6-8 yaş arası çocukların sayısal miktar karşılaştırma performansı ile aritmetik öğrenme ve DEHB semptomları arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Metin, Barış | |
dc.contributor.author | Özgül, Betül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:04:22Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:04:22Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/376546 | |
dc.description.abstract | Bu tezin amacı, 6-8 yaş arası çocukların numerik algı ile aritmetik öğrenme ve DEHB semptomlarının arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesidir. Birincil olarak 6-8 yaş arasındaki çocukların aritmetik beceriler, numerik algı ile DEHB semptomlarının arasında ne tür ilişkiler olduğunu tespit etmeye, ikincil olarak numerik algı ile aritmetik beceriler arasındaki ilişkiyi saptamaya yönelik bir araştırmadır. Buna ilaveten cinsiyetin, yaş düzeyinin, anne-baba eğitim düzeylerinin aritmetik beceri ve numerik algı üzerinde ne derece etkili olduğu gösterilmek istenmiştir.Araştırmanın örneklemini psikolojik danışmanlık merkezine başvuran 6-8 yaş arası ilkokula giden 60 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların ebeveynlerine sosyo-demografik bilgi formu,Conners Ebeveyn Değerlendirme Ölçeği verilmiştir. Katılımcılara WISC-R alt testinden Aritmetik Test, Sayısal Miktar Karşılaştırma Testi (Sembolik-Sembolik Olmayan) uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir.Araştırmanın sonucunda sembolik ile sembolik olmayan test sonuçları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Aritmetik beceri ile sembolik-sembolik olmayan test arasında da anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yaş düzeyi arttıkça sembolik ve sembolik olmayan test puanlarında artış görülmektedir. Sembolik-sembolik olmayan test sonuçları ile dikkat eksikliği ve hiperaktivite arasında anlamlı ilişki tespit edilmedi. Aritmetik beceri ile DEHB semptomları arasında da anlamlı ilişki tespit edilmedi. Yapılan bu çalışmada sembolik-sembolik olmayan testte sınıfın temel etkisi bakımından daha önce yapılan benzer çalışmalarla tutarlı sonuçlar elde edilmiştir. Numerik algı (Sembolik-sembolik olmayan testin) ilk defa ülkemizde yapılan bir test olması bakımından önem arz etmektedir.Anahtar Kelimeler : DEHB, aritmetik, sembolik ve sembolik olmayan sayısal miktar karşılaştırma, numerik algı | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to evaluate the relationship between numerical perception and arithmetic learning and ADHD symptoms among children aged 6 to 8 years. It is a study, primarily, to detect types of relations between arithmetic skills, numerical perception and ADHD symptoms among children aged 6-8 years, secondarily, to determine the relationship between numerical perception and arithmetic skills. In addition, it was aimed to show the effect of gender, age, parents' education levels on arithmetic skills and numerical perception.The sample of the study consisted of 60 students who were admitted to the psychological counseling center between 6-8 years old. Parents of the participants were given a socio-demographic information form and the Conners Parental Assessment Scale. Arithmetic test from WISC-R sub-test, numeracy screeener was applied to the participants. The data were evaluated by using SPSS program.There is a significant relationship between the symbolic and non-symbolic test results. A significant relationship was found between arithmetic skill and symbolic non-symbolic test. Symbolic and non-symbolic test scores increase as the age increases. There is no significant relationship was found between the symbolic/non-symbolic test and ADHD symptoms. There is no significant relationship between arithmetic skills and ADHD symptoms.In this study, in terms of the basic effect of the class in the symbolic-non-symbolic test, similar results were obtained with similar studies performed previously. It is important to note that the numerical screener ( symbolic/non-symbolic test) is a first-time test in our country.Keywords: ADHD, numeracy screener, symbolic, non-symbolic, arithmetic, numerical cognition, numerical magnitude processing. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 6-8 yaş arası çocukların sayısal miktar karşılaştırma performansı ile aritmetik öğrenme ve DEHB semptomları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between the numerical quanti̇ty comparison performance of chi̇ldren between 6-8 years of age and the arithmetic learning and ADHB symptoms | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-18 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematical skill | |
dc.subject.ytm | Performance | |
dc.subject.ytm | Performance evaluation | |
dc.subject.ytm | Digital memory | |
dc.subject.ytm | Digital logic | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Achievement in learning | |
dc.subject.ytm | Attention deficit and disruptive behavior disorders | |
dc.subject.ytm | Attention deficit disorder with hyperactivity | |
dc.identifier.yokid | 10234815 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 543576 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |