Show simple item record

dc.contributor.advisorErden, Ayşe Münire
dc.contributor.authorCanca, Deniz
dc.date.accessioned2020-12-29T11:14:38Z
dc.date.available2020-12-29T11:14:38Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/398337
dc.description.abstractÖZET CİNSİYETE GÖRE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI BİLİŞSEL VE BİLİŞÜSTÜ ÖZ DÜZENLEME STRATEJİLERİ İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Başarıya etki eden faktörlerin önemli bir bölümü `öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejileri` başlığı altında toplanmaktadır. Yapılan bu araştırmada öz düzenlemeye dayalı bilişsel ve bilişüstü öğrenme stratejilerinden; tekrar, ayrıntılandırma, örgütleme, eleştirel düşünme ve bilişüstü öz düzenleme boyutları ele alınmış, söz konusu değişkenlerin başarıyla etkileşiminin yanı sıra, cinsiyete göre de bu etkileşim incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2004-2005 öğretim yılı bahar dönemi, Yıldız Teknik Üniversitesi'nin Matematik Bölümü'nden `Matematik Analiz II` dersini alan 61'i kız, 45'i erkek olmak üzere toplam 106 öğrenci oluşmaktadır. İlişkisel tarama türü olan bu araştırmada öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerini belirlemek amacıyla, Pintrich ve arkadaşları (1991) tarafından geliştirilen `Öğrenmede Motive Edici Stratejiler` envanteri kullanılırken, matematik basan puanı olarak öğrencilerin dönem sonu ders başarı puanlan alınmıştır. Bulgular, öz düzenlemeye dayalı bilişsel ve bilişüstü öğrenme stratejilerin yalnız başlarına değil, toplu olarak, matematik başarısı üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Bunun yanında, söz konusu stratejilerden, kızlarda ayrıntılandırma, örgütleme, eleştirel düşünme ve bilişüstü öz düzenlemenin birlikte matematik başarısı üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu, erkeklerde ise stratejilerin matematik başarısı üzerinde böyle bir etkisi olmadığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Öz düzenleme, basan, cinsiyet, bilişsel ve bilişüstü öğrenme stratejileri. iv
dc.description.abstractABSTRACT RESEARCH OF THE RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS' COGNITIVE AND METACOGNITIVE SELF REGULATION STRATEGIES AND THEIR MATHEMATICS ACHIEVEMENT ACCORDING TO GENDER An important part of the factors that affect achievement come together under the title of `learning strategies based on self regulation`. In this research; rehearsal, elaboration, organization, critical thinking, and metacognitive self regulation are considered and differences at the variables according to gender are investigated. The study group consisted of 106 Yıldız Technical University Mathematics Department students (61 girls and 45 boys) who attended the `Calculus II` course in the Spring Semester of 2004-2005 academic year. In this relational type of research, while `Motivated Strategies for Learning Questionnaire` developed by Pintrich et al. (1991) is used for the purpose of determining students' learning strategies based on self regulation, students' term point averages are taken as the mathematics achievement scores. Findings introduce that although cognitive and metacognitive learnings strategies based on self regulation do not solely have a significant effect on mathematics achievement, they do have a significant effect when used together. Furthermore, it is revealed that there is a significant effect of elaboration, organization, critical thinking, and metacognitive self regulation together on mathematics achievement for the girls but there is not such an effect for the boys. Keywords: Self regulation, achievement, gender, cognitive and metacognitive learning strategies.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleCinsiyete göre üniversite öğrencilerinin kullandıkları bilişsel ve bilişüstü öz düzenleme stratejileri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeResearch of the relationship between university students` cognitive and metacognitive self regulation strategies and their mathematics achievement according to gender
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid180622
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid161551
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess