Show simple item record

dc.contributor.advisorÖrnek, Demet
dc.contributor.authorÖzay, Çiğdem
dc.date.accessioned2020-12-29T08:52:35Z
dc.date.available2020-12-29T08:52:35Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-12-04
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373017
dc.description.abstractKalem işi süslemeler Türk sanatında en önemli süsleme programlarından biridir. Her dönemde taş, tuğla, çini ya da ahşap üzerine uygulanan kalem işi süsleme en güzel örneklerini Osmanlının klasik döneminde vermiştir. 17. – 19. yüzyıl Tokat yapılarında görülen ahşap üzeri kalem işi süslemelerin teknik özellikleri, kullanılan malzemeler ve motiflerin üslup özellikleri yerinde incelenmiştir. Yapılan çalışmada görülen kalem işi süslemeler ve kompozisyonlar; bitkisel süslemeler ve yazı kuşağı olarak görülmektedir. Kalem işi süslemeler geometrik kompozisyonlar ile birlikte kullanılmıştır. Ahşap çıtaların oluşturduğu geometrik şekillerin üzerine bitkisel motifler yerleştirilmiştir. 17. Ve 18. Yüzyılda yapılan eserlerde hatayi, penç, lale, karanfil, yaprak, selvi ağacı, sümbül ve palmet motifleri, 19. Yüzyılda yapılan yapılarda barok ve rokoko tarzı motifler görülmektedir. Yapılan eserler dini ve sivil mimari olarak iki kısımda incelenmiştir. Bu yapılar arasında görülen üslup birliği ve mimari özelliklerde görülen benzer farklılıklar ele alınmıştır.Anahtar Kelimeler : Tokat Yapıları, Ahşap, Kalem İşi Süsleme, Motifler
dc.description.abstractPen work is one of the most important decoration programs in Turkish art. On every period the most beautiful examples of pen ornament applied on Stone, brick, tile or wood given in the classical period of the Ottoman. The technical features of the wooden ornaments seen in the 17th - 19th century Tokat buildings, the stylistic features of the materials and motifs used were examined in their places. The pen decorations and compositions observed in the study; seen as floral ornaments and writing belt. Pen decorations are used together with geometric compositions. Floral motifs are placed on the geometric shapes formed by wooden slats. While Hatayi, claws, tulips, carnations, leaves, cypresses, hyacinths and palmette motifs are seen in the works made in the 17th and 18th century, Baroque and rococo style motifs can be seen in the 19th century buildings. The works are examined in two parts as religious and civil architecture. The stylistic unity in these structures and similar differences observed in architectural features are discussed.Key Words : Tokat Structure, Wooden, Hand Drawing, Motifsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSanat Tarihitr_TR
dc.subjectArt Historyen_US
dc.titleTokat ili yapılarında ahşap üzeri kalem işlerinde görülen motif ve kompozisyonlar
dc.title.alternativeMotif and compositions in wooden hand- drawing seen in Tokat structures
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-04
dc.contributor.departmentSanat Tarihi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTokat
dc.subject.ytmWood structures
dc.subject.ytmWood works
dc.subject.ytmWork of chisel
dc.subject.ytmOrnamentations
dc.subject.ytmMotifs
dc.identifier.yokid10322948
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid611053
dc.description.pages258
dc.publisher.disciplineSanat Tarihi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess