Yaşın, öğrenme hızı ve öğrenme biçimi üzerine etkileri
dc.contributor.advisor | Tanrıdağ, Ali Oğuz | |
dc.contributor.author | Arslanoğlu, Nefise Eda | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:09:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:09:23Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-10-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/378090 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada temel araştırma problemi; yaşın, öğrenme hızı ve öğrenme biçimi üzerine etkileridir. Bu çalışma, Nisan-Eylül 2017 tarihleri arasında İstanbul ilinde yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini oluşturan katılımcılar; en az 8 yıl öğrenim görmüş, İstanbul ilinde yaşayan, 15-75 yaş aralığında ki, 120 sağlıklı gönüllüdür. Çalışmada, katılımcılar için dışlama ölçütü olarak psikiyatrik ya da nörolojik hastalığın olması şeklinde belirlenmiştir. Bunun için de, katılımcılara nöropsikolojik testler uygulanmadan önce kendileriyle bire bir görüşülerek psikiyatrik ya da nörolojik bir tanı alıp almadıkları sorgulanmıştır. Ayrıca; 55 yaş altı katılımcılara Beck Depresyon Envanteri (BDE), 55 yaş üstü katılımcılara da Addenbrooke Kognitif Değerlendirme Bataryası (ACE-R) ve Geriatrik Depresyon Ölçeği (GDÖ) uygulanmıştır. BDE'den 17 puan ve üstünde; ACE-R'dan 82 puan ve altında ve GDÖ'den 11 puan ve üstünde puan alan katılımcılar çalışmaya dahil edilmemiştir.PSPP ve Microsoft excel bilgisayar programları kullanılmıştır. Araştırmada verilerinin analizinde istatistikî yöntem olarak; tanımlayıcı analizler (frekans dağılımları, ortalama, standart sapma, medyan) ve Kolmogorov-Smirnov normallik dağılımı uygulanmıştır. Veriler, normal dağılım göstermedikleri için, gruplar arası karşılaştırmalar yapılırken, Mann Whitney U testi kullanılmıştır. İlişkiler için Spearman's rho Correlation katsayısı, etki için Lojistik regresyon analizi uygulanmıştır. Bu amaçla, farklı yaş grupları hem sözel ve görsel öğrenme, hem de bu öğrenme biçimlerindeki süre açısından birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Sözel öğrenme ve bu öğrenme biçimindeki sürenin yaştan etkilendiği tespit edilmiştir. Ayrıca, görsel öğrenme ve bu öğrenme biçimindeki süreyle ilgili şaşırtıcı sonuçlarla karşılaşılmıştır. Bu çalışmada, görsel öğrenmenin yaştan kısmen etkilendiği tespit edilmiştir. Ancak aynı söylem görsel öğrenme süresi/hızı için ifade edilememektedir. Sözel öğrenmenin ve sözel öğrenme süresi/hızının yaştan etkilendiği tespit edilmiştir. Karmaşık dikkat işlevlerinden dikkati sürdürme becerisi ve çeldiricilerle baş etme ve uygun olmayan cevabı bastırabilme becerisinin yaştan etkilendiği tespit edilmiştir. Planlama becerisinde ise dalgalanmalar olduğu ve yaştan kısmen etkilendiği tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Yaş, öğrenme biçimi, öğrenme hızı, bellek, yürütücü işlevler, sözel öğrenme, görsel öğrenme. | |
dc.description.abstract | The basic research problem in this study is the effect of age on learning speed and learning style. This study was carried out in the province of Istanbul between April-September 2017. Participants in the sample of the study were; 120 healthy volunteers living in the province of Istanbul who have attended at least 8 years and were between 15-75 years of age. Psychiatric or neurological disease was an exclusion criterion for the participants in the study. For this reason, each participant was interviewed individually before the neuropsychological tests were administered and they were questioned whether they had received a psychiatric or neurological diagnosis. Also; Beck Depression Inventory (BDI) was used for participants younger than 55 years, and Addenbrooke Cognitive Rating Battery (ACE-R) and Geriatric Depression Scale (GDS) were used for participants over the age of 55 years. Participants with scores 17 points and over from the BDE; 82 points or less on ACE-R and 11 points or more on GDS were not included in the study. PSPP and Microsoft excel computer programs were used. As a statistical method in the analysis of data in the study; descriptive analyzes (frequency distributions, mean, and standard deviation, median) and Kolmogorov-Smirnov normality distribution were applied. Mann Whitney U test was used when comparing data between groups, since the data did not show normal distribution. Spearman's rho Correlation coefficient for correlation, Logistic regression analysis for effect was applied. For this purpose, different age groups were compared with each other in terms of verbal and visual learning as well as the duration of these learning styles. It has been found that verbal learning and the learning style are influenced by age. In addition, surprising results were found for visual learning and the duration of this learning style. In this study, visual learning was found to be partially influenced by age. However, the same rhetoric can not be expressed for the visual learning speed. It has been determined that verbal learning and verbal learning time / speed are influenced by age. The ability to maintain attention from complex attention functions and the ability to cope with distractions and to suppress inappropriate responses have been found to be influenced by age. As for the planning skill, it was determined that there were fluctuations and that it was partially influenced from age.Key words: Age, learning style, learning speed, memory, executive functions, verbal learning, visual learning. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Nöroloji | tr_TR |
dc.subject | Neurology | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Yaşın, öğrenme hızı ve öğrenme biçimi üzerine etkileri | |
dc.title.alternative | Effects of age on learning speed and learning style | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-10-16 | |
dc.contributor.department | Nörobilim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Neuropsychology | |
dc.subject.ytm | Neurosciences | |
dc.subject.ytm | Age | |
dc.subject.ytm | Age factors | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Achievement in learning | |
dc.subject.ytm | Learning speed | |
dc.subject.ytm | Memory | |
dc.subject.ytm | Verbal learning | |
dc.subject.ytm | Cognition | |
dc.identifier.yokid | 10183880 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 489975 | |
dc.description.pages | 123 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |