dc.description.abstract | -42- 7. ÖZET Tarımsal faaliyetleri zamanında ve agroteknik esasla ra uygun şekilde yapmak, birim alandan daha az masrafla da ha fazla ürün almak için makinaları bilinçli şekilde kullan mak gerekir. İşlem gören yonca alanı ile bu alanda çalışan makina sayısı dikkate alındığında (çizelge 1 ve Ek çizelge 1) ra kamların büyüklüğü göze çarpar. Bu yüzden Ceylanpınar Tarım İşletmesinde iyi bir makina işletmeciliği ile yakıt ve za mandan büyük tasarruflar sağlanacaktır. Denemeler ceylanpınar Tarım İşletmesinin sulu tarım alanlarında gerçekleştirilmiştir. 250 X 100 m boyutlarında seçilen deneme parsellerinin işletmenin yonca alanlarına u- yumlu olması sağlanmıştır. Denemelerde değişik iz açıklıklarına sahip Ford 6600 ve MF 65 traktörleri kullanılmıştır. Grup çalışmalarında BM 470 traktörlerinden de yararlanılmıştır. Denemelerde kullanılan biçim, slaj, balya makinası, tırmık ot toplama vagonu ile kamyon ve traktörler işletme nin makina parkından temin edilmiştir. Yakıt ölçme düzeni işletmenin atölyesinde gerçekleş tirilmiştir. Her işlem için yapılan denemelerde zaman kısımları ve çalışma hızları 1/60 dakika hassasiyetli kronometre ile bu lunmuştur. Uzaklıklar şerit metre ile ölçülmüştür. Her iş lem için beş tekrar yapılarak ortalamalara hesaplanmıştır. Bulunan ortalama değerlerin güvenirliği varyasyon katsayısı ile sınamıştır, Denemelerde bulunan değerlerin birbiriyle karşılaş 1 1~ rılabilmeleri için ortalama değerlerden gidilerek standart parseldeki (150 X 66.67 m) değerleri hesaplanmıştır. Yonca-43- parsellerinin boyu 700 m olmasından dolayı hesaplamalar ay rıca (700 X 100 m) parsele göre de yapılmıştır. Araştırma sonucu bulunan değerler şekiller ve çizelge lere özetlenmiştir. Yapılan denemeler sonucu parmaklı biçim makinalarmda çalışma hızının 6-7 km/h, tamburlu biçim makinasmda 7-8 km/h, yan tırmıkta 10 km/h, slaj makinasmda 6-7 km/h, ot toplama vagonunun çalışmada 7 km/h, transport durumunda 15-20 km/h olması gerektiği anlaşılmıştır. Yonca balyası taşımada yükleme ve boşaltma büyük zaman aldığından dolayı taşımanın- iş başarısını arttırmak için bu zamanları azaltıcı önlem alınması gerekir. Genel olarak iş başarısını yükseltmek için, 1. İş genişliği fazla olan makinalar ve bunları çekecek olan büyük güçlü traktörler kullanmak, 2. Biçim işleminde iş başarısı yüksek olan tamburlu çayır biçme makinalarını tercih etmek, 3. Uygun çalışma hızına ulaşmak amacıyla vites kademesi fazla olan traktörler ve buna uygun makinalar kullan mak, 4. Büyük boyutlu parsellerde grup çalışması yerine grubu ve parseli ikiye ayırarak çalışma hassasiyetini dola yısıyla iş başarısını arttırmak, 5. Kayıp zamanları azaltıcı organizasyonu gerçekleştirmek, 6. Makinayı kullanan ve organizasyonu yapan kişileri eğitmek. gerekir. | |
dc.description.abstract | -44- SUMMARY We must use the farm machines consciously to do the farm activities on time and properly on agrotechnical basis, and also to get much more product from a unit area with minimum cost,, If -we notice the area of clover and the number of machines used on it (Table Ij App. Table I) we can easily see the greatness of numbers. So, in Agricultural Department of Ceylanpmar, with the help of a good machinery management, it will be possible to economize the fuel and time. Experiments had been taken place in watered agricultu ral areas of Agricultural Department of ceylanpmar. The patches, which were choosen in dimensions 250 X 100 meters, had been taken to be in conformity with the clover areas of the Department. During the experiments, we used the tractors Ford 6600 and MF 65, which were, having different wheel spans. At group works also the BM 470 tractor had been taken place. Hay -mover, chipper and farrage harvester, baler, hay- rakes, truck and tractor were all obtained from the Depart ment's machinery park. Fuel measuring arrangement was manufactured in Department's workshop. During the experiments for every operations, time periods and working speeds had been founded with a chronome ter having a sensitiveness of 1/60 per one minute 0 The distances were measured with a tape-measure. For every operation, five repetitions were done and the averages of them were calculated. The reliability for all averages were tested by the help of variation coefficient ` To make a comparison between the values, all of the averages were adapted also for a standard patch (150 X 66.67 m).-45- Because of the different length of clover areas, which were 700 m long,, these calculations were also adapted for the patches having the dimensions of 700 X 100 meters» All the values,,calculated from the experiments' results,, were summarized in pictures and tables. As a result of the experiments, it has been proved that the working speed is 6-7 km/h for hay -mover, 7-8 km/h for drum-mover, 10 km/h for hay-rakes, 6-7 km/h for chipper and forrage harvester, 7 km/h for self-loading forage wagon. During transportation the speed of self-loading forage wagon is about 15-20 km/h. During the transportation because of the need for too much time to load and to empty the clover bales, we must ac£ prudently to decrease these times to have a higher working rate. Generally, to increase the working rate, we should act as below, lo To use the machines having much wider working width and, bigger and powerful tractors ` 2. To choose the drum mover which gives a greater working rate for harvesting. 3. To get a suitable working speed* to use the tractors which have more gear steps and the machines fitting these tr actors o 4. Instead of working at greater patches and working with groups, to work for a greater working by halving the patches and groups. 5. To make an organization for decreasing time losses. 6. To educate the operators and the organizer s. | en_US |