Show simple item record

dc.contributor.advisorDönmez, Refia Aslıhan
dc.contributor.authorEkinci, Dilek
dc.date.accessioned2020-12-29T09:09:03Z
dc.date.available2020-12-29T09:09:03Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-11-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377987
dc.description.abstractSavaş nedeni ile Suriye'den göç edip Türkiye'ye yerleşmek durumunuda olan bir grup lise öğrencisi ile yapılan bu çalışmanın amacı üniversite öncesi lise grubunun psikolojik sağlamlık düzeylerinin algılanan sosyal destek ve aile işlevleri açısından düzeyini ortaya koymaktır. Araştırmada Ümraniye'de Milli Eğitim Bakanlığına bağlı farklı okullarda okuyan 87 öğrenciye ev ziyareti, haftasonu katıldıkları atölye alanları ve öğretmenleri aracılığı ile ulaşılmıştır. Katılımcıların 63' ü kız, 24'ü erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Her bir katılımcıya onam formu imzalatılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan `Demografik Bilgi Formu ile birlikte Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ), Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ASDÖ-R) ve Psikolojik Sağlamlık ve Ergen Gelişim Ölçeği (PSEGÖ) kullanılmıştır. Cinsiyet arası farklılıklar, anne-babanın mevcudiyeti ve iş durumu, okuryazarlık düzeyi, evdeki mevcut kişi sayısı, aylık gelir ve kira gideri gibi bilgiler eşliğinde analizler yapılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 15, t testi, Anova test, Pearson korelasyon ve regresyon ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre aile işlevleri sağlıklı olan öğrencilerin, algıladıkları sosyal destek de olumlu yönde olup psikolojik sağlamlık düzeyleri yüksektir. Demografik verilere göre, cinsiyet, anne-baba yaşam durumu, anne-baba çalışma durumu, kardeş sayısı, hanedeki birey sayısı, ev kirası ve aylık gelir düzeyinin psikolojik sağlamlık düzeyinde anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır. Aile değerlendirme ölçek puanı 2,05±0,45; en yüksek puana sahip alt boyutlar roller (2,23±0,50) ve duygusal tepki verebilme (2,20±0,68); en düşük puana sahip alt boyut problem çözme (1,66±0,64) olarak tespit edilmiştir. Alınabilecek en düşük (1) ve en yüksek (4) puanlar dikkate alındığında katılımcıların aile değerlendirmesinin olumlu olduğu söylenebilir.Algılanan sosyal destek ölçek puanı 2,46±0,36; en yüksek puana sahip alt boyut ailem (2,57±0,39); en düşük puana sahip alt boyut öğretmenlerim (2,31±0,53) olarak tespit edilmiştir. Alınabilecek en düşük (1) ve en yüksek (3) puanlar dikkate alındığında katılımcıların algıladıkları sosyal desteğin `kısmen` düzeyinde olduğu söylenebilir.Psikolojik sağlamlık ölçek puanı 3,10±0,60; en yüksek puana sahip alt boyut amaçlar (3,45±0,90); en düşük puana sahip alt boyut okul ilişkileri (2,80±0,88) olarak tespit edilmiştir. Alınabilecek en düşük (1) ve en yüksek (4) puanlar dikkate alındığında katılımcıların psikolojik sağlamlık düzeyinin yüksek olduğu söylenebilir.Anahtar sözcükler: sosyal destek, aile işlevleri, psikolojik sağlamlık, Suriyeli lise öğrencileri
dc.description.abstractThe aim of this study with a group of high school students who migrated from Syria with the reason of war is to reveal the level of psychological resilience of the pre-university high school group in terms of perceived social support and family functions. Participant consisted of 63 female and 24 male students. Informed constent form was signed by each participant. In the study, 87 students were reached that they are studying in the different schools affiliated to Ministry of National Education through home visit, weekend workshop place visit and teachers.The Family Assessment Scale, Perceived Social Support Scale and Psychological Resilience and Youth Development Scale were used together with Demographic Information Form was prepared by the researcher as a data collection tool. Analyzes were made in the context of information such as gender differences, parental presence and employment status, literacy level, number of people present at home, monthly income and lease expense.The obtained data were analyzed by SPSS 15, t test, Anova test, Pearson correlation and regression. According to the results of the research, the students who have healthy family functions have positive perceived social support and their the level of psychological resilience is high. According to the demographic data, there is no significant difference in gender, parental presence status, parental working status, number of siblings, number of household, house rent and monthly income level.Family assessment scale score 2.05 ± 0.45; subdimensions with the highest score roles (2,23 ± 0,50) and emotional response (2,20 ± 0,68); the sub-dimension problem solving with the lowest score (1.66 ± 0.64) was found. Considering the lowest (1) and highest (4) points that can be taken, it can be said that the family assessment of the participants is positive.Perceived social support scale score was 2.46 ± 0.36; sub-dimension family with the highest score (2,57 ± 0,39); teachers (2.31 ± 0.53) with the lowest score. Taking into account the lowest (1) and highest (3) points that can be taken, it can be said that the participants' social support is `partly` level.Psychological resilience scale score was 3,10 ± 0,60; sub-dimension objectives with the highest score (3,45 ± 0,90); the subscale having the lowest score was identified as school associations (2,80 ± 0,88). Taking into consideration the lowest (1) and highest (4) points that can be taken, it can be said that the level of psychological resilience of the participants is high.Key Words: social support, family functions, psychological resilience, Syrian high school studentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleSuriyeli lise öğrencilerinin algılanan sosyal destek ve aile işlevleri açısından psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of psychological resilience levels of syrian high school students in terms of perceived social support and family functions
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-11-23
dc.contributor.departmentKlinik Psikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSyria
dc.subject.ytmSyrians
dc.subject.ytmPerceived social support
dc.subject.ytmFamily functions
dc.subject.ytmResilience
dc.subject.ytmEmigrants
dc.identifier.yokid10170721
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid485498
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess