Show simple item record

dc.contributor.advisorGüvenen, Orhan
dc.contributor.authorAltaban, Şule
dc.date.accessioned2020-12-02T13:18:59Z
dc.date.available2020-12-02T13:18:59Z
dc.date.submitted1993
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39599
dc.description.abstractÖZET BİR ENTROPİ YAKLAŞIMININ TÜRK İMALAT SANAYİİ İÇİN BİR UYGULAMASI Şule ALTABAN Yüksek Lisans Tezi, İktisat Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Orhan GÜVENEN Kasım 1993, 70 sayfa Bu çalışmada, bilgi teorisi kullanılarak Türk İmalat Sanayiinin yoğunlaşma ölçümünün bir uygulaması yapılmıştır. Theil'in (1971) entropi ayrıştırması, rekabetçi ve tekelci eğilimleri görmek üzere, bütün imalat sanayiini kapsayacak şekilde uyarlanmıştır. 1989 ve 1991 yıllarını kapsayan üç yıllık dönem için, satış rakamları kullanılarak gruplar arası varyasyon ve grup içi varyasyon değerleri hesaplanmıştır. Bu değerler imalat sanayii için sektörler arası ve firmalar arası farklılaşmayı vermektedir. Çalışmamızda, göreli entropi değerlerinin Türk İmalat Sanayii için yalnızca eşit genel paylar yönünde bir eğilim göstermesine karşın, sektör içi satış rakamları dağılımının sektörler arası analize göre daha eşitsiz(bir model gösterdiği sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: Yoğunlaşma, bilgi teorisi, entropi, gruplar arası varyasyon, grupiçi varyasyon, sektörler arası farklılaşma, firmalar arası farklılaşma, göreli entropi. iv
dc.description.abstractABSTRACT AN APPLICATION OF AN ENTROPY APPROACH TO THE TURKISH MANUFACTURING INDUSTRY Şule ALTABAN MA in Economics Supervisor: Prof.Dr. Orhan GÜVENEN November 1993, 70 pages This study concerns an application of concentration measurement for the Turkish Manufacturing Industry using information theory. Theil's (1971) disaggregation of entropy is converted to handle the whole manufacturing industry in order to see the competitive and monopolistic trends. The between-group variation and within-group variation values are computed for three yearly period between 1989 and 1991 using sales figures. These values give the intersectoral and inter-firm differentiations for the manufacturing industry. The study concludes that the distribution for sales figures within the sector displays a less equal pattern than the intersectoral analysis, although the general relative entropy values shows only a tendency to equal shares for the Turkish Manufacturing Industry. Keywords: Concentration, information theory, entropy, between-group variation, within-group variation, intersectoral differentiation, inter-firm differention, relative entropy. men_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleAn Application of an entropy approach to the Turkish manufacturing industry
dc.title.alternativeBir entropi yaklaşımının Türk imalat sanayi için bir uygulaması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmProduction
dc.subject.ytmEntropy
dc.subject.ytmProduction industry
dc.identifier.yokid26852
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid26852
dc.description.pages70
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess