Show simple item record

dc.contributor.advisorNoyan, Cemal Onur
dc.contributor.authorDede, Belkis
dc.date.accessioned2020-12-29T09:07:43Z
dc.date.available2020-12-29T09:07:43Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-04-02
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377598
dc.description.abstractİnternet kullanımı ile sonuçları ülkemizde olduğu gibi dünyada da merak edilen bir konudur. Avrupa Alkol ve Diğer Uyuşturucular Araştırma Okulu (ESPAD) Projesi 2015 raporunda; 15-16 yaşındaki öğrencilerin son 7 gün içinde internet üzerinde geçirdiği ortalama sürenin 5,8 gün olduğu ve cinsiyet farklılığı gözlenmediği belirtilmiştir. Son 7 günde 4 ve daha fazla gün internet kullandıklarını belirten öğrencilerin %78'inin sosyal medya faaliyetleri için interneti kullandığı bildirilmiştir. Bu çalışmanın amacı ergenlerde, bağımlı değişken olan problemli internet kullanımı ile anne-baba tutumlarının alt boyutlarını oluşturan kabul/ilgi, psikolojik özerklik ve denetleme arasındaki ilişkiyi incelemektir.Problemli internet kullanımı tüm dünyada bireyleri ve özellikle ergenleri etkisi altına alıp, gittikçe artan bir şekilde risk oluşturmaya devam etmektedir. Çalışmaya Eskişehir Atatürk Lisesinde 9,10,11 ve 12. sınıf öğrenim gören 154'ü kadın, 147'si erkek olmak üzere 301 kişi katılmıştır. Katılımcılara içerisinde Kişisel Bilgi Formu, Anne Baba Tutum Ölçeği ve Problemli İnternet Kullanım Ölçeğinin Ergen formu uygulanmıştır. Çalışmanın verileri IBM SPSS 25 programı aracılığıyla analiz edilmiş ve p=.05 anlamlılık düzeyinde analiz edilmiştirLise öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri algılanan anne baba tutumuna göre gruplar arasında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan öğrencilerden en yüksek problemli internet kullanımına sahip öğrenciler otoriter ve izin verici-ihmalkâr anne babaya sahip olanlardır. Demokratik ve izin verici-müsamahakâr anne babaya sahip öğrencilerin ortalamaları daha düşük bulunmuştur. Araştırmanın bağımlı değişkeni problemli internet kullanımı ile anne baba tutumunun alt boyutlarından kabul/ilgi ile negatif ilişki, psikolojik özerklik ile negatif ilişki bulunurken denetleme ile aralarında herhangi bir ilişki tespit edilmemiştir. Bu çalışma anne baba tutumu ve internet kullanımı üzerine yapılacak daha büyük örneklemli çalışmalara yol gösterebilir.Anahtar kelimeler: Ergenlik, internet kullanımı, anne baba tutumu
dc.description.abstractInternet use and its results are a matter of interest in the world as well as in our country. It is expressed that the average time spent by 15-16 year-olds on the internet in the last 7 days was 5 to 8 days and no gender difference was observed according to the report of European Alcohol and Other Drugs Research School (ESPAD) Project in 2015. 78% of students who reported using internet for 4 or more days in the last 7 days, were reported to use the internet for social media activities. The aim of this study is to investigate the dependent variable problematic internet use in adolescents and the relationship between acceptance / interest, psychological autonomy and supervision, which constitute the sub-scales of parental attitudes.Problematic internet use influences individuals and especially adolescents all over the world and increasingly, it continues to pose a risk. A total of 301 students, 154 of which are women and 147 are men from 9,10,11 and 12th grade attended the study in Eskişehir Atatürk High School. Personal Information Form, Parental Attitude Scale and Problematic Internet Use Scale were carried out to the participants. The data of the study were analyzed through the IBM SPSS 25 program and at p= .05 significance level.The problematic internet usage levels of high school students were found to be significantly related to perceived parental attitudes. Students participating in the research who have the highest problematic internet use are the ones who have authoritarian and permissive or negligent parents. The average of students who have democratic and permissive parents was found to be lower. While the problematic internet use which is the dependent variable of the study was found to be negatively correlated with acceptance / interest and psychological autonomy, no relationship was found between the supervision. This study can lead to larger sample studies on parental attitude and internet use.Key words: Adolescence, internet use, parental attitudeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerde internet kullanımı ile anne baba tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between internet use in adolescents and parents' attitudes
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-02
dc.contributor.departmentBağımlılık Toksikolojisi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPuberty
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmInternet use
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmParents attitude
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmInternet addiction
dc.identifier.yokid10251968
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid560405
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess