/ işlem sonrası olmak üzere `Durumluluk-Sürekli Anksiyete Envanteri` kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS Statistics 22 programı kullanılarak yapıldı.Bulgular: Çalışmamızda deney grubunun işlem öncesi anksiyete durumluk alt boyutunun puan ortalaması 60,87 iken işlem sonrası puan ortalaması 34,42 olduğu görüldü. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası durumluk puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı bir farklılık olduğu görüldü (t016,335; p<0,001).Sonuç: Bu çalışma koroner anjiyografi öncesi verilen eğitimin koroner anjiyografi sonrasında anksiyete düzeyini azaltıcı yönde bir etkisinin olduğunu ortaya koymuştur. Bu bağlamda verilen eğitim interaktif olarak hasta ve yakını ile paylaşılmak üzere kitapçık şeklinde hazırlanabilir ve sağlık çalışanlarına hizmet içi eğitimler planlanabilir.
dc.description.abstractPurpose: This study is planned to determine the level of anxiety in the postoperative period for the patients given a training during preoperative period before coronary angiography.Materials and Methods: The study is planned in semi-experimental design. The study is completed with the participation of 90 patients. With the help of randomized method 45 patients are included in the control group, other 45 patients are included in the experiemental group. Angiography training is given to the patients in the experimental group indivudually before coronary angiography operation by using angiography training materials. The data of the patients are gathered before and after the operation by using `State-Trait Anxiety Inventory` and data gathering forms prepared by the researcher. The anaylsis of data is evaluated using IBM SPSS Statistics 22 program.Findings: While before the operation the point average of the anxiety state subdimension for the experimental group is 60,87 , it is 34,42 following the operation. It is observed that there is a statistically remarkable difference between the state point average before and after the training(t016,335; p<0,001).Result: This study reveals that training given before coronary angiography operation has a reducing effect on the anxiety level following the coronary operation. In this context leaflets may be prepared to share interactively between the patients and their relatives, and also in service traning may be planned for health workers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleKoroner anjiyografi öncesi verilen eğitimin koroner anjiyografi sonrası anksiyete düzeyi üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of training before coronary angiography on the effect of the anxiety level after coronary angiography
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-13
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCoronary angiography
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmHeart diseases
dc.subject.ytmPatient education
dc.subject.ytmNurses
dc.identifier.yokid10213810
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid545940
dc.description.pages103
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess