Show simple item record

dc.contributor.advisorDeniz, Mehmet Engin
dc.contributor.authorÇapan, Mihrab
dc.date.accessioned2020-12-29T11:01:51Z
dc.date.available2020-12-29T11:01:51Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/394762
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin merhamet ve öz-anlayış düzeylerini ne derece yordadığını saptamaktır. Araştırmaya 1. 2. 3. ve 4. Sınıfa devam eden 230'u (%49.1) kadın ve 238'i (%50.9) erkek olmak üzere toplam 468 üniversite öğrencisi katılmıştır. Yaşları 18 ile 26 arasında değişen katılımcıların, yaşlarının ortalaması 20.93'dür. Katılımcılardan 83'ü birinci sınıfta, 120'si ikinci sınıfta, 118'i üçüncü sınıfta ve 147'si dördüncü sınıfta öğrenim görmektedir. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmada merhamet ve öz-anlayışın üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılaşıp farklılaşmadığı saptayabilmek için bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Ek olarak merhamet ve öz-anlayışın üniversite öğrencilerinin bölümlerine, ebeveyn tutumlarına ve başarı algılarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptayabilmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniği kullanılmıştır. Kişilik özelliklerinin merhamet ve öz-anlayışı anlamlı yordayıp yordamadığını saptayabilmek için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kişilik özelliklerinden öz-denetim merhameti negatif yönde; duygusal dengesizlik ise pozitif yönde anlamlı yordadığı saptanmıştır. Diğer taraftan, dışadönüklük, yumuşak başlılık ve deneyime açıklığın merhameti anlamlı yordamadığı bulunmuştur. Diğer yandan ise kişilik özelliklerinden öz-denetim öz-anlayışı negatif yönde; dışadönüklük ile yumuşak başlılık ise öz-anlayışı pozitif yönde anlamlı yordadığı saptanmıştır. Diğer taraftan, duygusal dengesizlik ve deneyime açıklığın öz-anlayışı anlamlı yordamadığı bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre dışa dönüklük ve yumuşakbaşlılık öz-anlayışın , duygusal dengesizlik ise merhametin önemli bir göstergesidir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular üniversite öğrencilerinin merhamet ve öz-anlayış düzeylerinin cinsiyet, bölüm, başarı, ebeveyn tutumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri açısından incelenmesi hususunda literatür ışığında bilgi sağlamıştır.
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the degree of compassion and self-compassion of big five personality traits of university students. A total of 468 university students 230 women (49.1%) and 238 (50.9%) men participated in the study. The average age of the participants between the ages of 18 and 26 is 20.93 years. Of the participants, 83 were in the first year, 120 were in the second year, 118 were in the third grade and 147 were in the fourth year. The research was conducted in accordance with the relational screening model from the general survey models. Independent sample t-test was used to determine whether compassion and self-compassion differed significantly according to gender of university students. In addition, one-way analysis of variance (ANOVA) technique was used to determine whether compassion and self-compassion differed according to the departments, parental attitudes and perceptions of university students. Multiple regression analysis was used to determine whether personality traits predict compassion and self-understanding. According to the research results, conscientiousness compassion is negative in big five personality traits; agreeableness positively predicted positive. On the other hand, extraversion, agreeableness and openness to experience weren't found to be meaningful. On the other hand; conscientiousness, self-compassion of big five personality traits is negative; while extraversion and agreeableness predicted self-compassion positively. On the other hand, neurotism and self-compassion of openness to experience weren't found to be meaningful. The findings obtained from the research have provided information in the light of the literature about the differences of compassion and self-compassion levels of university students according to gender, department, achievement, parental attitude and examining the university students in terms of big five personality traits. Key Words: Compassion, self-compassion, big five personality traits.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin merhamet ve öz-anlayış düzeylerinin kişilik özellikleri açısından incelenmesi
dc.title.alternativeExamining of compassion and self-compassion levels of university students in terms of personality traits
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-20
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmMercy
dc.subject.ytmSelf compassion
dc.subject.ytmSensitivity
dc.identifier.yokid10255374
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid554662
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess