Show simple item record

dc.contributor.advisorEngin, Ali Osman
dc.contributor.authorGüner, Filiz
dc.date.accessioned2020-12-29T08:55:40Z
dc.date.available2020-12-29T08:55:40Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374065
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, akran zorbalığı gruplarını, okul başarı düzeyleri ve sosyometrik statülerine göre değerlendirmek, karşılaştırmak ve elde edilen bulgular doğrultusunda öneriler geliştirmektir. Araştırmanın örneklemi 2007?2008 eğitim-öğretim yılında Kars Merkez İlköğretim okullarında 7. sınıfa devam eden öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmaya 180'i erkek, 261'i kız toplam 441 öğrenci katılmıştır.Çalışmada öğrencilerin karakteristik özelliklerini belirlemek için Yrd. Doç. Dr. Metin Pişkin tarafından geliştirilen ?Akran Zorbalığı Ölçeği? ile danışman ve Rehberlik Araştırma Merkezi uzmanlarının görüşleri doğrultusunda geliştirilen ?Sosyometri Formu? olmak üzere iki adet form kullanılmıştır. Öğrencilerin okul başarı düzeylerini karşılaştırmak için yılsonu not ortalamaları kullanılmıştır.Akran zorbalığı grupları, okul başarı düzeyleri açısından karşılaştırıldıklarında, gruplar arasında yapılan istatistiksel testte akran zorbalığı gruplarına göre yılsonu not ortalamaları arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Ancak, cinsiyet açısından akran zorbalığı gruplarına göre akademik başarı puanı arasındaki fark incelendiğinde, kurbanlarda ve nötrlerde kızlar erkeklere göre daha yüksek puan ortalamasına sahipken (p<0,05), diğer iki gurupta anlamlı fark saptanmamıştır (p>0,05).Akran zorbalığı grupları, sosyometrik statüleri açısından karşılaştırıldıklarında, aralarındaki fark istatistiksel olarak anlamsız saptanmıştır. Ancak, kurban grubunda cinsiyetler arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı saptanmıştır. Kız öğrencilerde popülerler, erkek öğrencilere göre daha fazladır (p<0,05). Kurban ? zorba grubun ise cinsiyetler arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı saptanmamıştır (p>0,05). Diğer iki grubun verileri istatistiksel teste uygun olmadığı için değerlendirmeye alınmamıştır.Anahtar Kelimeler: Akran zorbalığı, zorba, kurban, zorba-kurban, nötr, sosyometrik statü, okul başarı düzeyi
dc.description.abstractThe scope of this research is to evaluate and compare the peer victimization groups according to their school achivement levels and sociometric status; and to develope proposals confirming with data obtained.The sample of researcher consists of students attending to the 7.th classrooms of central elementary schools of Kars in 2007-2008 educational year. Totaly 441 students of 180 boys and 261 girls relatively have participated to the research.In order to determine the charesteristic features of students in the study, two types of forms have been used which are named ?Peer Victimization Scaler? developed by Yrd. Doç. Dr. Metin Pişkin and the other named Sociometry Form developed in line with opinions of Counseling and Guidance Research Center specialists. The year-end average grades had been used to compare the school achievement levels of students. The other two groups were not analised because their data were not suitable for statistical analysis.When the peer victimization groups were compared in terms of schooll achievement levels; a meaningfull difference has not been determined among the year-end average grades in the statistical test of the groups compared to the peer victimization groups. However, when the difference in academic achievement points were analised according to the sex type of peer victimization groups; in victim and neutral groups girls has higher point average (p>0.05) than boys and it has not been determined a meaningfull difference in other two groups.When peer victimization groups were compared in terms of their sociometric status, the difference between them has been determined as meaningless. However, the difference between the sexes in victim group has been statistically determined as meaningfull.It can be said that the populars among girls are more crowded than boys.(p<0.05). But in victim-bully group the difference between opposite sexes has not ben determined as meaningfull statistically.(p>0.05).Key words: peer victimization, bullying, victim, bullying-victim, neutral, sociometric statu,school achievement levelen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim 7. sınıf öğrencilerinden akran zorbalığı zorba ve kurbanlarının okul başarı düzeyleri ve sosyometrik statülerinin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of sosyometric status and the school achievement levels of syudents who are peer victimization, bullying and victim in the 7th classrooms of central elemantary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPeer victimization
dc.subject.ytmPeer
dc.subject.ytmSuccess
dc.subject.ytmIntrusion
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmAbuse
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmSociometric status
dc.subject.ytmBullying
dc.identifier.yokid333859
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKAFKAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid253590
dc.description.pages79
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess