Show simple item record

dc.contributor.advisorAksu, Türkan
dc.contributor.authorSevinç Kabaş, Sermin
dc.date.accessioned2020-12-03T09:30:23Z
dc.date.available2020-12-03T09:30:23Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39759
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik stilleri ile öğrencilerin TEOG sınavı başarısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili merkez ilçelerinde bulunan 158 devlet, 12 özel ortaokulda görev yapan toplam 5218 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Bu evren içinden örneklem almada, olasılık dışı örnekleme türlerinden amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Seçilen örneklem içinden 19 resmi ve 5 özel okulda 363 ortaokul öğretmeni araştırmaya katılmıştır. Dağıtılan veri toplama araçlarından 350 tanesi analize alınmıştır.Nicel araştırma teknikleri kullanılan araştırmada veriler, Şahin (2009) tarafından geliştirilen ve iki bölümden oluşan `Liderlik Stilleri Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Güvenirlik çalışmalarında ise madde toplam test korelasyonu (Cronbah's Alpha) r =,951 olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin okul müdürlerinin dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik stilleri algılarının, cinsiyet, öğrenim düzeyi, hizmet süresi ve çalışılan okulun resmi ya da özel okul olması değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla parametrik analiz teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin TEOG başarı puanları ile ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaokul müdürlerinin liderlik stilleri arasındaki ilişki için ikili lojistik regresyon analizi uygulanmıştır.Çalışma sonunda bulunan kritik hususlara göre, öğretmenlerin demografik özelliklerine ait verilerin analizi sonucunda cinsiyet değişkeninde dönüşümsel liderlik boyutunda; öğrenim düzeyi değişkeninde etkileşimsel liderlik boyutunda; hizmet süresi değişkeninde dönüşümsel liderlik boyutunda ve okulun resmi ya da özel okul olması değişkeninde her iki boyutta da anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin TEOG başarı puanları ile ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaokul müdürlerinin liderlik stilleri arasındaki ilişki için ikili lojistik regresyon analizinde müdürlerin dönüşümsel liderlik davranışlarının öğrencilerin TEOG sınavı başarısına etkisi görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Dönüşümsel Liderlik, Etkileşimsel Liderlik, TEOG.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the relationship between the school directors' transformational and transactional leadership styles and the students' Transition From Primary to Secondary Education (TPSE) exam achievement according to secondary school teachers' perceptions. Survey design was used in the study. The population of the study consists of 5218 secondary school teachers working in the 158 public and 12 private schools in the center of Gaziantep, in 2013 - 2014 academic year. In taking a sample from this population, non-purposive sampling types was used from the type of unlikely sampling. From the selected sample, 363 secondary school teachers in 19 official and 5 private schools, participated in the research. 350 pieces were taken for analysis of distributed data collection tools.In the study quantitative research techniques used, the data was collected by using 'Leadership Styles Scale' consisting of two parts and developed by Semiha Şahin (2009). In reliability studies, the item total correlation test (cronbah's Alpha) was figured out as R=,951.Parametric analysis techniques were used in order to determine whether teachers' school principals ' perceptions of transformational and transactional leadership styles show significant differences according to gender, education level, length of service school type worked variables. According to the opinions of secondary school teachers and students' TPSE achievement scores, for the relationship between leadership styles of secondary school principals, binary logistic regression analysis was applied. According to the critical aspects found at the end of of the study, results of the analysis of teachers' demograpgic characteristics revealed significant differences for gender and duration of service variables in the transactional leadership dimension; level of education variable in the transformational leadership dimension; and working either public or private school variable in the both leadership dimentions. The binary logistic regression analysis for the relationship between students' TPSE achievement scores and secondary school principals' leadership styles according to the views of teachers revealed that school principals' transformational leadership behaviors affect students' success on TPSE exam.Key words: Transformational leadership, Transactional leadership, Transition From Primary to Secondary Education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmen algılarına göre ortaokul müdürlerinin dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik stilleri ile öğrencilerin TEOG Sınavı başarısı arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between the school directors' transformational and transacti̇onal leadership styles and the students' TEOG Exam achievement according to teachers' perceptions
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmTransformational leadership
dc.subject.ytmTransactional leadership
dc.subject.ytmTransition From Basic Education To Secondary Education
dc.subject.ytmExamination
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmDirectors
dc.subject.ytmSuccess evaluation
dc.identifier.yokid10080170
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid394941
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineEğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess