Show simple item record

dc.contributor.advisorAybet, Gülnur
dc.contributor.authorHelicke, James C.
dc.date.accessioned2020-12-02T13:13:32Z
dc.date.available2020-12-02T13:13:32Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39134
dc.description.abstractÖZET LAİKLEŞME ve ULUSLARARASI İLİŞKİLER TEORİSİ: TÜRKİYE Helicke, James C. Masters, Uluslar arası İlişkiler Bölümü Tez Yöneticisi: Yrd. Doç. Dr. Gülnur Aybet Haziran 2001 Geleneksel realist ve yapısalcı (neorealist) uluslararası ilişkiler yaklaşımları statik verilenler olarak laikleşme varsayımı'nda bulunmuşlar ve devletlerin nasıl 'laik' olarak inşa edildiklerini araştırmamışlardır. Devletlerin laikleşmeyi benimsemesi ülkenin iç ortamına göre değişiklik göstermekte ve dinin yeniden inşası ile gerginlikler yaramaktadır. Türkiye bağlamında yeni bir siyaset ve apolitik dini alanın inşası Türkiye milli devletinin kurulmasında temel unsurlar olmuşlardır. Ancak bu yeniden inşa devletteki müslüman olmayan unsurların aleyhine olmuş, dini farklılıklar milliyet farklılığı olarak ortaya konmuştur. Bu çalışmanın amacı laikleşmeyi yorumlamak, Türkiye devleti içindeki gelişimini takip etmek ve devletteki müsülman olmayanlara etkilerini belirlemek ve konstruktivist bir çerçeve örnermektir. Anahtar Kelimeler: Uluslar arası İlişkiler Teorisi, Din, Laikleşme, Laiklik, Türkiye. iv Wtöd!m&&SXQ& MEB&EE&
dc.description.abstractABSTRACT SECULARIZATION and INTERNATIONAL RELATIONS THEORY Masters, Department of International Relations Supervisor: Asst. Prof. Giilnur Aybet June 2001 Traditional realist and structural neorealist approaches to international relations have largely made a `secularization assumption` by approaching states as static givens without looking at the ways in which states have become constructed as `secular.` States' adoption of secularization differs according to domestic context and often creates tensions through the reconstruction of `religion.` In the Turkish context, the construction of new politics and an apolitical religious sphere were central elements in the building of a Turkish nation state. This reconstruction, however, occurred at the particular expense of non-Muslims in the republic, whose religious difference became reconstructed as national difference. The purpose of this study is to suggest a constructivist framework for interpreting secularization, to trace its development in the Turkish state, and to ascertain its implications for non-Muslims in the republic. Keywords: International Relations Theory, Religion, Secularization, Secularism, Turkey. Illen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectUluslararası İlişkilertr_TR
dc.subjectInternational Relationsen_US
dc.titleSecularization and international relations theory: the case of Turkey
dc.title.alternativeLaikleşme ve uluslararası ilişkiler teorisi: Türkiye
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmLaicism
dc.subject.ytmInternational relations
dc.subject.ytmReligion
dc.identifier.yokid105525
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid101981
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess