Show simple item record

dc.contributor.advisorErözen, Aybars
dc.contributor.authorHelvaci, Onur
dc.date.accessioned2020-12-29T11:15:41Z
dc.date.available2020-12-29T11:15:41Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/398770
dc.description.abstractBu çalışma, okuma sırasında bağlam ipuçlarının doğal yolla sözcük edinimine etksini konu alır. Araştırmada öğrenicilerin sözvarhklanndaki değişim incelenmiştir. Doğal yolla sözcük ediniminin basamaklarını oluşturan okuma metinlerinde yer alan bilinmeyen sözcüklerin anlamlarının doğru tahmin edilmesi, doğru kullanılması ve anımsanması, okumadan önce ve sonra uygulanan ölçme araçlarıyla ölçülüp değerlendirilmiştir. Kuleli Askeri Lisesi Hazırlık Sımfi'mn ikinci döneminde okuyan ve belirli bir sözvarlığma sahip 14-15 yaş grubundaki 360 öğreniciden 86 öğrenici erek kitle olarak seçilmiştir. Bu doğal yolla sözcük edinimi araştırması için, kolay sözcük öğrenimine yol gösterecek bir kitapçık, 10 ön-test, 10 okuma metni ve 486 test maddesinden oluşan 60 art-test hazırlanmıştır.
dc.description.abstractThis study explores the effect of contextual clues on incidental vocabulary acquisition during reading. The vocabulary growth of the learners has been researched and analyzed. Guessing the meaning of unknown words during reading, using them and their retention which comprise the steps of incidental vocabulary acquisition have been measured and evaluated by the pre-tests and post-tests of reading. Among the 360 students who study at Kuleli Military High School in the second semester, 86 students were chosen as the target group. The selected students were between 14 and 15 years of age and achieved vocabulary growth to a certain extent during the year. In this study of incidental vocabulary acquisition, a booklet which may help students learn words easily, 10 pre-tests, 10 reading texts and 60 post-test containing 486 test items were prepared. aen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkuma ediminde bağlam ipuçlarının sözcük edimine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of contextual clues in vocabulary acquisition in reading performance
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmReading
dc.subject.ytmStudy of languages
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmReading skills
dc.subject.ytmContext based approach
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmClue
dc.subject.ytmVocabulary learning
dc.subject.ytmVocabulary
dc.identifier.yokid164295
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid148183
dc.description.pages227
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess