Show simple item record

dc.contributor.advisorKarahan, Mesut
dc.contributor.authorBattal, Murat
dc.date.accessioned2020-12-29T09:07:01Z
dc.date.available2020-12-29T09:07:01Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-10-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/377392
dc.description.abstractÇalışanlar tarafından; iş sağlığı ve güvenliği alanındaki edindikleri bilgileri içselleştirmeleri, edindikleri bilgiler sayesinde kalıcı davranış değişikliği oluşturmaları çok önemli bir husustur. İSG konusunda bilincin artırılması, çalışanlarda farkındalık oluşturularak kalıcı davranış değişikliği kazanmalarının sağlanması öncelik gerektirilmesi gereken bir konudur. Çalışanların güvensiz davranışlarından kaynaklanabilecek iş kazalarını sıfırlamak, duyarlılığını artırmak ve çalışanlarda kalıcı davranış değişikliği kazandırmak için eğitim ihtiyaçlarının doğru tespiti, iş güvenliği eğitimlerinde farklı metotlar uygulanması ve eğitim etkinliğinin doğru değerlendirilmesi gerekmektedir.Ülkemizdeki iş kazalarının sebepleri incelendiğinde güvensiz davranış kaynaklı iş kazalarının ağırlıkta olduğu görülmektedir. Güvensiz davranış genel bir ibare olmakla birlikte güvensiz davranışın alt kırılımlarının tespit edilmesi, eğitim ihtiyacının tespit edilebilmesi açısından önem arz etmektedir. Yaptığım bu tez çalışmasında Türkiye ' de önde gelen bir firmada yaşanan iş kazaları geçmiş 4 yıl baz alınarak incelenmiştir. Kaza sebepleri analiz edilerek, kazaların alt sebeplerine inilmiştir. Bu doğrultuda eğitim ihtiyaçları tespit edilmiştir. Daha önce eğitim salonunda, slaytlardan verilen eğitimin metodu değiştirilerek, 1094 çalışana saha da makine başında uygulamalı iş güvenliği eğitimleri verilmiştir. Eğitim esnasında daha önce kaza geçiren çalışanların görüş ve düşüncelerinden, bu eğitime özgü hazırlanan görsel eğitim notlarından yararlanılmıştır. Eğitim tamamlandıktan sonraki 1 yıllık süreçte, iş kazalarındaki azalmalar yapılan analizler ile birlikte grafikler üzerinde gösterilmiştir. Ayrıca çalışanların yaşadıkları ramak kala olayları ve tespit ettikleri tehlikeler ile ilgili geri bildirim yapmasındaki artış gözlenerek eğitimin etkinliği değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler:İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Güvenliği Eğitimi, Eğitim Etkinliği, Makine Başında Uygulamalı İş Güvenliği Eğitimi, Kalıcı Davranış Değişikliği
dc.description.abstractInternalizing the information about occupational health and safety, creating permanent behavioral change is the important subject from the personnel's perspective. Increasing the consciousness of occupational health and safety subject, to ensure to creating behavioral changes with awareness for the personnel is the topic, which needs to be prioritized. To zeroize the occupational accident, that will happen due to insecure behaviors of personnels, increasing the sensitivity of the subject and bring permanent behavior changes to personnels, it is necessary to identify training requirements, implementthe different methods in occupational safety trainings and evaluate the training effectiveness correctly.Once the reasons of the occupational accidents in the country is analyzed, it can be seen that themost of theoccupational accidents are because of insecure behaviours. As well as insecure behavior is a general phrase, it is important to analyze breakdowns of insecure behaviors due to be able to determine the training requirements.In my thesis, actual occupational accident sare analyzed based on the last 4 years in one of the leading companies in Turkey. Reasons of the accidents are analyzed, breakdown of the accidents are investigated. Accordingly, training requirements are determined. Previous training method, which includes slides in training room has been changed to a practical occupational safety training, which is in the field with machines, and this practical training is given to 1094 personnel. Visualtrainingnotes, which has been prepared for thisand personnel's, who had an occupational accident before, opinion andknowledge has been taken as an advantage to this training. Decreases at the occupational accident has been shown in the analysis, which has been supported with the graphics after the first year of the training has been completed. Besides that, effectiveness of the training has been evaluated with the increase of the feedbacks for both actualisednear-miss cases and determined of the threats.Key Words: Occupational Health and Safety, Occupational Safety Training, Training Activity, Applied Occupational Safety Training at the Machine, Permanent Behavior Changeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMühendislik Bilimleritr_TR
dc.subjectEngineering Sciencesen_US
dc.subjectTeknik Eğitimtr_TR
dc.subjectTechnical Educationen_US
dc.titleMakine başında uygulamalı verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitim etkinliğinin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of the practical occupational health and safety training's effectiveness
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-01
dc.contributor.departmentİş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10257501
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid637741
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineİş Güvenliği ve Sağlığı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess