dc.contributor.advisor | Pekdoğan, Serpil | |
dc.contributor.author | Bozgün, Kayhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T12:49:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T12:49:48Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-12-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/37209 | |
dc.description.abstract | Duygusal, sosyal, fiziksel, bilişsel gelişimi zedeleyici eylemler bireyin yaşamında kalıcı izler bırakabilmektedir. İstismar da bu nedenle üzerinde durulması gereken konular arasında yer almaktadır. Çocukluk dönemi ve sonrasında etkisini sürdüren istismar, sosyal gelişimi olumsuz etkileyerek bireyin sosyal becerilerden yoksun olmasına neden olabilmektedir. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeyleri ile çocukluk çağı istismar yaşantılarının bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde Fen Bilgisi Eğitimi, Sınıf Eğitimi, Okul Öncesi Eğitimi ve Rehberlik-Psikolojik Danışmanlık bölümlerinin birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 628 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında demografik bilgilerin yer aldığı `Kişisel Bilgi Formu`, çocukluk dönemi istismar yaşantıları düzeylerini belirleyen `Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu` ve yetişkinlik dönemindeki sosyal beceri düzeylerini ölçmek amacıyla kullanılan `Sosyal Beceri Envanteri Kısa Formu`ndan yararlanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler (frekans, ortalama, standart sapma), parametrik veriler için bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA); parametrik olmayan veriler için Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi; tamamlayıcı post-hoc teknikleri için Tukey ve LSD testleri; iki ölçek arasındaki ilişkileri belirlemek için pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları incelendiğinde öğretmen adaylarının; çocukluk çağı istismar yaşantıları ile cinsiyet, sınıf, aile geliri, kardeş sayısı, doğum sırası ve anne-baba eğitim durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılıkların olduğu; sosyal becerileri ile cinsiyet, bölüm, sınıf, aile geliri ve anne-baba birlikteliği değişkenleri arasında anlamlı farklılıkların olduğu; sosyal becerileri ile çocukluk çağı istismar yaşantıları arasında negatif yönde anlamlı olmayan bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Çalışmanın sonunda bulgulara dayanarak birtakım öneriler sıralanmıştır. | |
dc.description.abstract | Damaging actions of emotional, social, physical and cognitive development can leave permanent traces in the individual's life. Abuse is also one of the issues to be addressed. Abuse of childhood and its aftermath can negatively affect social development and cause the individual to be deprived of social skills. In this study, it is aimed to investigate the relationship between preservice teachers' social skill levels and childhood traumas in terms of some variables. In the study group of the research, was conducted with the relational screening method of quantitative research methods, there are 628 preservice teachers who are in the first, second, third and fourth classes of Science Education, Classroom Education, Pre-School Education and Guidance-Psychological Counseling sections of the Education Faculty of Amasya University in the academic year 2016-2017. In the collection of data, `Personal Information Form` where demographic information is included `Childhood Trauma Scale Short Form` which determines levels of childhood abuse experiences and `Social Skills Inventory Short Form` used to measure social skills levels during adulthood were utilized. In the analysis of data, descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation) independent sample t test, one way analysis of variance (ANOVA) for parametric data; Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis test for nonparametric data; Tukey and LSD tests for complementary post-hoc techniques; Pearson Moments Correlation Coefficient for determining the relationship between the two scales was used. In the findings of the study, for preservice teachers; there were significant differences between childhood traumas and variables of gender, class, family income, number of siblings, birth order, and parental education status; there were significant differences between social skills and gender, department, class, family income and parent-child cohort variables; social skills and childhood abuse were negatively related which is not significant. At the end of the study, some suggestions were ordered based on the findings. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının çocukluk dönemi istismar yaşantıları ile sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship between preservice teachers' childhood traumas and social skill levels in terms of some variables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-12-11 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Abuse | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Mann-Whitney Test | |
dc.subject.ytm | Childhood traumatic experience | |
dc.subject.ytm | Childhood | |
dc.identifier.yokid | 10148068 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AMASYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 477546 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı | |