Show simple item record

dc.contributor.advisorBozgeyikli, Hasan
dc.contributor.authorDoğan, Hülya
dc.date.accessioned2020-12-29T08:40:35Z
dc.date.available2020-12-29T08:40:35Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368993
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, etüt çalışmalarının ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin, matematik dersindeki başarılarına etkisini araştırmaktır. Araştırma kontrol gruplu ön-test ve son-test modele dayalı deneysel bir çalışmadır.Araştırma 2012–2013 öğretim yılında Kayseri Osman Hilmi Ortaokulu'nda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın deney grubu 13 kız ve 12 erkek 25 öğrenci, kontrol grubu da 13 kız ve 12 erkek 25 öğrenciden oluşmuştur.Deney grubundaki öğrencilerinin, 7 hafta boyunca haftada iki gün olmak üzere birer saat okulda kalıp 'İstatistik ve Olasılık' konusuna dair işledikleri dersin ödevlerini öğretmen denetiminde okulda yapmaları istenmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin 'İstatistik ve Olasılık' konusuna dair başarıları ön-test ve son-test aşamalarında, uygulanan 10 soruluk başarı testi ile ölçülmüştür.Deneysel işlem sonrasında deney ve kontrol gruplarının ön-test son- test puanları arasındaki farkın anlamlılığını ortaya koymak amacıyla ilişkisiz gruplar için t testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda deney ve kontrol gruplarının başarı testi sonuçlarının ön-test-son-test ortalama puanları arasında 0.05 düzeyinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Bulgular, araştırmada denenen etüt programının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin Matematik dersindeki başarılarını arttırmada etkili olduğunu ortaya koymuştur.Ulaşılan bulgulara bağlı olarak, etüt uygulamalarının Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarılarını arttırmada etkili olduğu ve bu yöntemin öğrencilerin başarısını arttırmada kullanılabileceği önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Etüt, Ev Ödevi, İstatistik ve Olasılık, Matematik Başarısı
dc.description.abstractThe aim of this study is to research the effect of practising study time on the level of secondary school 7th students' success at the math class. The research is an experimental work which is based on pre-test, post-test design with control group.Research was performed among 7th grade students at Kayseri Osman Hilmi Secondary School in 2012-2013 fall semesters. Experimental group of the study consisted of 13 female and 12 male students (25 students), whereas control group had 13 female and 12 male students (25 students).The students of the experimental group were asked to stay and do their homework at school under control of the teacher throughout 7 weeks for 2 days a week and one hour per day on the lesson in respect of the subject they study `Statistics and Probability`. The success level of both experimental and control group students on the issue 'Statistics and Probability' is measured by 10-question achievement at the pre-test and post-test phase.After the experimental procedure in order to put forward the significance of difference between the scores that experimental and control groups get in pre-test and last-test for the unrelated groups t test technique was used. As a result of the analysis performed, there has been a significant difference between the results of the achievement tests of pre-test last-test average scores at a level of 0.05 . Findings revealed that the etude program tested in this research was effective at increasing their success at the Math lesson for secondary school 7th grade students.Depending on the revealed findings as it's approved that the etude practices are effective in increasing the success of secondary school 7th grade students, this method is recommended to be used for increasing the students achievements.Keywords: Study time, Etude, Homework, Statistics and Probability, Success at mathsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEtüt uygulamasının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarılarına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of practising study time on the success of level of secondary school 7th grade students at math class
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHomework
dc.subject.ytmEtude
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.subject.ytmMathematics achievement
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmHomework
dc.identifier.yokid10043767
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityERCİYES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid382032
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess