Show simple item record

dc.contributor.advisorSarp, Arife Kebire Nilgün
dc.contributor.authorŞennik, Ayşenur
dc.date.accessioned2020-12-29T09:05:40Z
dc.date.available2020-12-29T09:05:40Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2019-11-19
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/376954
dc.description.abstractAraştırmada 60-72 aylık çocukların dikkat becerilerinin materyal ile geliştirilmesi incelenmiştir. Çalışma grubu 2018-2019 eğitim öğretim yılı, İstanbul Avrupa yakası özel okul öncesi eğitim kurumunda devam eden 60-72 aylık 24 çocuk 12'si deney 12'si kontrol grubu olarak ayrıştırılıp çalışılmıştır. Deney grubuna 6 hafta, haftada 2 gün dikkat becerilerini materyalle geliştirmeye yönelik planlar uygulanmıştır. Kontrol grubundaki 12 çocuk ise okul öncesi eğitim programındaki müfredata devam etmiş hazırlanmış olan program uygulanmamıştır. Veri toplama araçları ise Frankfurter Konsantrasyon Testi (FTF-K), Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi uygulanmış ve araştırmacı tarafından hazırlanan 'kişisel bilgi formu' kullanılmış, ön test ve son test uygulanmıştır. Uygulanan testler verileri SPSS 21 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarındaki çocukların dikkat becerilerini materyalle geliştirmeye yönelik planın dikkat gelişimlerine anlamlı bir farkı test etmek için non-parametrik testlerden Man Whitney U testi uygulanmış ve anlamlılık düzeyi α=0.05. olarak seçilmiştir. Bulgular, Frankfurter Konsantrasyon Testinde de son test sonuçlarında deney ve kontrol grubunda istatiksel anlamda bir artış olduğu görülmüştür. Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi son test sonuçlarının alt başlıklarında el göz koordinasyonu, şekil zemin, şekil sabitliği, mekân konum algısı ve mekânsal ilişkilerin algısı deney grubunun kontrol grubuna oranla istatiksel anlamda artış olduğu görülmüştür. Araştırmanın okul öncesi dikkat becerilerinin materyal ile geliştirilmesi için hazırlanan planlar dikkat gelişimine katkı sağladığı sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractThe study aims to investigate the development of 60- 72 months old children's attention skills through materials. The population of the study consisted of 24 children (experimental: 12, control: 12) who were 60- 72 months old and attending a private preschool in the European side of İstanbul in 2018- 2019. The plans concerning developing the attention skills of the children in experimental group through materials were implemented twice a week for a period of six weeks. However, the current curriculum in the training program was administered in the control group instead of the plans having been prepared. The Frankfurter Concentration Test for Five Years Old Children (FTF- K), Frostig Developmental Test of Visual Perception and 'Personal Information Form' prepared by the researcher were used as data collection tools. The pre- test and post- test were conducted in the study as well. SPSS 21 program was employed to analyse the data. Mann- Whitney U Test, a non- parametric test, was utilized in order to determine whether the plan concerning developing the attention skills of the children in experimental and control groups had a significant effect on the development of attention skills and the level of significance was found α=0.05. In the light of the findings of the study, a statistically significant increase was observed based on the post- test results of Frankfurter Concentration Test in both experimental and control groups. Nevertheless, according to the results of the subtests of Frostig Developmental Test of Visual Perception which were eye- hand condition, figure- ground, form constancy, visual closure and copying, a statistically significant increase was observed in experimental group compared to the control group. As a result, it was concluded in the study that the plans concerning developing the attention skills of the preschool children through materials were effective on the development of attention skills.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOkul Öncesi 60-72 Aylık Çocukların Dikkat Becerilerinin Materyal İle Geliştirilmesi
dc.title.alternativeDeveloping Attention Skills of Preschool 60-72 Months Old Children with Material.
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-19
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10309282
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.description.pages86
dc.publisher.disciplineÇocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess