Show simple item record

dc.contributor.advisorBartu, Hülya
dc.contributor.authorDoğan, Aydin
dc.date.accessioned2020-12-29T11:15:16Z
dc.date.available2020-12-29T11:15:16Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/398604
dc.description.abstractÖZET Başlık: Öğrenme Stratejilerinin Aktarım'. Yoluyla Başarısız Öğrencilerinin Daha Başarılı Hale Getirilmesi Yazar: Aydın DOĞAN Danışman: Yrd. Doç. Dr. Z. Hülya BARTU Bu araştırmanın genel amacı, yabancı dil eğitimi sürecinde öğrenimin farklı şekillerde gerçekleştiğinin belirlenmesi; farklı şekilde öğrenen öğrencilerin öncelikle dil öğrenimine özgü stratejilerinin belirlenmesi, bir grup içerisinde başarılı öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejilerinin aynı gruptaki başarısız ya da daha az başarılı öğrencilere anlatılması, aktarılması yolu ile bu öğrencilerin daha başarılı hale getirilmesidir. Araştırmanın evreni İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü Beşiktaş Atatürk Anadolu Lisesi 'nin 2002-2003 öğretim yılı hazırlık sınıflandır Araştırmanın örneklerni ise adı geçen okulun 2002-2003 Öğretim Yılı II. Döneminde bu araştırma için gönüllü olan ve 15 kız ve 15 erkek toplam 30 öğrenciden oluşan bir hazırlık sınıfıdır. Öğrencilerin Çoklu zeka özelliklerini ölçmek için Wingate'in (1997) Gardner'in Çoklu Zeka Kuramı'na dayanarak hazırladığı Çoklu Zeka Ölçeği (Multiple Intelligences Inventory) kullanılmıştır. Bu ölçekte, öğrencilerin yedi çoklu zeka türünden hangilerine ne oranda sahip olduklarını belirlemeye yönelik olarak hazırlanmış 49 soru sorulmuştur Öğrencilerin yabancı dil öğrenirken kullandıkları stratejileri belirlemek için Oxford'un (1990) Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri (SILL) (Strategy Inventory for Language Learning ) ve örneklem grubunun sonuçlarını değerlendirmek için de envanter geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Bu envanterle öğrencilerin altı grup öğrenme stratejisinden hangilerini ne oranda kullandıklarını anlamaya yönelik 50 soru sorulmuştur. Envanterlerin (Çoklu Zeka ve Dil Öğrenme Envanterleri) uygulanmasının ardından öğrenicilere iki hafta süresince nasıl ders çalıştıkları konusunda günlük tutmaları istenmiştir. mÖğrenicilerin Çoklu Zeka Ölçeğine verdikleri yanıtlara dayanılarak ve tereddüt edilen durumlarda öğrenicilerin rehberlik servisi çalışmaları için sağladıkları kendilerini tanıtan yazılar dikkate alınarak Çoklu Zeka Alt Grupları oluşturulmuştur. Çoklu Zeka Alt Gruplarının oluşturulmasının ardından öğreniciler kendi Alt Zeka Grupları konusunda bilgilendirilmiştir. Gruplandırmanm ardından öğrenicilerin iki hafta süresince tuttukları günlükler incelenmiştir. İncelemenin ardından öğrenicilerin günlüklerinde belirttikleri çalışma becerileri-stratejileri her grup için birleştirilerek Alt Zeka Gruplarına 1. Çalışma Kağıdı olarak önerilmiştir. 1. Çalışma Kağıdının ardından SDLL sonuçları değerlendirilmiştir. Araştırma grubuna İngilizce öğreten öğretmenler tarafından Alt Zeka Gruplarındaki en başarılı öğreniciler belirlenmiştir. Bunun ardından (en başarılı) bu örnek öğrenicilerin en sık kullandıkları Öğrenme Stratejileri metin haline dönüştürülerek, 2. Çalışma Kağıdı adı altında kendi gruplarına önerilmiştir. Araştırmanın uygulama bölümünün süresi 2002-2003 Eğitim ve Öğretim yılının ikinci yarıyılının tamamını kapsamaktadır. Öğrenicilerin 1. Karne notlan araştırma öncesi notlar 2. Karne notları ise araştırma sonrası notlar olarak değerlendirilmiştir. Öğreniciîere araştırma sonrasında SILL ile belirlenip 2. Çalışma Kağıdı ile önerilen stratejilerin kullanımlarında ne ölçüde değişiklik olduğunu görmek için SILL öğrenicilerin 2 dönem karnelerini almalarından iki gün önce tekrar uygulanmıştır. Öğreniciîere araştırma öncesi uygulanan SILL (Envanter 1) ile araştırma sonrası uygulanan SILL (Envanter 2) arasındaki farklılıklarla öğrenicilerin 1.Karne ve 2 Karne notlan arasındaki ilişki gruplar halinde incelenmiştir. Tekrar uygulanan envanterin (SILL) sonuçları ile 2. Çalışma Kağıdı arasındaki değişikliklerle öğrenicilerin 1. Karne (Kİ) ve 2. Kame notları (K.2) arasındaki olası değişiklik arasında ilişki olup olmadığı Alt Zeka Grupları için ayrı ayrı incelenerek ortaya konmuştur Araştırma sonuçlarına göre öğrenicilerin Toplam Strateji, Bilişsel Stratejiler, Eksik Giderme Stratejileri. Sosyal Stratejileri ve Duygusal Stratejileri kullanımlarındaki artışla notları ivarasında anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Ögrenicilerin Toplam Strateji kullanımiarmdaki artışın tek basma notlardaki değişimi açıklamaya yetmediği saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Anadolu Lisesi Hazırlık Sınıfı öğrenicilerine kendi gruplarına uygun olarak önerilen Bilişsel ve Eksik Giderme Stratejilerini kullanmalarının 2. karne notlarının artmasını sağladığı tespit edilmiştir. Ögrenicilerin Sosyal ve Du}'gusal Stratejileri Kullanımlarının tek hasına not artışı sağlamadığı, bununla birlikte bu strateji lerdeki düşüşün diğer stratejilerden yeterince verim alınamaması sonucunu doğurduğu tespit edilmiştir. Ögrenicilerin kendilerine önerilen stratejilerin ne kadarında artış ya da azalma olduğu incelenmiş, değiştirdikleri toplam strateji miktarı ile kendilerine önerilen stratejiler karşılaştırılmış, strateji değişimlerinin (Y oranı) %50'nin üstünde olması durumunda öğrenciye ait bulguların araştırmayı destekleme oranının düştüğü tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, kız ve erkek ögrenicilerin K1-K2 notları ve Envanter 1, Envanter 2 ile belirlenen strateji kullanımları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Ögrenicilerin Çoklu zeka Alt Grupları açısından araştırma öncesi ve sonrası notlan ve strateji kullanımları arasındaki ilişki incelenmiş ve Çoklu Zeka Ölçeği, Mantıksal -Matematiksel Zeka Alt Grubunun strateji aktarımı konusunda en başarılı grup olduğu saptanmıştır.
dc.description.abstractABSTRACT Tüle: Enabling Less Successful Learners to Become More Successful By Means of Learning Strategies Transfer Author: Aydın Doğan Dissertation Advisor: Assist. Prof. Dr. Z. Hülya Bartu The principle goal of this research is to determine whether learning is performed in different ways, to determine the Language Learning Strategies of those learners who learn differently, and to make less successful learners in a group more successful, through the introduction and transfer of learning strategies of the more successful learners in the same learner group. The target group consists of the voluntary learners who study in a preparatory class in Beşiktaş Atatürk Anadolu Lisesi in İstanbul in the second semester of the 2002- 2003 Academic Year. The target group consists of 1 5 male and 1 5 female learners. To identify the multiple intelligences of the learners, the Multiple Intelligences Inventory developed by Wingate (1997) based on Gardner's Multiple Intelligences Theory was used. With this inventory, students were asked 49 questions to collect data about the level of the seven intelligences the students have. To determine the learning strategies that learners use in their learning, Strategy Inventory of Language Learning (Oxford 1 990) was used, the scale developed to evaluate the results of the inventor}' was also used to evaluate the results for the target group. With this inventory learners were asked 50 questions to determine which of the six group of strategies students use and to what extent they use them. After the application of the two (MI) inventories (MI and SILL), the students were asked to keep study diaries for two weeks. VIAccording to the answers the students gave for the questions on the Multiple Intelligences Inventor}- and when hesitated, considering the information students had provided for the Students' counsellor at the school, sub groups of Multiple Intelligence were formed. After the formation of the Multiple Intelligence Sub Groups, the students were informed about their sub group of Multiple Intelligence. After the formation of sub groups of Multiple Intelligence, the study diaries kept by the learners for two weeks were examined, and the study skills that students had indicated in their diaries were noted. After that, the study skills noted for each Ml group were combined, re-written in the form of a letter of advice and they were advised to the students in the group in the form of study Notes 1. After Study Notes 1, the results of Strategy Inventor}' 1 were analysed. Then, the teachers of English, teaching the target group students determined the most successful four learners in four previously formed MI groups. After that, the most frequently used strategies of the most successful learners in four MT groups were converted into four letters of advice and advised to four learners' own groups as Study Notes 2. The application part of the research covers the whole second semester of the 2002-2003 academic year. Students' grades on their First Semester School Reports were used as the pre research student grades. Students' Second Semester Grades were taken as the post research student grades. Two days before the end of the Second Semester, (after the students' final written exam) students were given Strategy Inventory of Language Learning again to see whether students benefited from the strategies they had been advised through Study notes 2, Through a comparison of the results of the Strategy Inventories applied before and after the research (Inventory 1 and 2) and the two students' reports, it was analysed whether there was a correlation between the two results-grades and strategy uses- for the four Multiple Intelligence groups. The differences between the student grades in the two semesters were compared with the differences between the results of the re-applied Strategy Inventory (SILL 2) and Study Notes vu2 In groups the results were recorded to show whether there is correlation between the results in the tables As for the results of the research, it has been concluded that there is a correlation between the change (rise or fall) in students' grades and the change in their use of Cognitive Strategies, Compensating Strategies, Social Strategies, Affective Strategies and their Total Strategies Use, Tt can be claimed that students' total strategy use is not solely capable of defining the change in students' grades. The study suggests that; the Cognitive and Compensation Strategies advised to students in the preparatory' classes of Beşiktaş Atatürk Anadolu Lisesi in harmony with the MF groups, has given rise to students' second semester grades. No correlation has been found between the rise in the students' grades and their use of Social and Affective Strategies. On the other hand the study suggests that a decrease in the use of these strategies may prevent students from utilizing other strategies effectively. The number and type of strategies students were advised and the number and type of strategies students more frequently used were juxtaposed (comparison of Study notes 2 and Inventor}' 2, in Section 5: Findings) and compared. It has been found out that findings concerning the students with higher strategy change rates (Y rates) than %50 tend not to support the research. No correlation has been found between male and female students' grades (K1-K2) and strategy inventory results (Inventory 1- 2) Pre-research and post-research grades and strategy uses of learners of the four groups have been analysed and the Logical Mathematical Intelligence Sub Group has been found to be the most successful group in terms of strategies transfer. VI 11en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğrenme stratejilerinin aktarımı yoluyla başarısız öğrencilerin daha başarılı hale getirilmesi
dc.title.alternativeEnabling less successful learners to become more successful by means of learning strategies transfer
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid165098
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid148596
dc.description.pages240
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess