dc.description.abstract | ÖZET Ülkemizde ve diğer ülkelerde işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi konusunda çok fazla, bu yöntemin birleştirme II tekniğinin öğrenciler üzerindeki etkisini saptamaya yönelik ise az araştırma yapılmıştır. Bu araştırmalarda çoğunlukla ilköğretim, lise ve üniversite öğrencileri üzerinde çalışılmıştır. Örgün eğitimden uzaklaşıp çalışma hayatına atılan çocuklar üzerinde yapılan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırma, söz konusu eksikliği gidermek üzere gerçekleştirilmiştir Araştırmanın amacı, kanamalarda ilkyardım ünitesi için uygulanan birleştirme II tekniği ile düzenlenen eğitim durumunun Kartal Mesleki Eğitim Merkezi birinci sınıf öğrencileri üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemi altında yer alan tekniklerden ise `örnek olay` araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma grubunu, Kartal Mesleki Eğitim Merkezi Tesviye Bölümü birinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Sınıfta toplam 34 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmacı tarafından geliştirilen günlük plan sınıf ortamında gerçekleştirilmiş, öğrencilere ön-test ve son-test uygulanmış, uygulama süreci iki gözlemci tarafından izlenerek kayıt altına alınmış, uygulama sonrasında araştırma grubundan sekiz öğrenci ile odak grup görüşmesi yapılmıştır. Görüşme ve gözlemle elde edilen veriler, yapılandırılmış raporlama yöntemiyle analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda, ön-test ve son-test ile elde edilen veriler, bağımlı gruplar t testi ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Birleştirme II tekniği ön hazırlığının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır, hipotezini test etmek için elde edilen veriler, okuma materyalinin hazırlanması ve grupların oluşturulmasında sorunlar yaşandığını göstermektedir. Bu sorunlar, okuma materyalinde resim, karikatür gibi görsel öğelerin azlığından ve aynı gruplarda toplanan ve motivasyon bozucu davranışlarda bulunan öğrencilerin varlığından kaynaklanmaktadır. Okuma materyali ile ilgili, öğrencilerin üçü sorun olduğunu bildiriken, ikisi sorun olmadığım bildirmiştir. Okuma materyaline ilişkin bulgular, `birleştirme II tekniği ön hazırlığının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır` hipotezini, bu konuda görüş bildiren iki öğrencinin olumlu ifadesi ile desteklerken, üçöğrencinin olumsuz ifadesi ile desteklememektedir. Ayrıca, grupların oluşturulması ile ilgili bulgular da hipotezi desteklememektedir. Birleştirme II tekniği grup çalışmasının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır, hipotezine aranan yanıtlar sonunda elde edilen verilerden, birleştirme II tekmğinin öğrenci başarısı üzerinde olumlu etkisi olduğu anlaşılmaktadır. Öğrencilerin, yeni öğrendikleriyle, geçmişte yaptıkları ilkyardım yanlışlarının farkına varmalan, öğrendiklerini açıklamaları ve son-testte, ön-teste göre anlamlı derecede basan elde etmeleri, bu olumlu etkiyi ortaya koymaktadır. Görüşme ve gözlem bulgularından, birleştirme II tekniğinin öğrencilerin öğrenmelerini kolaylaştırdığı, öğrenciler arasında arkadaşlık ilişkilerini geliştirdiği sonucuna varılabilir. Birleştirme II tekniğinin süreçlerinden olan okuma ve grup içi öğretimin öğrenciler tarafından sevildiği, işbirliğinin koşullarından olan olumlu bağlılığın grup çalışmaları sırasında öğrencilerin çoğunda geliştiği sonucuna varılabilir. Öğrenciler, genel olarak öğretmenin yaklaşımını olumlu bulurken, bazı öğrenciler sınıf yönetiminde benimsenen demokratik tutumun sınıf düzeninin bozulmasına yol açtığım ifade etmiştir. Grup çalışmaları sırasında bazı öğrencilerin etrafı rahatsız etmesi, bazı öğrencilerin de çalışmak istememesi diğer öğrenciler tarafından olumsuz karşılanmıştır. Bulgular, birleştirme II tekniği grup çalışmasının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır hipotezini desteklemektedir. Değerlendirmenin öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır, hipotezine aranan yanıtlardan elde edilen verilere göre, öğrencilerin çoğunluğu, grup değerlendirmesi tekniğiyle haklarının yendiğini düşünmektedir. Verilere dayalı olarak, başarılı olan gruplara ödül verilmesinin, öğrenciler üzerinde çalışma motivasyonunu artırıcı etki yaptığı sonucuna varılabilir. Araştırmanın üçüncü hipotezine ilişkin bulgular, `değerlendirmenin öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır` hipotezini ödül uygulaması açısından desteklemekte, buna karşın değerlendirme tekniği açısından desteklememektedir. Birleştirme II tekniği uygulamasının öğrencilerin akademik başarıları üzerinde etkisi var mıdır araştırma sorusuna ilişkin bulgulara göre, öğrencilerin son-testte aldıkları puanlar, ön-testte aldıkları puanlara göre anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0.05). Bu başarıya bakarak, birleştirme II tekniğinin, öğrencilerin akademik başarılarım üzerinde olumlu etkisinin olduğu sonucuna ulaşılabilir. ııBirleştirme II tekniğinin, çeşitli nedenlerle örgün eğitimden ayrılarak çalışma hayatına başlayan çocuklar üzerinde genel olarak olumlu etkisinin olduğu söylenebilir. Çünkü tekniğin uygulanması sırasında yaşanan sorunlar, uygulayıcıların çabası ile çözümlenecek türdedir. Sonuç olarak, birleştirme II tekniğinin çalışan çocuklar için uygun olduğu ve sorun yaşanan durumların yeniden düzenlenmesiyle çalışan çocukların eğitiminde kullanılabileceği sonucuna ulaşılabilir. in | |
dc.description.abstract | ABSTRACT There are not many studies conducted on cooperative learning administration neither in our country nor all around the world. Moreover, there is almost no research on jigsaw II technique, one the techniques of cooperative learning administration, and its effects on learners. The subjects of these studies have been mostly primary school, high school and university students. On the other hand, no research has been carried out investigating kids leaving formal education and starting working for living. The purpose of this research is to examine the effects of educational situation designed by jigsaw II technique for the lesson `the first aid in bleeding cases` on the learners at first grade at Kartal Vocational Training Center. In this research, qualitative and quantitative research methods are employed. `Case study` technique which is one of the techniques of qualitative is used. The subjects of the study are first grade students from Kartal Vocational Training Center Moulding Department. The course plan has been developed and applied in the classroom by the researcher; a pretest and a posttest have been given to the students; the process has been monitored and recorded by two observers; following the application focus group interview has been conducted with 8 students from study subjects. The data gathered from observation and interview has analyzed and interpreted by the structured report technique. With respect to the quantitative analyze, the data gathered from pretest and posttest has been scrutinized and interpreted by t-test. The data gathered to test the hypothesis that the preparation for jigsaw II technique has a positive effect on the students demonstrated that there has been difficulty in preparing reading material and forming groups. These problems are the insufficient pictures, comics, and visual aids in reading material and the lack of motivation owing to the presence of misbehaving students. During the interview two students supported hypothesis whereas three others did not The findings about forming of the groups did not support the hypothesis, either. From the data garnered through this study proved the jigsaw II technique to have a positive effect on the students and to facilitate the students' learning and improve IVfriendship among them. It can also be assumed through this study mat cooperation and interdependency among group. The teacher's approach generally found positive though some students said that the democratically-oriented attitude of the teacher was spoiling the harmony. Several students complained about their friends who don't want to study and bother themselves. Most of the students claimed the group evaluation technique cheating themselves of their rights. Rewarding seems to enhance the motivation. Post-test scores are significantly higher than pre-test scores (p<0.05). So it can be concluded that jigsaw II technique is useful in achieving the learning objectives on kids leaving formal education and starting working for living and the emerging problems can be solved by researcher's advanced research and practice. | en_US |