Show simple item record

dc.contributor.advisorRoberts, Timothy M.
dc.contributor.authorBoztaş, Özlem
dc.date.accessioned2020-12-02T13:10:38Z
dc.date.available2020-12-02T13:10:38Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/38877
dc.description.abstractÖZET 1848 yılında New Mexico'nun Amerika Birleşik Devletleri tarafindan hakimiyet altına alınmasından sonra, bölgede Amerikalı yetkililerin Amerikalılaştırma sürecini başlattıklarını görüyoruz. Bu tezin amacı New Mexico'nun Meksika kökenli nüfusunun, 1848 ve 1920 yılları arasında eğitim ve dildeki Amerikalılaştırma çabalarına verdikleri tepkiyi araştırmaktır. Tezde ilk olarak, New Mexico' da eğitimin temellerini atan ve geliştiren kanun ve antlaşmalar incelenmiştir. Tezin geri kalan bölümünde ise, New Mesdco'daki devlet eğitiminin genel özellikleri; okul raporları, müfredatları ve ders kitapları vasıtasıyla incelenmiştir. Devlet eğitiminin yam sıra, daha öncelri İspanyolca iken 20.nci yüzyıl başlarında İngilizceye dönen eğitim dili de bu tezde tartışılan konulardan biridir. Bu tezin sonucunda görüyoruz M; New Mexico'nun Meksika kökenli halkı önceleri Anglo Amerikan tarzı eğitim sistemini reddetmiş olsalarda, 1890 sonrası eğitim ve İngilizceyi kendi ekonomik ve siyasi haklarım korumak için kullanmşlardnr. Bu sebeple, asimilasyon yada Amerikalılaştırma sürecinin, 1848- 1920 yıllan arasında New Mexico'da başarılı olduğunu söyleyemeyiz. iv
dc.description.abstractABSTRACT After the annexation of New Mexico by the United States in 1848, we see a process of Americanization was begun by the U.S. officials in the territory. This thesis examines the response of New Mexico's Hispanic population to the process of Americanization of the education and language in the territory between 1848 and 1920. First, the laws and treaties that affected the foundation and development of an educational system in New Mexico were examined in this thesis. In the last three chapters, the characteristics of New Mexico education were examined through the county school reports, curriculum of the schools and textbooks. Besides public education, the language of the education which shifted from Spanish to English through the early 20th century was also discussed in this thesis. In conclusion, although Hispanics in New Mexico rejected the Anglo American public education in the very beginning of their territorial history, they began to use education in order to protect their economic and political rights after the 1890s. Thus we can say that the process of assimilation or Americanization in New Mexico between 1848 and 1920 was not very successful. inen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleEmpowerment through education: Mexican American agency measured through primary education in New Mexico, 1848-1920
dc.title.alternativeNew Mexico`da eğitim ve dil, 1848-1920
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmAmerican history
dc.subject.ytmMexico-New Mexico
dc.subject.ytm19. century
dc.subject.ytmLanguage
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmMexico origin Americans
dc.subject.ytmUnited States of America
dc.identifier.yokid143110
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid140698
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess