Show simple item record

dc.contributor.advisorYeşilyurt, Cavit
dc.contributor.authorKaygin, Erdoğan
dc.date.accessioned2020-12-29T08:56:21Z
dc.date.available2020-12-29T08:56:21Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374348
dc.description.abstractÖZETBu çalışmada Kars, Ardahan, Iğdır'daki orta öğretim kurumlarının performansı VeriZarflama Analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde performans analizi kavramsalolarak tanıtılmış ve performans ile ilgili kavramlar ve performans ölçüm metotlarıaçıklanmıştır.kinci bölümde Veri Zarflama Analizinin tarihsel gelişimi, uygulama alanları vematematiksel yapısı açıklanmıştır. Ayrıca yönlendirmelere ve yaklaşımlara göre VZAincelenmiş ve VZA'nın uygulama aşamaları verilmiştir.Üçüncü bölümde, EMS yazılım programı tanıtılmıştır. Ardından Kars, Ardahan veIğdır illerindeki orta öğretim kurumlarının 2003, 2004 ve 2005 yıllarındaki performanslarıEMS yazılım programı kullanılarak Veri Zarflama Analizi metoduyla değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Performans, Etkinlik, Veri Zarflama Analizi, Eğitim, Ortaöğretim
dc.description.abstractABSTRACTIn this study, the performance of the secondary schools in Kars, Ardahan, Iğdır wereanalyzed by Data Envelopment Analysis(DEA) methot.This study consist of three chapter. In the first chapter, the performance Analysis hasbeen introduced conceptually and conceptions related with performance and performancemeasurement methots have been explained.In the second chapter, the historical development, the application fields and themathematical structure of DEA method have been explained. It has also been examinedaccording to the directions and approaches, and the applications stages of DEA method havebeen given.In the third chapter, the efficiency measurement system (EMS) software programmehas been introduced. Subsequently, the performances of the secondary schools in 2003, 2004,and 2005 in Kars, Ardahan and Iğdır cities have been evaluated using the EMS softwareprogramme by the DEA method.Key Words: Performance, Effectiveness, Data Envelopment Analysis, Education,Secondary School Educationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleKars-Ardahan-Iğdır illeri orta öğretim kurumlarının etkinliklerinin veri zarflama analizi yöntemiyle belirlenmesi
dc.title.alternativeValuation of the effectiveness of secondary education schools in Kars, Ardahan and Igdir by data envelopment analysis method
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid157504
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKAFKAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid190938
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess