Show simple item record

dc.contributor.advisorYeşildal, Mahir
dc.contributor.authorKan, Melis
dc.date.accessioned2020-12-29T09:07:03Z
dc.date.available2020-12-29T09:07:03Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-05-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377402
dc.description.abstractBu çalışmada üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve kişilik özelliklerinin, algıladıkları benlik saygıları üzerindeki etkisinin ortaya koyulması amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde Üsküdar Üniversitesi'nde eğitim göre 154 kadın ve 58 erkek olmak üzere toplam 212 lisans öğrencisine anket uygulanmıştır. Uygulanan anket formunda Sosyo-Demografik Bilgi Formu, İlişki Ölçekleri Anketi, Beş Faktör Kişilik Özellikleri Envanteri ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği yer almaktadır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre kayıtsız bağlanma benlik saygısını artırırken, korkulu ve saplantılı bağlanma azaltmaktadır. Sorumluluk benlik saygısını artırıken, uyumluluk ve duygusal denge azaltmaktadır. Güvenli bağlanma, duygusal denge ve sorumluluk cinsiyete göre farklılaşmaktadır. Güvenli bağlanma, korkulu bağlanma, duygusal denge, uyumluluk, sorumluluk ve benlik saygısı yaşa göre farklılaşmaktadır. Güvenli bağlanma, saplantılı bağlanma, duygusal denge, deneyime açıklık, sorumluluk ve benlik saygısı aylık ortalama harcama miktarına göre farklılaşmaktadır. Duygusal denge, anne-baba birliktelik durumuna göre farklılaşmaktadır. Korkulu bağlanma, saplantılı bağlanma, kayıtsız bağlanma, deneyime açıklık, uyumluluk ve sorumluluk anne eğitim düzeyine göre farklılaşmaktadır. Dışa dönüklük, uyumluluk, sorumluluk ve benlik saygısı baba eğitim düzeyine göre farklılaşmaktadır. Güvenli bağlanma, saplantılı bağlanma ve duygusal denge kardeş sayısına göre farklılaşmaktadır. Duygusal denge ve benlik saygısı kalınan yere göre farklılaşmaktadır.Anahtar kelimeler: Bağlanma stilleri, beş faktör kişilik kuramı, benlik saygısı.
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to reveal the effects of university students' attachment style and personality characteristics on the perceived self esteem. Within this aim, a total of 212 undergraduate students (154 female and 58 male) were surveyed at Üsküdar University. Socio-Demographic Information Form, Relationship Scale Questionnaire, Five Factor Personality Inventory and Rosenberg Self-Esteem Scale are included in the questionnaire.According to findings from the study, unregistered attachment increases self-esteem, while fearful and obsessive attachment decreases. Responsibility increases self-esteem, reducing compliance and emotional balance. Safe attachment, emotional balance and responsibility vary according to sex. Safe attachment, fearful attachment, emotional balance, compliance, responsibility and self-esteem differ according to age. Secure attachment, obsessive attachment, emotional balance, empathy, responsibility and self-esteem differ according to the amount of monthly average expenditure. The emotional balance is different according to the situation of mother-father coexistence. Fearful attachment, obsessive attachment, indifferent attachment, experiential openness, compatibility, and responsibility differ according to the level of mother education. Outwardness, compatibility, responsibility and self-esteem differ according to the level of father education. Secure attachment, obsessive attachment and emotional balance differ according to the number of sblings. Emotional balance and self-esteem differ according to where they are living.Keywords: Attachment styles, five factor personality theory, self esteem.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde yetişkin bağlanma biçimleri, kişilik özellikleri ve benlik saygısı arasındaki ilişkiler
dc.title.alternativeRelations between adult attachment styles, personality traits and self esteem in university students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-05-09
dc.contributor.departmentKlinik Psikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmAttachment
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmSelf esteem
dc.subject.ytmAttachment styles
dc.subject.ytmFive factor personality model
dc.identifier.yokid10197360
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid508939
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess