Show simple item record

dc.contributor.advisorÖztürk, Serdar
dc.contributor.authorÇak, Özge
dc.date.accessioned2020-12-29T08:54:19Z
dc.date.available2020-12-29T08:54:19Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-06-19
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373564
dc.description.abstractBu çalışma, Cumhuriyet Dönemi Türk modernleşmesi bağlamında, öğretmen konulu Türk filmlerindeki öğretmen imajlarını incelemektedir. Tezde, Türk sinemasının 1966-2009 yılları arasında çekilen, öğretmen imajını içeren ve temsil kabiliyeti yüksek 9 (dokuz) film incelenmeye tâbi tutulmuştur. Öğretmen imajlarının belirtilen tarihler arasında değişim gösterdiği`Modernleşme Çabalarının Öncüsü Öğretmen` modelinden `Sınava Hazırlayıcı Öğretmen` modeline doğru evrildiği tespit edilmiştir. Filmler üzerinde İngiliz Kültürel Çalışmaları ekolünün öncülerinden Stuart Hall'un görüşme tekniği ile lise öğrencileriyle alımlama analiz çalışması yapılmıştır. Alımlama analizi sonucunda, öğrencilerin perspektifinden, öğretmen imajları değerlendirilmiştir.Analiz sonucunda: Öğretmenlerin idealist, mesleğini seven, sabırlı, mücadeleci karakterler olduğu saptanmıştır. Öğretmen imajlarının tarihsel süreçte değişimi ve öğretmenlerin öğrencilerle ilişkilerinin farklılaştığı ortaya konmuştur.Anahtar Kelimeler: Öğretmen, Öğretmen İmajı, Türk Sineması
dc.description.abstractThis study examines the images of teachers in Turkish films about teacher, in the context of Turkish modernization in the Republican Era. In this thesis, 9 (nine) films of the Turkish cinema, shot between 1966 and 2009, containing the image of teachers and which have high representational skills, were examined. It has been determined that teacher images evolvedfrom `Pioneering Teacher of Modernization Efforts` model to `Preparatory Teacher` model. Introductory analysis studies were conducted on the films using the interview technique of Stuart Hall, one of the pioneers of the British Cultural Studies School. As a result of the reception analysis, teacher images were evaluated from the perspective of the students. As aresult of the analysis: It was determined that the teachers were idealistic, enduring and fighting personas,passionate for their profession . It has been put down to the fact that there have been changes in the perception of the image of teachers, and their relations with the students have also evolved in the historical process.KeyWords: Teacher, teacher image, Turkish cinemaen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectRadyo-Televizyontr_TR
dc.subjectRadio and Televisionen_US
dc.titleTürk sinemasında öğretmen imajı ve öğretmenlik mesleğinin tarihsel süreç içerisinde dönüşümü
dc.title.alternativeTeacher image and historical change of teaching profession in Turkish cinema
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-19
dc.contributor.departmentRadyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10331827
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid624492
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess