Show simple item record

dc.contributor.advisorUsta Kara, Işıl
dc.contributor.authorOdabaşi, Tuba
dc.date.accessioned2020-12-29T11:21:46Z
dc.date.available2020-12-29T11:21:46Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-10-19
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/399931
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, sağlık meslek lisesinde görevli eğitmenlerin örgütsel adalet algıları ile işle bütünleşme algıları arasındaki ilişkiyi tespit etmek ve eğitmenlerin örgütsel adalet algı düzeylerinin, işle bütünleşme algı düzeylerini ne derecede etkilediğini saptamaktır. Araştırma modelinde bağımlı (eğitmenlerin işle bütünleşme algıları ve algıların alt boyutları olan fiziksel, duygusal ve bilişsel bütünleşme) ve bağımsız (eğitmenlerin örgütsel adalet algıları ve bu algılarının alt boyutları olan işlemsel, dağıtımsal ve etkileşimsel adalet) iki temel değişken bulunmaktadır.Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı İstanbul Anadolu Yakası'nda sağlık eğitimi veren 33 özel mesleki ve teknik liselerindeki yaklaşık 700 eğitmen oluşturmaktadır. Örneklem büyüklüğü, olasılıklı örnekleme yöntemlerinden basit olasılıklı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Örneklem miktarları %95 güven aralığında en az 248 eğitmene yapılması gerektiği hesaplanmıştır.Araştırmada veri toplamada Örgütsel Adalet Algısı Ölçeği ve İşle Bütünleşme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizlerini yapmak için SPSS 24.0 kullanılmıştır. SPSS üzerinden tanımlayıcı istatistikler dışında T Testi, Anova, Korelasyon, Regresyon analizleri yapılmıştır. Eğitmenlerin örgütsel adalet algıları ile görev, aylık gelir ve toplam çalışma yılı değişkenlerine göre farklılaşmakta, diğer demografik değişkenlere göre ise farklılaşmamaktadır. Eğitmenlerin işle bütünleşme algıları ile aile üyelerinden biri ile aynı kurumda çalışma ve aynı kurumda çalışma yılı değişkenlerine göre farklılaşmakta,diğer demografik değişkenlere göre ise farklılaşmamaktadır. Çalışmada örgütsel adalet algısı ile işle bütünleşme algısı arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Regresyon analizi sonuçlarına göre ise işlemsel ve etkileşimsel adalet algısının, işle bütünleşme algısının güçlü bir etkisi olduğu saptanmıştır. Çalışma sonucunda, bulgulara göre uygulayıcı ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the relationship between organizational justice perceptions and job engagement perceptions of instructors in health vocational high schools and to determine to what extent the level of organizational justice perception affects the levels of perception of job engagement. There are two independent (organizational justice perceptions and sub-dimensions of these perceptions, operational, distributive and interactive justice) and dependent (job engagement perceptions and sub-dimensions of these perceptions, physical, emotional and cognitive engagement) variables in the research model.The population of the study consists of approximately 700 instructors in 33 special vocational and technical high schools providing health education in the Anatolian side of Istanbul in the 2018-2019 academic year. The sample size was determined by the probabilistic sampling method using simple probability sampling method. It was calculated that the sample sizes should be done to at least 248 instructors in the 95% confidence interval.Organizational Justice Perception Scale and Job Engagement Scale were used in data collection. SPSS 24.0 was used to analyze the data. T test, Anova, Correlation and Regression analyzes were performed on SPSS. Organizational justice perceptions differ according to the perceptions of organizational justice, duty, monthly income and total working year variables, and do not differ according to other demographic variables. The perception of job engagement of trainers and working with one of the family members in the same institution and work in the same institution are differentiated according to the variables, but they do not differ according to other demographic variables. In the study, a positive and moderate significant relationship was found between the perception of organizational justice and job engagement. According to the results of regression analysis, it was determined that the perception of operational and interactional justice had a strong effect on the perception of job engagement. As a result of the study, suggestions were made to the practitioners and researchers according to the findings.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSağlık Kurumları Yönetimitr_TR
dc.subjectHealth Care Managementen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÖrgütsel adalet algısı ve işle bütünleşme ilişkisinin incelenmesi: Sağlık liseleri örneği
dc.title.alternativeExamination of the relations between perception of organizational justice and job engagement: Example of health high schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-19
dc.contributor.departmentSağlık Yönetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHealth education
dc.subject.ytmHealth
dc.subject.ytmOrganizational justice
dc.subject.ytmJustice perception
dc.subject.ytmHealth management
dc.subject.ytmVocational high schools
dc.subject.ytmVocational high school students
dc.subject.ytmWork engagement
dc.subject.ytmTeachers
dc.identifier.yokid10272564
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid561054
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess