Siber zorbalığın öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal durumları üzerindeki etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Akbıyık, Cenk | |
dc.contributor.author | Kestel, Muharrem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:40:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:40:19Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368881 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, siber zorbalığa maruz kalan öğrencilerin yaşantılarını ve bu yaşantıların öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal durumları üzerindeki etkisinin incelenmesidir.Bu çalışma, 2014–2015 eğitim öğretim yılında Nevşehir il merkezinde bulunan bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Çalışma, nitel bir durum çalışması olarak yürütülmüştür. Çalışmada, 1036 öğrenci içinden, amaçsal örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi ile 12 öğrenci belirlenmiştir. Belirlenen öğrenciler ile bireysel görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmeler neticesinde elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir.Çalışma sonucunda, siber zorbalığa maruz kalan öğrenci velilerinin, öğrencileri internet ve cep telefonu kullanırken kontrol etmedikleri, öğrencilerin yaygın olarak sosyal paylaşım ortamları ve online oyun ortamlarında siber mağduriyet yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin en çok küfür ve tehdit yoluyla siber zorbalığa uğradıkları ve yaşadıkları olayları çevreleri ile paylaşamadıkları belirlenmiştir. Siber zorbalığa maruz kalan öğrencilerin korku, öfke ve tedirginlik gibi olumsuz duygular yaşadıkları, aile ve arkadaş ilişkilerinin bozulduğu belirlenmiştir. Azalan ders çalışma süreleri ve akademik başarılarının düşüklüğü tezin bulgularındandır.Siber zorbalığa maruz kalan öğrencilerin, siber zorbalık kavramı hakkında yeterli bilgi sahibi olmadıkları, yaşadıkları siber mağduriyet süresince uykusuzluk problemi yaşadıkları ve yalnız kalmaktan korktukları belirlenmiştir. Bazı öğrencilerin dışarıya çıkmaktan korktukları, herkesi şüpheli gördükleri, konuşamadıkları ve içine kapandıkları, bazılarının intihar etme, intikam alma ve evi terk etme gibi düşüncelere kapıldıkları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet, Akademik Başarı, Bilgi ve İletişim Teknolojileri | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to examine experiences of students who were exposed to cyber bullying and the effects of these experiences on students' academic, social and emotional states.The current study has been conducted in the 2014 – 2015 Academic Year in a secondary school, which is located in Nevsehir. This study has been carried out as a qualitative case study. In this study, 12 students were selected out of 1036 students by using the criterion sampling method, purposive sampling method. Data was collected by semistructured interviews. Data obtained was analyzed using descriptive analysis technique.The result of the study showed that parents of those children who were exposed to cyber bullying; didn't control their children while they were surfing on the internet or using smart phones. Also, it was concluded that children were exposed to cyber victimization especially in the social networking and the online gaming environments. According to the findings students were exposed to cyber bullying mostly by swearword and menace but they didn't share these experiences with their social environments. It was revealed that students who were exposed to cyber bullying experienced negative emotions such as fear, anger, and nervousness. They also experienced negative thoughts such as breaking up with their families and friends. Lessened amount of study time and reduced rate of their academic achievement were also seen as findings of the study.It was found that students exposed to cyber bullying were not aware of the term of cyber bullying and during exposure to cyber bullying, they experienced insomnia and monophobia. Some participants stated that they experienced fear of going out, had doubts about other people, withdrew themselves from other people and even had thoughts of committing suicide, taking revenge and leaving home.Keywords: Cyber Bullying, Cyber Victimization, Academic Achievement, Information and Communication Technologies | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Siber zorbalığın öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal durumları üzerindeki etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation of effects of cyber bullying on students' academic, social and emotional states | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Emotional problems | |
dc.subject.ytm | Emotional adjustment | |
dc.subject.ytm | Psychological status | |
dc.subject.ytm | Psychosocial effects | |
dc.subject.ytm | Mood | |
dc.subject.ytm | Bullying | |
dc.subject.ytm | Cyberbullying | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Academic adjustment | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 10079485 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 418061 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |