Matematik kabiliyeti yüksek ortaokul öğrencilerinin matematik olimpiyatları doğrultusunda hazırlanmaları üzerine bir çalışma
dc.contributor.advisor | Sezer Evcan, Sinem | |
dc.contributor.author | Çömlek, Sercan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:30:13Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:30:13Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39746 | |
dc.description.abstract | Araştırmada, matematik kabiliyetleri yüksek olduğu belirlenen öğrencilere, resmi ortaokul matematik müfredatının yanı sıra daha kapsamlı, zenginleştirilmiş, hızlandırılmış bir ek matematik müfredatı uygulanmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin Tübitak Ortaokul Matematik Olimpiyatlarına hazırlanmaları amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 8. sınıf düzeyinde matematik kabiliyeti yüksek bir öğrenciyi, YGS matematiği anlamında 12. sınıf iyi bir öğrenci seviyesine çıkarmak araştırmanın amaçlarından bir diğeridir. Bu bağlamda matematik yeteneği yüksek olan öğrencilerin potansiyellerinin gerçeğe dönüştürülmesi hedeflenmiştir.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden son test kontrol gruplu deneysel model tercih edilmiştir. Araştırma amaçlı seçilmiş bir öğrenci grubuna uygulanan zenginleştirilmiş-farklılaştırılmış-hızlandırılmış matematik müfredatının öğrencilerdeki akademik gelişmeyi nasıl etkilediğini matematik olimpiyatlarındaki, TEOG matematik alanındaki ve YGS matematik alanındaki başarı değişkenlerine göre değerlendirmiştir. Araştırmanın evrenini 2013/2014 yıllarında Antalya ilinde eğitim görmekte olan 5. sınıf öğrencilerinin bulunduğu matematik kabiliyeti yüksek öğrenciler oluşturmaktadır. Matematik kabiliyeti yüksek öğrencileri tespit etmek için amaçlı örnekleme modellerinden `ölçüt örnekleme` kullanılmıştır. Örneklemin oluşturulması için Antalya genelinde ilköğretim 5. sınıflar arası 784 kişinin katıldığı `ATOMYA` isimli matematik yarışması kullanılmıştır. Bu sınavda başarı gösteren en iyi 30 öğrenci ders anlatımı için 2 haftalık eğitimin ardından en iyi başarıyı gösteren 15 öğrenci örneklemi oluşturmak için seçilmiştir. Kontrol gruplarının seçiminde ise yine amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu Kontrol Grubu 1 ve lise son sınıf öğrencilerinin oluşturduğu Kontrol Grubu 2 öğretmenlerinin önerdiği matematik başarısı yüksek öğrenciler arasından yansız atama ile belirlenmiştir. Müfredat oluşturulurken uzman görüşüne başvurulmuştur. Müfredatın 3 yıl boyunca uygulanmasının ardından 2015/2016 akademik yılında öğrencilere son test olarak `Ulusal Ortaokul Matematik Olimpiyatı 2010`, `TEOG 2016 Matematik Soruları` ve `YGS 2016 Matematik Soruları` veri toplama araçları olarak uygulanmıştır. Bu testlerin sonuçları bağımsız örneklem t-testi, tek örneklem t-testi ve Welch, Brown-Forsythe testleri ile SPSS 13.0 programında analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda olimpiyat eğitimi alan 8. sınıf öğrenciler ile 12. sınıf iyi öğrenciler arasında YGS matematiği seviyesinde anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Olimpiyat eğitimi alan öğrencilerle Kontrol Grubu 1 arasında da TEOG matematik soruları düzeyinde anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Ancak olimpiyat eğitimi alan grup ile diğer iki grup karşılaştırıldığında matematik olimpiyatı düzeyinde (Üniversite sınavına göre daha zor sorular) anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Deney grubu daha zor sorularla karşılaştıklarında her iki gruptan da daha başarılı olmuştur. Deney grubunun olimpiyat sınavı sonuçları tek örneklem t-testi ile analiz edildiğinde öğrencilerin istenen seviyeye geldikleri görülmüştür. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to have students study on National Tubitak Secondary School Mathematics Olympiads, after choosing students who have highly skillful in maths. Throughout this aim an accelerated and enriched re-designed maths curriculum have been carried out to students. Another purpose of the study is to elevate 8th grade students who have high maths ability to 12th grade students who shows good performance in maths. In the research a post-test control group model, which is one of the quantative methods, was used to determine effects of experimental process. During the process an enriched, differentiated re-designed maths curriculum carried out to students. After process, effects have been analysed with SPSS 13.0 acording to TEOG Maths Level, YGS Maths Level and Olympiad Maths Level. The universe of the Research consisted of 5th grade students who have high maths Ability in 2013/2014 academic year in Antalya. In the determination of highly skillful students in maths, `criterion-based sampling` which is one of the purposeful sampling methods,was used. A Maths Competition named `ATOMYA` has carried out among 784 students in Antalya in order to identify students. 30 students who performed the best have been invited and educated for two weeks long. After this period, best 15 students have been choosen for the olympiad education, called experimental. Because of the design of the study Control Group 1, consisted of 15 students who are 8th grade high performed students in maths and Control Group 2, consisted of 15 students who are 12 th grade high performed students in maths were choosen acording to criterion-based sampling. Both two control groups were assigned randomly among students whom are suggested as high performed students in maths by their teachers.Re-designed Maths Curriculum was prepared with the help of expert opinion. After carring out the curriculum for 3 years, in 2015/2016 academic year `National Tubitak Mathematics Olympiad 2010`, `TEOG 2016 Maths Questions` and `YGS 2016 Maths Questions` have been carried out to groups as data collection tools. The results of the tests were analysied with independent sample t-test, one sample t-test and Welch, Brown-Forsythe tests in SPSS 13.0. In the result of the Research, it has been come out that in the Level of YGS Maths, there is no significant difference between Experrimental Group and Control Group 2. Also there is no significantly difference between Experrimental Group and Control Group 1 in the level of TEOG Maths. But, on the other hand, in the level of Olmpiad Maths (Harder questions acording to university examination) there is significant difference between Experrimental Group and Control Groups. Acording to the result of the analyse Experrimental Group is better than the other two groups in harder questions. Also, one sample t-test analyse has showned that Experrimental Group has reached the desired level. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Matematik kabiliyeti yüksek ortaokul öğrencilerinin matematik olimpiyatları doğrultusunda hazırlanmaları üzerine bir çalışma | |
dc.title.alternative | A study on training secondary school students, who have high maths ability, through mathematics olympiads | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Mathematics achievement | |
dc.subject.ytm | Olympics | |
dc.identifier.yokid | 10119195 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 436757 | |
dc.description.pages | 169 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |