Show simple item record

dc.contributor.advisorTalu, Birim Sungu
dc.contributor.authorUğurlu, Selman
dc.date.accessioned2020-12-29T09:08:47Z
dc.date.available2020-12-29T09:08:47Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-10-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377908
dc.description.abstractAraştırma depresyon tanı kriterlerini taşıyan 18-24 yaş arasındaki bireylerde, çocukluk çağında yaşanan travmaların, tekrar eden düşünceler ile ilgili olumlu-olumsuz inanışlarının ve bu kavramların ilişkilerinin incelenmesi ve depresyon tanı kritlerini karşılamayan katılımcılarla karşılaştırılmasını amaçlamaktadır. Çocukluk çağı travmaları, depresyon ve ruminasyon ilişkileri önemi araştırmalarca vurgulanmıştır. Araştırma İstanbul ilinde bulunan Üsküdar üniversitesinde öğrenim gören 18-24 yaş aralığında bulunan, 44 kişiden oluşan çalışma grubu ve 42 kişiden oluşan kontrol grubu olmak üzere 86 katılımcı ile sınırlıdır. Çalışma grubunu temsil eden öğrenciler Psikolojik danışmanlık birimine başvuran öğrencilerin arasından, DSM 5-TR 'ye göre Depresyon tanı kriterlerinin karşılanması koşulu ile çalışmaya dahil edilmiş olup, kontrol grubundaki katılımcılarda ilgili okula mensup öğrenci olmak dışında bir sınırlılık bulunmamaktadır. Araştırmada 5 adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar; Demografik Bilgi Formu, Beck Depresyon Envanteri (BDE), Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ), Pozitif Düşünce Tekrarı İnanışları Ölçeği (PBRS), Negatif Düşünce Tekrarı İnanışları Ölçeği (NBRS) 'dir. İstatistiksel analizler için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metodlarınn (ortalama, standart sapma, medyan, frekans, oran, minimum, maksimum) yanı sıra nicel verilerin karşılaştırılmasında normal dağılım gösteren değişkenlerin iki grup karşılaştırmalarında Student Test, normal dağılım göstermeyen değişkenlerin iki grup karşılaştırmalarında ise Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Nitel verilerin karşılaştırılmasında ise Pearson Ki-Kare testi, Fisher-Freeman-Halton testi ve Fisher's Exact testi, değişkenler arası ilişkilerin değerlendirilmesinde ise Spearman's Korelasyon Analizi kullanılmış olup, anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmştir. Çalışma sonuçlarına göre, olguların çocukluk çağı travma ölçeği toplam puanları ve beck depresyon ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır çalışma grubu olguların çocukluk çağı travma ölçeği toplam puanları ve beck depresyon ölçeği puanları, kontrol grubundan anlamlı düzeyde yüksektir. Gruplara göre olguların pozitif düşünce tekrarı inanışları ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamış olup, olguların negatif düşünce tekrarı inanışları ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır çalışma grubu olguların negatif düşünce tekrarı inanışları puanı, kontrol grubundan anlamlı düzeyde yüksektir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the childhood trauma and positive/negative beliefs about rumination and to analyze the relation of these parameters among individuals with ages between 18 and 24 who are diagnosed with depressive disorder. A control group was recruited for comparison with the depressed individuals. Various studies emphasized the relations between childhood traumas, depression and rumination. This study is restricted with 86 participants: including a clinic group of 44 individuals with ages between18 and 24, and a control group of 42 individuals. The participants are students of the Üsküdar University in İstanbul. Students in the clinic group were students who visited psychological counselling department of the university for psychological support. The clinic group fulfilled the depressive disorder criteria according to DSM 5-TR. Students in the control group were students of the university who were randomly chosen. Five different data collection tools have been used in the study: Demographic Data Survey, Beck Depression Inventory (BDI), Childhood Trauma Questionnare (CTQ), Positive Beliefs about Rumination Scale (PBRS) and Negative Beliefs about Rumination Scale (NBRS). SPSS 22.0 was used for statistical analysis of the data. In addition to definitive statistical methods (average, standard deviation, median, frequency, percentage, minimum, maximum), Student's t-test was used in comparing quantitative data and in the comparison of two groups of variables that demonstrate a normal distribution, and Mann Whitney U test was used in the comparison of two groups of variables that do not demonstrate a normal distribution in the evaluation of the scoring data. Pearson chi-square test, Fisher-Freeman-Halton Test, and Fisher's exact test were used in comparing qualitative data, and Spearman's Correlation Analysis was used in evaluating the relation between the variables, and statistical significance is regarded as p<0.05. The results indicated that, significant statistical differences between total childhood trauma scale scores and Beck depression scale scores of clinic group were significantly higher than the control group. Total childhood trauma scale scores of the clinic group were significantly higher than beck depression scale scores. Negative Beliefs about Rumination scale scores showed significant statistical difference, while Positive Beliefs about Rumination scale scores showed no significant statistical difference. Negative Beliefs about Rumination scale scores of the clinic group were significantly higher than the control group scores.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleGeç ergenlik döneminde depresyon tanısı almış bireylerin çocukluk çağı travması, pozitif ve negatif düşünce tekrarı inanışları açısından değerlendirilmesi
dc.title.alternativeAn investigation of relationship between late adolescence depression, the possitive and negative beliefs about rumination and childhood trauma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-10-23
dc.contributor.departmentKlinik Psikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPuberty
dc.subject.ytmPuberty-precocious
dc.subject.ytmDepression
dc.subject.ytmChildhood traumatic experience
dc.subject.ytmPositive psychology
dc.subject.ytmPositive perception
dc.subject.ytmNegative perceptions
dc.subject.ytmNegative thinking
dc.subject.ytmPositive thinking
dc.subject.ytmRepetitive thinking
dc.identifier.yokid10170949
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid485497
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess