Üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme güçlüğü ve sosyal kaygı arasındaki ilişkinin araştırılması
dc.contributor.advisor | Tan, Oğuz | |
dc.contributor.author | Aydin, Merve | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:07:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:07:16Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-10-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377468 | |
dc.description.abstract | Yapılan araştırma üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme güçlüğü ve sosyal kaygı arasındaki ilişkinin tespit edilmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini çeşitli üniversitelerde öğrenim görmekte olan 200 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.Öğrencilerin kişisel bilgilerinin ayrıca incelendiği çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Sosyodemografik Veri Formu, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği ve kaygı düzeylerini ölçmek için Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS programına aktarılarak analiz edilmiştir.Verilerin dağılımının normal olmadığı belirlenmiş olup bu nedenle nonparametrik testlerde kullanılan Mann-Withney U ile Kruksal-Wallis testlerinden faydalanılmıştır.Örneklemin sosyodemografik özelliklerinin belirlenmesi için frekans analizi uygulanırken,araştırma hipotezlerinin incelenmesi için Spearman Sıra Farkları Korelasyonu testi uygulanmıştır.Araştırmanın sonuçlarınagöre,demografik veri formunda yer alan cinsiyet,anne baba eğitim durumu,not ortalaması,kardeş sayısı ve algılanan gelir düzeyi demografik değişkenleri ile araştırma değişkenleri arasında anlamlı farkılıklar bulunmamaktadır. Sosyodemografik veri formunda yer alan daha önce psikolojik destek almış olma değişkenine göre duygu düzenleme güçlüğü alt boyutlarından açıklık, strateji, dürtü ve amacın farklılık gösterdiği görülmüştür.Daha önce psikolojik destek alanların açıklık, strateji, dürtü ve amaç düzeylerinin, daha önce psikolojik destek almayanlara göre daha düşük seviyede olduğu belirlenmiştir.Duygu düzenleme güçlüğü alt boyutları ile sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik yapılan işlemlerin sonuçlarına göre, farkındalık alt boyutunun kaygı alt boyutu ile anlamsız,kaçınma alt boyutu ile pozitif yönde anlamlı ilişki içerisinde olduğu;açıklık, kabul etmeme, stratejiler, dürtü ve amaç alt boyutlarının kaygı ve kaçınma ile pozitif yönde anlamlı ilişki içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Buna göre duygu düzenleme güçlüğü yaşayanlarda kaygı ve kaçınma davranışı daha fazladır.Dahageniş bir örneklemle çalışılarak ve her değişkenden daha fazla sayıda dağılım olmasına dikkat edilerek çalışmanın yinelenmesiyle daha genel ve kapsamlı sonuçlara ulaşılabileceği düşünülmektedir.Anahtar kelimeler:Duygu Düzenleme,Sosyal Kaygı,Üniversite Öğrencileri | |
dc.description.abstract | This study aimed to investigate the relationship between emotional regulation difficulty and social anxiety of university students.The sample of the research consists of 200 university students studying in various universities.Measurement instruments included Sociodemographic Information Form to collect data about students personal informations,difficulties in Emotion Regulation Scale for the measurement of emotion dysregulation and Liebowitz Social Anxiety Scale for their anxiety levels. Data of the study analyzed by SPSS program.It was determined that the distribution of data was not normal and therefore Mann-Withney U and Kruskal-Wallis tests used in non-parametric test were used.Whiles frequency analysis was used to determine the sociodemographic characteristics of my samples,the Spearman row differences correlation test was applied to examine the research hypotheses.According to results of the study, no significant differences were found between demographic variables like gender,education levels of mother and father,grade average, number of siblings, income levels and research variables.It has been determined that the clarity, the strategy, the impulse and the purpose of the emotion regulation difficulty sub-dimensions differ according to the variable of having previously received psychological support. Previously, it was determined that psychological support areas had lower levels of openness, strategy, impulse and purpose than those who did not receive psychological support before. According to the results of the studies carried out to investigate the relation between emotional regulation subdimensions and social anxiety, it is found that the awareness subdimension has a significant negative correlation with the avoidance subdimension; it was determined that openness, disagreement, strategies, impulse and purpose subscales were positively correlated with anxiety and avoidance in the positive direction. According to these explanations, individuals have anxiety and avoidance who have more emotional regulation difficulties than others. By studying with a wider sample and paying attention to more distribution of each variable,it is thought that the more general and comprehensive results can be achieved with the repetition of the study.Key Words:Emotion Regulation,Social Anxiety,University Students | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme güçlüğü ve sosyal kaygı arasındaki ilişkinin araştırılması | |
dc.title.alternative | Investigation of relationship between emotion regulation strength and social anxiety in university students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-10 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Emotion regulation | |
dc.subject.ytm | Emotion dysregulation | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Social anxiety | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.identifier.yokid | 10208546 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 515396 | |
dc.description.pages | 89 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |