Show simple item record

dc.contributor.advisorBozgeyikli, Hasan
dc.contributor.authorÇinar, Ahsen
dc.date.accessioned2020-12-29T08:40:27Z
dc.date.available2020-12-29T08:40:27Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368941
dc.description.abstractEğitim; insan kişiliğinin tam geliştirilmesi, bireylerin bilgi, beceri ve davranışlarında kalıcı değişiklikler oluşturma sürecidir. Bilgi çağı olarak adlandırılan 21 yy. da bilgiyi en iyi şekilde elde eden, kullanan ve üreten toplumların ve bireylerin başarılı olacağı artık herkes tarafından kabul gören bir gerçektir. Bu bakımdan çalışanların niteliklerinin geliştirilmesinin tek yolu eğitimdir. Ancak eğitim, sağladığı birçok yararına karşılık pahalı bir süreç olup, eğitime ayrılacak kaynaklardan en çok verim sağlanması, iyi bir eğitim yönetimi ile mümkündür.Okul yöneticiliği, düzenli olarak öğrencilerin devam ettiği okul denen kurumların yönetimine verilen addır. Okul yöneticiliği eğitim yönetiminin daha özel bir alanıdır. Bu nedenle araştırmada eğitim yöneticiliği ve okul yöneticiliği zaman zaman eş anlamlı olarak kullanılmıştır.Okul yöneticilerinin devamlı kendini yenileyen bir çevrede, sürekli öğrenme ve gelişmeye odaklaşan, işbirliği ve paylaşıma dayalı etkili örgüt yönetimini gerçekleştirebilmeleri için liderlik bilgi ve becerisine gereksinimleri vardır.Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarındaki yöneticilerin paylaşılan liderlik davra¬nışlarını gösterme düzeylerine yönelik görüşleri belirlemektir.Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Gaziantep il merkezindeki ortaöğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerdir. Araştırmada Paylaşılan Liderlik Algısı Ölçeği Gaziantep il merkezindeki ortaöğretim kurumunda çalışan yönetici ve öğrencilere uygulanmıştır.Araştırmada beş alt probleme yanıt aranmıştır. Birinci alt problemde paylaşılan liderlik algısının cinsiyete göre farklılaşma durumu, ikinci alt problemde paylaşılan liderlik algısının katılımcıların görev durumuna göre farklılaşma durumu, üçüncü problemde paylaşılan liderlik algısının katılımcıların eğitim durumuna göre farklılaşma durumu, dördüncü alt problemde paylaşılan liderlik algısının katılımcıların kıdem yılına göre farklılaşma durumu ve beşinci alt problemde paylaşılan liderlik algısının katılımcıların yaşına göre farklılaşma durumu incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Eğitim Yönetimi, Okul Yöneticiliği, Liderlik, Paylaşılan Liderlik
dc.description.abstractEducation is the complete development of the human personality. It is the process of creating the permanent changes in individuals' knowledge, skills and behaviors. The fact that communities and individuals getting, using and producing information will be successful is an acceptable situation in the 21st century referred as information age. So the unique way of improving qualities of personnel is education. However, education is a costly process in spite of the many benefits of its. Therefore obtaining more efficiency from education allowance is possible to educational administration School administration is the management of the institutions attended regularly by students. School administration is a more specific area of educational administration. For this reason, training management and school administration were used as a synonym at times in the study.School principals need leadership skills and knowledge to realize effective organizational management based on collaboration and information sharing and focused on continuous learning and development in a different, variable and challengeable environment.The aim of this study was to investigate the secondary school principals' and teachers' perceptions about the principals' practice for the distributed leadership in Turkey. The study is general survey model because the quantitative data collecting from the participants were used. The population of the study is teachers and principals in the secondary schools in the center districts of Gaziantep. `Distributed Leadership Scale` was carried out the teachers and principals in the secondary school institution in the center districts of Gaziantep in the study.It was searched an answer for five sub-problems. So it was investigated if the differences according to age, seniority, educational background, statue at school and gender of the participants on the perceptions of distributed leadership become or not in the study.Keywords: Education, Educational Administration, School Administration, Leadership, Distributed leadership; Managementen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaöğretim kurumlarında paylaşılan liderlik algısı: Gerçek mi? Olabilir mi? Hayal mi?
dc.title.alternativeThe perceptions of distributed leadership in the secondary school institutions: Is it real, possible or dream?
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmDistributed leadership
dc.subject.ytmSecondary education
dc.subject.ytmSchool administrators perception
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmInstructional leadership
dc.subject.ytmSecondary education institutions
dc.subject.ytmLeadership
dc.identifier.yokid10015865
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityERCİYES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid391711
dc.description.pages81
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess