dc.contributor.advisor | Tabancalı, Erkan | |
dc.contributor.author | Dağ Yalnizlar, Neşe | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:01:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:01:24Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/394715 | |
dc.description.abstract | ÖZORTAÖĞRETİM KURUMLARININ ETKİLİ OKUL ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYİ İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK ALGISI ARASINDAKİ İLİŞKİ (TEKİRDAĞ İLİ SÜLEYMANPAŞA MERKEZ İLÇESİ ÖRNEĞİ)Neşe Dağ YalnızlarHaziran, 2019 Eğitimin amacı, bireye şekil vermek ve bireyi istenilen özelliklerle donatmaktır. Formal örgütler olan okullar aracılığıyla, eğitim amacını gerçekleştirir. Okullar ise, bu görevi öğretmenleri vasıtasıyla yerine getirir. Bu bağlamda, kişinin geleceğe hazırlanmasında, önemli bir yeri olan ortaöğretim kurumlarının ve bu kurumların en önemli üyesi olan öğretmenlerin, önemi vurgulanmalıdır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre, ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri ile bu okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel kimlik algısı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada, öğretmen görüşlerine göre, okulların etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri ve alt boyut düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel kimlik algısı düzeyi ve alt boyut düzeyleri, öğretmenlerin demografik özelliklerine göre incelenmiş ve okulların etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyi ile algılanan örgütsel kimlik arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırma evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Tekirdağ ili Süleymanpaşa merkez ilçesinde bulunan devlet ortaöğretim kurumlarında görev yapan 629 öğretmen oluşturmaktadır. Evrenin ulaşabilirliği açısından örneklem belirlenmemiştir, geriye gönen ve değerlendirmeye alınan anket sayısı 399 olarak tespit edilmiştir. Araştırma verileri `Etkili Okul Ölçeği`, `Algılanan Örgütsel Kimlik Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin, SPSS 22.0 programı aracılığıyla analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, öğretmenlerin görüşlerine göre, ortaöğretim kurumlarının genel etkililik düzeyleri orta düzeydedir. Genel algılanan örgütsel kimlik düzeyleri yüksek seviyededir. Öğretmenlerin genel algılanan örgütsel kimlik düzeyleri ile ortaöğretim kurumlarının genel algılanan etkili okul düzeyleri arasında, pozitif yönlü yüksek düzeyli bir ilişki vardır. Öğretmenlerin algılanan örgütsel kimlik alt boyut düzeyleri ile etkili okul alt boyut düzeyleri arasında en yüksek ilişki, yönetim düzeyleri ile etkili okul kültürü ve ortamı arasında pozitif yönlü bir ilişkidir. Öğretmenlerin algılanan örgütsel kimlik düzeyleri alt boyutları ile etkili okul alt boyut düzeyleri arasında pozitif yönlü en düşük ilişki yönetim düzeyi ile etkili öğrenci arasındadır.Anahtar Kelimeler: Etkili Okul, Okul Etkililiği, Ortaöğretim Kurumu, Örgütsel Kimlik, Örgütsel Kimlik Algısı. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTTHE RELATIONSHIP BETWEEN EFFECTIVE SCHOOL LEVELS OF SECONDARY SCHOOL INSTITUTIONS AND ORGANIZATIONAL IDENTITY PERCEPTIONS OF TEACHERS (SAMPLE OF SÜLEYMANPAŞA CENTRAL DISTRICT, TEKİRDAĞ PROVINCE)Prepared by Neşe Dağ YalnızlarJune, 2019Education's aim is to shape individuals and equip them with desired features. Education reaches its aim via schools that are formal organizations. Schools carry out their mission by means of their teachers. In this regard, it must be emphasized that secondary education institutions which have an important place for individuals about being ready for the future and the teachers that are the most important members of these institutions are significant. The aim of this study is to ascertain how is the relationship between effective school levels of secondary school institutions and organizational identity perceptions of the teachers who work in these institutions according to teachers' ideas. In the study, effective school levels and sub dimension levels of schools with the level of teachers' organizational identity perceptions were examined in respect of the demographic features of teachers and the relationship between effective school levels of institutions and the organizational identity perceptions are treated. The study was conducted with correlational survey model. 629 teachers working in public high schools in Süleymanpaşa (central district), Tekirdağ in 2017-2018 Education Year constitute population. The sample wasn't determined because of the accessibility of the population, the number of the collected and assessing surveys was determined as 399. The survey data was collected by using effective school scale, perceived organizational identity scale and personal information form. The survey data was obtained via SPSS 22.0 programme. When the study findings are analysed, the general effectiveness levels of the secondary school institutions are medium according to teachers' ideas. The general perceived organizational identity levels are high. There is a positive relationship at high level between the general perceived organizational identity levels of teachers and the general effective school levels of the secondary school institutions. The highest relationship between the level of the teachers' perceived organizational identity subdimension levels of the schools is the positive relationship between management level and effective school culture and environment. The lowest positive relationship between the level of the teachers' perceived organizational identity subdimensions and effective school subdimension levels of the schools is between management level and effective student.Key Words: Effective School, School Effectiveness, Secondary School, Organizational Identity, Organizational Identity Perception. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel kimlik algısı arasındaki ilişki (Tekirdağ ili Süleymanpaşa Merkez ilçesi örneği)merkez ilçesi örneği) | |
dc.title.alternative | The relationship between effective school levels of secondary school institutions and organizational identity perceptions of teachers (sample of Süleymanpaşa central district, Teki̇rdağ province) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-22 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10265737 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 581352 | |
dc.description.pages | 134 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı | |