0-15 yaş otizmli çocuğu olan annelerin duygusal zeka ve zihin yapılarının otizm dışı engele sahip çocuğu olan annelerle karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Ünübol, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Bektaşoğlu, Ece Hazal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:05:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:05:37Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-10-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/376943 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı çocuğu otizmli olan annelerin duygusal zeka ve zihin yapıları ile çocuğu otizm dışında başka bir engele sahip annelerin duygusal zeka ve zihin yapılarının birbirleriyle karşılaştırmasını yapmaktır.Araştırmanın örneklemini 100 tane engelli çocuğa sahip anne oluşturmaktadır. Bunlardan 50 tanesi otizm engel grubuna 50 taneside otizm dışı bir engel grubuna dahildir. Çocukların yaş aralığı 0-15 yaş arasıdır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla Schutte Duygusal Zeka Ölçeği, Gözlerden Zihin Okuma Testi ve araştırmacı tarafından oluşturulan demografik bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma verileri IBM SPSS Statistics 24 programı kullanılarak elde edilmiştir. Annelerin duygusal zeka ölçeği ve gözlerden zihin okuma testinden aldıkları puanlar arasındaki ilişkiyi incelemek için Spearman korelasyon analizi yapılmıştır. Annelerin ölçeklerden aldıkları puanları karşılaştırmak ve aldıkları farkları incelemek için ise bağımsız örnekler T-Testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır.Araştırmada otizmli çocuğa sahip annelerin otizm dışı engele sahip çocuğu olan annelere oranla ruh hali iyimserlik oranında Schutte duygusal zeka testi puanının düşük olduğu duyguların kullanımı ve değerlendirmesi alanındaki puanlarının da yüksek olduğu gözlemlenmiş olup annelerin çocuklarının tanısına bağlı duygusal zeka ölçeği ve alt boyut puanlarında anlamlı bir fark gözlemlenmemiştir.Araştırmada zihin okuma testi puanlamasında çocuğu otizmli olan annelerin çocuğu otizm dışı engele sahip annelere kıyasla zihin okuma puanlarının yüksek olduğu gözlemlenmiş olup çocuğun tanısına göre anlamlı bir puan farklı olmadığı gözlemlenmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda annelerin çocuklarının engel durumlarına göre duygusal zekâ ve zihin yapıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığı gözlenmemiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to examine the comparison between mothers having children with autism and with other type of disabilities in terms of their emotional intelligence and mental structure. The sample of the study consisted of 100 mother having children with disabilities. 50 of them included having children with autism and 50 of them inclıded having children with other types of disabilities. Age range of children was between 0 and 15. Data collection was maintained with using certaing measurement instruments included Schutte Emotional Intelligence Scale, Mind Reading Test, and Demographic Information Form. Data analyses were conducted with SPSS 24.0. The relationship between mothers' scores obtained from emotional intelligence and mind reading through eyes were found by Spearman Correlation. Comparison of the scores was maintained with Independent Sample t Test and Mann Whitney U test. Based on the results of the study, optimism subscale in Schutte Emotional Intelligence Test was found significantly lower among mothers having children with autism whereas scores of evaluation and usage of emotions were found significanty higher. No significant differences were found in terms of the diagnosis of children in subscale scores of emotional intelligences.Mind reading scores were found higher among mothers having children with autism than the other group of mothers. However, no significant difference was found in terms of the diagnosis of children. The results indicated that emotional intelligence and mind reading scores were not found significantly different in terms of the type of disability of the children. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 0-15 yaş otizmli çocuğu olan annelerin duygusal zeka ve zihin yapılarının otizm dışı engele sahip çocuğu olan annelerle karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparison of emotional intelligence and mental structure of mothers with children aged 0-15 with autism to mothers who have chi̇ldren with non-autism disabilities | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-22 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Autistic disorder | |
dc.subject.ytm | Autistic children | |
dc.subject.ytm | Mothers | |
dc.subject.ytm | Mother-child interaction | |
dc.subject.ytm | Emotional intelligence | |
dc.subject.ytm | Theory of mind | |
dc.subject.ytm | Mind-reading | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Disabled children | |
dc.identifier.yokid | 10227935 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 542176 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |