Rehabilitasyon merkezinde özel öğrenim güçlüğü tanısı almış öğrencilerin dil/kültür farkı etkileri
dc.contributor.advisor | Metin, Sinem Zeynep | |
dc.contributor.author | Demirçe, Havva Gül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:08:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:08:08Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-10-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377716 | |
dc.description.abstract | Okul dönemindeki çocukların %2-10'unda özel öğrenme güçlüğü görülmektedir. Görülme oranının yüksek oluşu, bireysel farklılıklar, eşlik edebilecek diğer sorunlar ve erken tedavinin önemlerinden ötürü ayrıntılı ve standart psikolojik değerlendirmelere gereksinim hızlı bir şekilde artmaktadır. Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar üzerinde pek çok faktör etkili olup bunlar arasında dil ve kültür önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada rehabilitasyon merkezinde özel öğrenim güçlüğü tanısı almış öğrencilerin dil/kültür farkı etkileri incelenmiştir. Bu bağlamda çalışma süresince özel öğrenme güçlüğü tanılı çocuğa sahip toplam 100 ebeveyn ile görüşülmüştür. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler neticesinde;-Karadeniz ve Doğu ve Güneydoğu Anadolu kültürüyle büyüyen çocukların ebeveynlerinin sözel yönergeleri daha fazla tekrarlamak zorunda kaldıkları, -Türkçe konuşulan ailelerde büyüyen çocukların 0-18 ay arasında en az 15 kelime bilme oranlarının anlamlı şekilde daha yüksek olduğu, -Bu oranların Marmara, İç Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz kültürüyle büyüyenlerde Doğu ve Güneydoğu kültürüyle büyüyenlere göre daha yüksek olduğu, -Kürtçe konuşulan aile ortamında ve Doğu ve Güneydoğu kültürüyle büyüyen çocuklarda harf söyleyememe oranının anlamlı şekilde daha yüksek olduğu, -Kürtçe konuşulan aile ortamında ve Doğu ve Güneydoğu kültürüyle büyüyen çocukların anne-baba, kardeş ve arkadaşlarla olan ilişkilerin daha iyi olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Özel Öğrenim Güçlüğü, Dil, Kültür | |
dc.description.abstract | Special learning difficulties are seen in 2-10% of school-age children. The need for elaborate and standardized psychological assessments is increasing rapidly because of the high incidence, individual differences, other problems that may be associated, and the importance of early treatment. Many factors are influential on children with special learning difficulties, among which language and culture have an important place. In this study, the effects of language/culture differences of students who have been diagnosed as having special learning difficulties in the rehabilitation center were examined. In this context, during the study, a total of 100 parents with special learning disabilities were interviewed. Data obtained from the study were analyzed with SPSS packet program. As a result of the statistical analyzes the following results obtained;-The parents of the Black Sea and Eastern and Southeastern Anatolian culturally grown children had to repeat the verbal directions more-The children who were growing up in the Turkish speaking families had a significantly higher rate of knowing at least 15 words between 0-18 months -These rates were significantly higher in the Marmara, The Mediterranean and the Black Sea than the Eastern and Southeastern cultures, -The Kurdish-speaking family environment and the eastern and southeastern cultures are significantly higher in non-literate children, -The Kurdish-speaking family environment and the parents of growing children in Eastern and Southeastern cultures , relationships with siblings and friends have been seen to be better.Keywords: Special Learning Difficulty, Language, Culture | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Rehabilitasyon merkezinde özel öğrenim güçlüğü tanısı almış öğrencilerin dil/kültür farkı etkileri | |
dc.title.alternative | Language / culture track effects of students with special learning strength at the rehabilitation center | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-24 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Special learning disorder | |
dc.subject.ytm | Language-culture | |
dc.subject.ytm | Rehabilitation centers | |
dc.subject.ytm | Cultural difference | |
dc.identifier.yokid | 10179051 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 486078 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |