Çizgi masal karakterlerinin ego durumlarının transaksiyonel analizi: Keloğlan masalları
dc.contributor.advisor | Çetin, Muharrem | |
dc.contributor.author | Berge, Hilal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:59:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:59:01Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-05 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/375099 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Keloğlan Masalları çizgi masalını Transaksiyonel Analiz (TA) kuramı açısından incelemek, çizgi masal kahramanlarının davranışlarında bu kuramdaki üç ego durumu olan Ebeveyn, Yetişkin ve Çocuk ego durumlarından hangilerinin daha etkin kullanıldığını tespit etmektir. Çalışmada öncelikle, ele alınan konuyla ilgili bilgi içeren yazılı materyallerin analizine yönelik literatür taraması yapılmıştır. 2008-2014 yılları arasında TRT Çocuk televizyon kanalı ve internet sitesi için üretilmiş Keloğlan Masalları çizgi masalına ait toplam 120 bölümden hali hazırda internet sitesinde yayınlanmakta olan 2016-2017 yıllarındaki üçüncü sezonun ilk sekiz bölümü olasılıkçı olmayan örneklemin erişilebilenlerden kategorisine göre, bir psikanaliz, iletişim kuramı olan TA ile ayrıntılı olarak incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda çocuğa model olabilme noktasında dikkat edilmesi açısından çizgi masaldaki karakterlerin hangi özelliklere sahip olduğu açığa çıkartılmıştır. Çizgi masalda daha çok `problem çözme, eleştirel düşünme, karar verme` gibi Yetişkin ego durumunun davranışsal ipuçlarını yansıtan karakterlerin, ana karakter ile ona yakın arkadaşları olan `iyi` karakterler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Gelişim çağındaki çocuğa rol model olabilecek kahramanları seçme noktasında bu sonuç dikkate değerdir. Çizgi masal karakterlerinin, karşılıklı iletişimlerinde değişen durum ve olaylara göre çeşitli ego durumlarında davrandıkları görülmüştür ki bu durum; sağlıklı, sürdürülebilir bir empatik iletişimin belirli koşullar altında ego durumlarının duruma uygun, dengeli olarak kullanılması gerektiği ön koşulunu sağlamaktadır. `Ego Durumlarını Tanılamak İçin Davranışsal İpuçları` veren tablodan yararlanılarak çizgi masaldaki karakterlerin hangi ego durumunda iletişime geçtikleri ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Sonuç olarak, Keloğlan Masalları adlı çizgi masalda, karakterlerin sergiledikleri ego durumları göz önünde bulundurularak gelişim çağındaki çocuklara doğru davranış kalıplarının aktarılması ve nitekim empatik bir iletişim sürecinin kurulması noktasında bu çizgi masalın materyal olarak kullanılabileceği saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the Keloğlan Masalları cartoon fairy tale from the perspective of Transactional Analysis (TA) theory and to determine which of the three ego states of the cartoon fairy tale heroes, Parent, Adult and Child ego states, are used more effectively. In the study, firstly, a literature search was made for the analysis of written materials containing information related to the subject. The first eight chapters of the third season in 2016-2017, which are currently being published on the website of the 120 chapters of Keloğlan Masalları cartoon fairy tale produced for TRT Children's television channel and website between 2008 and 2014, is a psychoanalytic, communication theory category. It was examined in detail by TA. As a result of the study, in order to pay attention to the point of being a model for the child, the characteristics of the character in the cartoon tale were revealed. It is concluded that the characters reflecting the behavioral clues of the adult ego situation such as `problem solving, critical thinking, decision making` are cartoon fairy tales `good` characters who are the main characters and their close friends. This result is noteworty when it comes to selecting heroes who may be role models for the child of developmental age. Cartoon fairy tale characters have been seen to behave in various ego situations according to changing situations and events in their mutual communication; it provides the prerequisite that a healthy, sustainable empathic communication should be used in a balanced and appropriate manner. Using the table `Behavioral Tips for Diagnosing Ego States`, in which ego state the characters in the cartoon tale communicate are explained in detail. As a result, it was determined that the cartoon fairy tale can be used as a material in transferring the correct behavior patterns to children in developmental age and establishing an empathic communication process in the tale with the ego states of the characters in the cartoon fairry tale named Keloğlan Masalları. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Halkla İlişkiler | tr_TR |
dc.subject | Public Relations | en_US |
dc.title | Çizgi masal karakterlerinin ego durumlarının transaksiyonel analizi: Keloğlan masalları | |
dc.title.alternative | Transactional analysis of ego states of cartoon fairy tale characters: Keloğlan masalları | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-05 | |
dc.contributor.department | Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10304675 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 589083 | |
dc.description.pages | 197 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |