Hemşirelerin klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencileri ve öğretim elemanı ile ilgili algılarının değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Duruk, Nazike | |
dc.contributor.advisor | Özen, Hamit | |
dc.contributor.author | Parlak, Lütfiye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:20:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:20:44Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-06-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/399745 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırma hemşirelerin klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencileri ve öğretim elemanı ile ilgili algıları hakkında derinlemesine bilgi edinmek amacı ile yapılmıştır. Kapsam; Klinik uygulamada öğrencilerin yanında hemşire ya da öğretim elemanının olması, öğrencilerde stresin azalmasını ve kendilerini daha rahat hissetmelerini sağlamaktadır. Öğretim elemanının hemşire ile işbirliği içinde olması, klinik uygulamaya ilişkin olumlu ve olumsuz yönlerinin farkında olması, gerekli önlemlerin alınması bakımından önemli yer tutmaktadır. Hemşireler, öğrencilere hemşirelik alanındaki uygulamalar konusunda kontrollü uygulama yaptırarak deneyim kazandırmalı, uygun öğrenme ortamı hazırlamalı, servis tanıtımı yapmalı ve oryantasyon eğitimi vererek klinikte sosyalizasyonunu sağlamalıdır. Yöntem; Nitel bir araştırma olarak yapılan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden tanımlayıcı fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini bir üniversite hastanesinin hemşirelik öğrencileri ile klinik uygulama eğitimine katılmış hemşireler oluşturmuştur. Örneklem grubunu kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılan, kriterlere uyan ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 15 servis hemşiresi oluşturmuştur. Veriler Haziran-Ağustos 2019 tarihlerinde hemşire tanıtım formu, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve ses kayıt cihazı ile toplanmıştır. Görüşmeler yaklaşık 48-130 dakika sürmüştür. Kişisel özelliklere ilişkin verilerin analizi sayı yüzde olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemi ile MAXQDA 2020 programı ile analiz edilmiştir. Bulgular; Araştırmada yer alan katılımcıların çoğu kadın, lisans mezunu ve dahili servislerde çalışan hemşirelerdir. Katılımcıların 8'i bekâr, 7'si evli, 6'sının çocuğu var ve yaş ortalaması 30,8'dir. Nitel verilerin analizi 'hemşirenin öğrenci ile ilgili algıları', 'hemşirenin öğretim elemanı ile ilgili algıları', 'hemşirenin öğrencilerin uygulama yaptığı klinik ortam ile ilgili algıları', 'hemşirenin mesleği ile ilgili algıları' olmak üzere 4 ana temada incelenmiştir. Sonuç; Katılımcıların ifadesinden öğrencilerin genel uygulamalarda teorik ve pratik yönden eksikliklerinin olduğu ancak bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda öğrenme becerileri kazandığı; hemşirelerin çoğunluğunun, öğretim elemanları ile işbirliği içinde olmak istediği, klinik uygulama süresinin özellikli olan bazı birimler için yeterli olmadığı algısına sahip olduğu ve genel olarak Hemşirelik Yönetmeliği'nde öğrenci hemşirelerin eğitiminin yer aldığı madde ile ilgili bilgisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | Aim: This research was carried out with the aim of obtaining in-depth information about the perceptions of nurses about nursing students who came into clinical practice and instructors.Scope: Having a nurse or a instructors with the students in the clinical practice, reduces the stress and makes them feel more comfortable. The cooperation of the instructors with the nurse, being aware of the positive and negative aspects of clinical practice has an important place in terms of taking the necessary measures. Nurses should provide students with controlled practice in applications in the field of nursing, prepare an appropriate learning environment, promote service and provide orientation training and socialize in the clinic. Method: In this research conducted as a qualitative research, phenomenological pattern, one of the qualitative research methods, was used. The universe of the research was composed of nursing students of a university hospital and nurses who participated in clinical practice training. The sample group consisted of 15 nurses who were reached by the snowball sampling method, which met the criteria and accepted to participate in the research voluntarily. The data were collected between June-August 2019 with the nurse introduction form, semi-structured interview form and voice recorder. The interviews lasted approximately 48-130 minutes. Analysis of data on personal characteristics was evaluated as a number-percentage. The qualitative data obtained were analyzed with the content analysis method with the MAXQDA 2020 program. Results: Most of the participants in the research are women, undergraduate graduates and nurses working in internal services. 8 of the participants are single, 7 of them are married, 6 of them have children and the average age is 30.8. The analysis of qualitative data was analyzed in 4 main themes: 'perceptions of the nurse about the student', 'perceptions of the nurse about the instructors', 'perceptions of the nurse about the clinical setting applied by the students', 'perceptions of the nurse about the profession'.Outcome: From the statement of the participants, it was concluded that students have theoretical and practical deficiencies in general applications but they gain learning skills in cognitive, affective and psychomotor fields; the majority of nurses want to cooperate with instructors, they have the perception that the duration of clinical application is not sufficient for some special units, and generally they have no information about the item on the education of student nurses in the Nursing Regulation. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Hemşirelerin klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencileri ve öğretim elemanı ile ilgili algılarının değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of nurses' perceptions of nursing students and instructors coming to clinical practice | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-22 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Bilimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10321568 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 624830 | |
dc.description.pages | 213 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |