İnşaatta iş sağlığı ve güvenliği eğitim metotlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Karahan, Mesut | |
dc.contributor.author | Bayrak, Esra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:07:58Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:07:58Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377669 | |
dc.description.abstract | Yapılan araştırmalar neticesinde Türkiye' de çok tehlikeli sınıfta yer alan yapı sektöründe, iş kazası sayılarının fazla olmasının başlıca nedenleri; çalışan sirkülasyonu, yoğun iş temposu, eğitim ve bilgi eksikliğidir. Çalışma, bu noktadan hareketle yapı sektöründe çalışanlara verilecek olan iş sağlığı ve güvenliği eğitim metotlarının irdelenmesini ve çalışanların bu konu ile ilgili farkındalık düzeylerini araştırmıştır.Araştırma için 200 kişilik bir gruba 27 sorudan oluşan bir anket çalışması yapılarak eğitim metotları ve bilinç düzeyleri irdelenmiştir. Anket sonucunda eğitim metodu ile çalışanların bilinç düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma için 25 kişilik başka bir gruba aynı konuda sözel ve görsel eğitim uygulanarak 5 adet sorudan oluşan bir sınav ile geri bildirimleri izlenmiştir. Bu 25 kişilik gruba herhangi bir uygulama yapılmadan ön eğitim testi uygulandı, ardından sözlü bir eğitim verildi sonra tekrardan sınav yapılarak katılımcılara eğitimden ne öğrendikleri soruldu. Bu uygulamadan 45 gün sonra 25 kişiye herhangi bir uygulama yapılmadan ön eğitim testi uygulandı görsel eğitim verildikten sonra tekrardan sınav yapılarak katılımcılara eğitimden ne öğrendikleri soruldu. İki farklı çalışmadan çıkan sonuca göre verilen eğitim metodu sözlü eğitim şeklinde olduğu zaman çalışanlar için akılda kalma ihtimali düşük olmakta iken görsel ve saha uygulamalı eğitim metodunda çalışanların aktif bir şekilde eğitime katıldıkları ve görsel sunumları izleyerek yorum yaptıkları gözlemlenmiştir. Bu araştırmalar neticesinde görsel ve saha uygulamalı eğitimler sözel eğitimlere göre şantiye çalışan potansiyeline daha uygun olduğu ortaya çıkmaktadır. Çalışanlardaki eğitim düzeyi arttıkça güvenlik bilincinin de kendiliğinden gelişmeye başladığı gözlemlenmiştir.Çalışmada bu bağlamda iş sağlığı ve güvenliğinin kavramsal çerçevesini, iş sağlığı ve güvenliğinin genel prosedürlerini Dünyada ve Türkiye'deki uygulamalarını konu alan literatür taraması yapılmıştır. Yapılan anket çalışmasının sonucuna göre yapı sektöründe çalışanların iş sağlığı ve güvenliği hakkındaki bilgi seviyelerinin düşük olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: İş Sağlığı ve Güvenliği, Farkındalık, Eğitim, Anket, Risk | |
dc.description.abstract | The research result in Turkey's very dangerous class in the construction sector is located, the main reasons for the excess of the number of work accidents; working circulation, intensive work tempo, lack of education and knowledge. In this study, occupational health and safety training methods to be given to the employees in the construction sector and the awareness of the employees on this subject are examined.For the research, a questionnaire including 27 questions was conducted to a group of 200 people and the educational methods and the level of consciousness were examined. It was revealed that there was a significant relationship between education method and the level of awareness of the employees. For the research, another group of 25 people was given verbal and visual training in the same condition, followed by an examination consisting of 5 questions and their feedback. A pre-training test was applied to this group of 25 people without any practice and then a verbal training was given to the group was asked what they learned. 45 days after this application, 25 people were given a preliminary training test without a special practice. After the visual training was given again, the participants were asked what they learned from the training. According to the results of two different studies, the verbal training method, the duration of remembering at that time was low, while the visual and field applied training method was interpreted in the comments that the employees actively participated in the training and the visual presentations. As a result of these researches, it is revealed that visual and field applied trainings are more appropriate to the potential of the worksite according to the verbal trainings. It was observed that as the level of education in the employees increased, the safety awareness began to develop spontaneously.Work in this regard in the conceptual framework of occupational health and safety, occupational health and safety in the world of general procedures and practices in Turkey were made the subject areas of literature. According to the results of the survey conducted, it was seen that the knowledge level of the workers in the construction sector about occupational health and safety is low.Keywords: Occupational Health and Safety, Awareness, Education, Survey,Risk | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Hukuk | tr_TR |
dc.subject | Law | en_US |
dc.subject | İnşaat Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Civil Engineering | en_US |
dc.title | İnşaatta iş sağlığı ve güvenliği eğitim metotlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of occupational health and work safety training methods in construction | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-18 | |
dc.contributor.department | İş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Questionnaires | |
dc.subject.ytm | Construction sector | |
dc.subject.ytm | Construction workers | |
dc.subject.ytm | Occupational health | |
dc.subject.ytm | Work safety | |
dc.subject.ytm | Labour force training | |
dc.subject.ytm | Awareness | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.subject.ytm | Risk factors | |
dc.identifier.yokid | 10236079 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 536694 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |