Show simple item record

dc.contributor.advisorSarı, Cemali
dc.contributor.authorErdoğan, Nurettin
dc.date.accessioned2020-12-03T09:30:14Z
dc.date.available2020-12-03T09:30:14Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39748
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları tarafından gerçekleştirilen eğitim yardımlarının yardımlardan faydalanan ailelerin eğitim yardımları konusundaki görüşlerini almak ve yardımlardan faydalanan aileler ve ailelerin öğrencileri üzerindeki etkilerini belirlemek ve olası sorunlara yönelik çözüm önerileri ortaya koymaktır.Çalışmanın başlangıcında daha önce eğitim yardımları konusunda Türkiye'de ve dünyada yapılan farklı çalışmalar incelenmiştir. Bu incelemede Türkiye'de ve dünyadaki farklı eğitim yardımı programları, eğitim yardımlarının Türkiye'deki, dünyadaki genel durumu ve farklı uygulamaları ve bu yardımların yardımlardan faydalanan aileler ve aile bireyleri üzerindeki etkileri belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışma sırasında daha önce Türkiye'de ve dünyanın değişik ülkelerinde uygulanan farklı eğitim yardımı programlarına yönelik yaklaşımlar incelenmiştir. Dünyadaki ve Türkiye'deki uygulanan eğitim yardımı programlarının fayda sahipleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırmada kullanılan görüşme formu, birinci bölümünde, eğitim yardımından faydalanan kişilerin, cinsiyet, eğitim durumu, medeni durumu, hanedeki kişi sayısı, hanede okula devam eden öğrenci sayısı, hanedeki birey kişi sayısı, hanedeki çalışan sayısı, başka kurumlardan alınan yardımlar, hanede kötü alışkanlığı olan birey sayısı, kötü alışkanlıklar için yapılan harcama miktarı gibi demografik yapı analizi, ikinci bölümü ise eğitim yardımlarının gerekliliği, yeterliliği veya yetersizliği, yardım faydalanıcılarının eğitim yardımlarıyla ilgili görüşleri ve yardımların aileler ve öğrenciler üzerindeki etkilerine yönelik sorulardan oluşmaktadır.Bu araştırmanın evrenini Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı Antalya İli Muratpaşa İlçesi Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı'ndan eğitim yardımı alan aileler oluşturmuştur. Bu araştırmanın örneklemi tesadüfi atama yöntemiyle belirlenmiştir. Elde edilen veriler, SPSS 21.0 (Statistical Program for Social Sciences) istatistik programı yardımıyla frekans, yüzde analizi ve betimleme yöntemi kullanılarak incelenmiştir.Araştırma sonuçlarının analizine göre eğitim yardımlarının tamamına yakınının nakdi olarak yapıldığı tespit edilmiştir. Yardımlardan faydalanan ailelerin eğitim düzeylerinin düşük olduğu, ailelerin öğrencilerinin eğitim ihtiyaçlarını karşılamakta çok zorlandıkları, nakdi olarak verilen eğitim yardımlarının büyük bir bölümünün amacına uygun kullanılmadığı, eğitim yardımlarından yararlanan fayda sahiplerinin devlete olan güvenini artırdığı, öğrencilerin okula devam durumunu önemli oranda etkilediği, eğitim yardımlarının yetersiz olduğu, yardımların tamamına yakınının eğitim programı gereği veya diğer nedenlerle annelere verildiği ve yardımların annenin ailedeki sosyal konumunu önemli oranda olumlu yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Eğitim yardımı programlarına farklı eğitim yardımlarının eklenmesi gerektiği, izleme ve değerlendirme mekanizmasının da devreye alınarak yardımların etkilerinin daha verimli hale getirilebileceği değerlendirilmektedir. Eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanmasının yoksulluğun azaltılmasına önemli ölçüde katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Özellikle liseye devam eden öğrencilere yapılan öğrenci taşıma yardımlarının lisede örgün eğitime devam eden öğrenci sayısında önemli artış sağladığı görülmüştür.
dc.description.abstractThe aim of the present study is to determine effects of the education aids provided by the Social Assistance and Solidarity Foundations on students and their parents as well as provide solutions to the problems through gathering opinions of the families who are supported with the educational aids.As the first step, the related literature on education aids in Turkey and in other countries were reviewed. Based on the worldwide literature review, the types of educational aids, their general status in society, their varying practices as well as their effects on families were examined in detail. Additionally, the studies conducted on educational aids in Turkey and worldwide were examined in terms of the perceptions of the stakeholders towards educational aids provided by the governments. The data of the present study were gathered through interviews with the volunteer participants and interview forms which developed by the researcher were used as the data gathering instrument. Participants demographic information, such as; gender, educational background, marital status, number of family members, number of students among the family members, number of the working members of the family, the amount of the state assistance (if any), the number of family members who has bad habits (if any) and expenses for those bad habits (if any) were questioned in the first part of the interview form. The second part of the data gathering instrument intends to figure out the necessity of the educational aids for the families, their sufficiency or insufficiency; the opinions of the families on educational aids and the effects of educational aids both on the parents and students.The sample population of the present study were selected through random sampling technique among the families that receive educational aids from the Ministry of Family and Social Policies, in the Muratpasa district of Antalya. Gathered data were analyzed by means of a Statistical Program (SPSS 21.0) and reported as frequencies and percentages and findings were discussed descriptively. The findings revealed that in most cases, the educational aids were provided as cash financial aid. The findings also revealed that the majority of families are low-income families and they have difficulty in compensating educational requirements of their children. Moreover, it is found that the families who receive cash financial aid do not use the state assistance for its purposes. On the other hand, it is observed that the families that receive educational aids have confidence on the government and they support their children in terms of school attendance. Additionally, it is found that educational aids have a positive effect on the social position of the mothers since almost all of the educational aids were directly given to the mothers in the family. Based on the findings of the present study it can be claimed that other educational contributions and financial aids could be added to the current educational aid programs. Moreover, it is believed that the educational aid programs could become more effective if the families who receive educational aids monitored and the use of the aids is tracked through follow-up activities. It is also believed that providing equal opportunities to all children in education through such state assistance programs might contribute to decrease the poverty in the society. For instance, the findings of the presents study revealed that even providing transportation aid by state to the high school students increase the number of the schooling among high school students significantly.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı eğitim yardımlarının ilkokul, ortaokul, lise öğrencileri ve ailelerine etkileri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği)
dc.title.alternativeThe effects of social foundation aids on elementary, middle school and high school students and their families (The sample of Muratpasa district of Antalya -Turkey)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmFamily
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmAntalya
dc.subject.ytmSocial Assistance and Solidarity Foundation
dc.subject.ytmAids
dc.identifier.yokid10115173
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid436752
dc.description.pages86
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess